בני ברק: יותר צפוף ויותר בריא

היכן כדאי לגור? איפה שיותר אנשים עובדים ומרוויחים, או במקום שיותר מרוצים מהחיים ויותר בריאים? • נתוני איכות החיים בערים הגדולות של הלמ"ס מתפרסמים ונותנים ניתוח מעניין על איך מה שנחשב איכות חיים אצל אחד, נחשב פחות ככזה אצל האחר

החיים מאושרים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מפרסמת מדדי איכות חיים בערים הגדולות, ומסתבר שלא דווקא העובדים קשה או אלו שמרווח להם בבית, הם המאושרים האופטימיים ואפילו לאו דווקא הם הבריאים יותר.

כך, למרות שהעיר בני ברק, מתאפיינת בצפיפות גבוהה יותר משאר הערים, בשיעור התעסוקה הנמוך ביותר מבין כל הערים הגדולות שנמדדו, בהכנסה החציונית ברוטו מעבודה הנמוכה ביותר ובמספר בעלי השכלה על-תיכונית וגבוהה ושיעור זכאות לבגרות הנמוכים ביותר, בני ברק מובילה על כל הערים, במדדי שביעות הרצון מהעבודה, בשביעות רצון מהמצב הכלכלי, בשביעות רצון מהדירה, באמון במערכת הבריאות, בהערכה עצמית של בריאות, במספר קטן של מקרים חדשים של מחלות ממאירות, בקרב גברים ונשים, באחוז קטן של עודף משקל בכיתות א ו-ז, בתחושת יכולת להתמודד עם בעיות וגם באזרחות טובה, מה אם לא הובלה בשיעור הצבעה בבחירות לכנסת ה-21.

גם ירושלים מקבלת ציונים מעניינים. למרות שהיא הנמוכה מבין קבוצת הערים המדורגות בציון הביניים, ירושלים מובילה באופטימיות: היא נמצאת במקום הראשון במדד הציפיות ביחס לעתיד. בירושלים דואגים גם לעתיד: היא מובילה באחוז פסולת ממוחזרת. לעומת זאת, מדדי דיור נמוכים מאוד בעיר הבירה: שביעות רצון מאזור המגורים, שביעות רצון מהתחבורה הציבורית באזור המגורים, שביעות רצון מהפארקים ושביעות רצון מהניקיון באזור המגורים, כולם בציונים מאוד נמוכים.

הסקר בודק מגוון  מאוד רחב של מדדים, לדוגמא, איכות התעסוקה, ביטחון אישי, בריאות, דיור ותשתיות, חינוך, השכלה וכישורים, מעורבות אזרחית וממשל ועוד. כאשר לכל מדד יש מגוון שאלות נסקרות. לדוגמה, על הסעיף האחרון, נבדקים כל תתי הסעיפים הבאים, שהם יצביעו על ציון מדד המעורבות האזרחית: שיעור הצבעה בבחירות לכנסת; אמון בממשלה; אמון במערכת המשפט וכדומה.

את ראש טבלת איכות החיים בערים הגדולות, פותחות רמת גן ורחובות. רמת גן מובילה ברוב מדדי איכות חיים. היא מובילה בתוחלת חיים ובשיעור הזכאות לבגרות בקרב בני 26. שיעור המועסקים במשרה חלקית שלא מרצון בקרב תושבי רמת גן הוא הנמוך ביותר. רחובות מובילה בשביעות רצון מהחיים ובהכנסה חציונית ברוטו מעבודה. ובשורה מאוד מפתיעה: על פי נתוני הלמ"ס, אין הרוגים מתאונות דרכים ברחובות.

איכות החיים בבת ים ובאשקלון נמוכה מאוד והן סוגרות את תחתית טבלת איכות החיים בערים הגדולות.

בבית שמש, שלמרות שנחשבת כעיר גדולה, בגלל שחסרו נתונים בחלק מהמדדים, לא נכנסה לדירוג הכללי, אחוז ההרוגים מתאונות דרכים, הוא הגבוה ביותר מכל הערים. לעומת זאת, שביעות הרצון של התושבים מהתחבורה הציבורית בעיר, מהגבוהות ביותר. אולי כדאי להמליץ להם לפתור בעיה אחת בעזרת הפתרון השני. בית שמשים, סעו בתחבורה ציבורית.

וסוף כל סוף גילינו את המקור המחקרי לטענה האלמותית המופיעה על גבי שלטים שכמה "מזכי הרבים" עומדים איתם ליד חנויות סלולר ומחשבים, האומרת כי, "החיים מאושרים – רק בלי אינטרנט וסרטים".

שביעות הרצון מהחיים בקרב בני 20 ומעלה בבני ברק, היא מהגבוהות בהשוואה ליתר הערים הגדולות (95.6% לעומת 88.6% בממוצע הארצי), כאשר לעומת זאת, שיעור השימוש באינטרנט בקרב בני 20 ומעלה הוא הנמוך ביותר בהשוואה ליתר הערים הגדולות (44.0% לעומת 83.7% בממוצע הארצי). חשוב לציין ששיעור השימוש הנמוך באינטרנט, מוריד את ציון מדד האיכות של בני ברק.

כתיבת תגובה