בני מיעוטים מפעילים טרור החקלאי בכדי לרכוש קרקעות

כך טען הבוקר נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי בדיון בוועדת השרים למאבק באלימות והציג בפניהם הוכחות לכך. אמיתי הציע להחמיר את הענישה ולגרום להרתעה

טירור חקלאי. צילום: רוי אלימה פלאש 90

נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, השתתף הבוקר בדיון בוועדת השרים למאבק באלימות התכנסה הבוקר על מנת לדון בטרור החקלאי. אמיתי הציג בפני המשתתפים סקירה בנוגע לטרור החקלאי שהפך לתופעה רווחת בתקופה האחרונה.

במסגרת הסקירה הסביר אמיתי על המשמעויות הנגזרות מאירועי הפשיעה החקלאית ובין היתר גם על נטישת הקרקעות ואף הציג לשרים מסמכים אשר מוכיחים את טענתו ומראים כי רוכשי האדמות הינם בני מיעוטים. אמיתי טען כי "כאשר המדינה מפקירה את החקלאים, היא מפקירה את אדמותיה".

כמו כן, הציג אמיתי את שתי הצעות החוק שנוסחו על ידי התאחדות האיכרים בשיתוף חבר הכנסת רוברט אילטוב וצפויים לעלות ביום א' לאישור וועדת שרים לחקיקה. הצעות החוק יתנו מענה לסוגיית הביטוח (אותה הצעה שהוגשה על ידי שר האוצר כחלון בהיותו חבר כנסת בשנת 2007), והחמרת ענישה והעברת הקנסות לנפגעי העבירה.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי הפשיעה חקלאית הפכה למכת מדינה שגורמת לנזקים רבים לחקלאים ולחקלאות בכללותה. הפשיעה באה לידי ביטוי בהשחתה של ציוד ורכוש חקלאי, גניבה, ונדליזם, הצתה והברחה של בעלי חיים. מלבד הפגיעה במקורות הפרנסה של החקלאים, נוצרת פגיעה בתחושת הביטחון הכללית והאישית של החקלאים הנדרשים להגן בגופם על אדמותיהם תוך חירוף נפשם.

על פי דוח מבקר המדינה הפשיעה החקלאית מכוונת לפגיעה בענפי חקלאות שונים, והיא מתבטאת בגניבת תוצרת ויבול, בעלי חיים וציוד חקלאי, ובכלל זה טרקטורים וחומרי הדברה ודישון המשמשים את החקלאים לעבודתם ולפרנסתם; בגרימת נזק לציוד, לתשתיות ולשטחים חקלאיים ובהשתלטות על שטחי מרעה. כתוצאה מכך, הפשיעה החקלאית פוגעת במקורות הפרנסה של החקלאים ועלולה לרושש אותם לחלוטין. כמו כן, צוין כי לפי הנתונים שבידי משמר הגבול, את מרבית העבירות מבצעות כנופיות מאורגנות ומקצועיות שמאופיינות בתחכום ובתעוזה רבה, רובן מתחום הרשות הפלסטינית.

בין השנים 2011 – 2015, נפתחו 5,239 תיקי חקירה בגין פשיעה חקלאית, ונגנזו 4703 תיקים מסיבות שונות. בשנים האלה נדונו בבית המשפט רק 95 תיקים, המהווים 1.8% מסך התלונות. הנתונים הנזכרים מעידים רק על הפשיעה המדווחת, ולכן, המצב בפועל מדאיג בהרבה – חקלאים רבים נתונים לאיומים וסחיטה ונמנעים מהגשת תלונות. זאת בין היתר משום היעדר אכיפה והרתעה, ובשל הנזק המידי שצפוי להיגרם לחקלאי המתלונן. על פי הנתונים שצוינו בדוח מבקר המדינה, החקלאים מגישים תלונה למשטרה רק בגין 15%-25% מאירועי הפשיעה החקלאית.

כתיבת תגובה