בלי מס על הסולר: כך יישמר מחיר החשמל בשעת חירום

ועדת הכספים אישרה: על מנת למנוע עלייה חדה בעלויות ייצור החשמל, במצב בו יאלצו יצרני החשמל להשתמש בסולר במקום גז טבעי נוכח המלחמה, יינתן פטור של 99.64% על הבלו המוטל על סולר | במהלך הדיון הובהר כי כרגע אין צורך במעבר לשימוש בסולר לייצור חשמל, אך התקנות מכינות את המשק למצב חירום שכזה

חשמל | צילום: שאטרסטוק

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה את צו הבלו על דלק, שעוסק במצב בו ייאלצו יצרני החשמל בישראל לעבור לשימוש בסולר במקום גז טבעי בעת ייצור חשמל, כאשר מצב זה יטיל נטל גבוה מאוד על צרכני החשמל. כך לדוגמה, קובע הצו, כי במקרה של שיבוש כזה, יינתן פטור חלקי, שעה שהסולר מהווה גיבוי לגז הטבעי עבור משק החשמל. גובה הפטור יהיה 99.64% מגובה הבלו על הסולר, ויחול במהלך תקופת המלחמה וגם בשנה שלאחריה. צוין כי הפטור אינו בשיעור של 100%, כאשר השיעור שנקבע משווה את העלויות, למצב של ייצור חשמל באמצעות שימוש בגז.

נציגי רשות החשמל ציינו כי ברגע שיש אסדה אחת סגורה, בדומה למצב שקרה כשאסדת תמר נסגרה נוכח המלחמה, אין צורך בייצור בסולר, אך במידה ואסדה נוספת אינה פועלת, מה שמותיר רק אסדה אחת פעילה בישראל, הדבר מביא לצורך בשימוש בסולר, וכי מצב זה אירע למשך כיומיים, כאשר במקביל להשבתת אסדת תמר, הייתה תקלה מקרית באסדת כריש-תנין, מה שהביא לשימוש בסולר לייצור חשמל ביומיים אלה, בהיקף של 6000 טון, שהיוו כ-10 אחוזים מצורך הייצור. "יכול להיות ואנחנו מקווים שלא יהיה שימוש כלל בסולר, אנחנו נערכים למצב שיהיה צורך" ציינו ברשות.

לשאלת חברי הוועדה ציינו נציגי הרשות כי בניקוי המס הפער בעלויות בעת שימוש בסולר הוא פי 5, "לכן המטרה היא להשתמש כמה שפחות" וכי ללא הורדת המס ההפרש בעלויות השימוש הינו פי 10 בקירוב.

הצו קובע את הפטור החלקי על סולר אשר ישמש לייצור חשמל מה-7 לאוקטובר ועד לסיום תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף וכן על סולר אשר ישמש, בתקופה הקובעת ועד לשנה אחריה, זאת לשם להשלמת המלאים הנדרשים במשק החשמל ואשר היו קיימים ערב תחילתו של צו זה ונעשה בהם שימוש במהלך התקופה הקובעת לצורך ייצור חשמל. היות וכבר נוצר שיבוש בהזרמת הגז הטבעי כתוצאה מהמלחמה ובעקבותיו נעשה שימוש בסולר לייצור חשמל כאמור, הוחל הצו מה-26 באוקטובר 2023.

בדברי ההסבר לצו מצוין כי לנוכח השתרעות הלחימה על פני חלקים גדולים של שטח המדינה וכל עוד מתמשכת המלחמה, עלולים להיווצר כתוצאה ממצב חירום שיבושים משמעותיים באספקת גז טבעי המשמש לייצור החשמל, המהווה מקור האנרגיה העיקרי לייצור החשמל כיום (כ- 70% מתמהיל הדלקים השנתי). במטרה להבטיח רציפות אספקת החשמל במצב חירום, נדרשים יצרני החשמל, ביניהם חברת החשמל, יצרני החשמל הפרטיים וכן מי שמחזיק ברישיון לניהול המערכת, להיערך להפעלת היקפים משמעותיים של דלקי גיבוי וחירום, לרבות סולר, במקרה של מחסור אפשרי בגז טבעי המשמש בשגרה כדלק מרכזי לייצור חשמל.

הצו קובע גם התאמה למפעלים במידת הצורך, מפעל תעשייתי, זכאי להישבון בלו חלקי על סולר בתנאים הקבועים בצו, כאשר בתקופת החירום תורחב הזכאות של מפעלי התעשייה להישבון כך שמפעלים העומדים ביתר התנאים בצו הפטור יהיו זכאים להישבון אף ללא צורך בעמידה בתנאי שבהגדרת "מפעל תעשייתי" לעניין צריכת סולר בכמות מינימלית של 60 אלף ליטר בשנת המס הקודמת להגשת הבקשה, ובלבד שתוכח צריכה מינימלית של 5,000 ליטר בחודש שבו הוגשה לראשונה הבקשה לקבלת הישבון חלקי.

כתיבת תגובה