בנק ישראל: גמ"חים קטנים פטורים מדיווח במסגרת הפטקא

טיוטת חוזר ששלח הבנק לבנקים המסחריים עשויה להקל על חייהם של מנהלי גמ"חים "קטנים" שהיקף נכסיהם אינו עולה על חמישים מיליון דולר. הבנקים יהיו פטורים מדיווח עליהם במסגרת הסכם הפטקא עם ארצות הברית

בנק ישראל. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

בנק ישראל שלח באחרונה טיוטת חוזר לתגובת הבנקים בישראל הנוגעת לגמ"חים. מהטיוטה עולה כי הראשונים יוכלו להימנע מדיווח על גמ"חים "קטנים" באמצעות הצהרה של מנהליו כי מדובר בגמ"ח קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על חמישים מיליון דולר וכי הפיקדונות של מפקיד בודד אינם עולים על חמישים אלף דולר.

מדובר בהישג לחבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), יושב ראש ועדת הכספים, שפעל רבות על מנת לאפשר לגמ"חים להמשיך לפעול מבלי שיידרשו להיות כפופים להסכם הפטקא (FATCA), ההסכם המשותף לרשויות המס של ישראל וארצות הברית שקובע כי על גופים פיננסיים בישראל לדווח לרשויות על חשבונות של אזרחי ארצות הברית. גמ"חים בישראל מקבלים תרומות ופיקדונות מתושבי ארצות הברית והדיווח עלול להרתיע את אותם תורמים פוטנציאליים.

אך אליה וקוץ בה. חוק הגמ"חים עדיין לא אושר בכנסת והוא נידון בוועדת הכספים ובטיוטה ששלח בנק ישראל לבנקים נדרשים הגמ"חים, גם הקטנים שבהם, להיות מוגדרים כמוסדות פיננסים הנתונים לפיקוח ממשלתי. למרות זאת, הבשורה היא שהבנקים יפסיקו להערים קשיים על מנהלי הגמ"חים בעקבות ההנחיה החדשה של בנק ישראל.

כתיבת תגובה