בנק ישראל: דירה קיימת לא תשמש כהון עצמי לדירה נוספת

מול העליה האדירה בביקוש לדירות ומספר המשכנתאות שזינק בחדות אל למעלה מעשרה וחצי מיליארד שקלים ביוני – בנק ישראל בהבהרה דרמטית לבנקים • ייאסר עליהם להעניק הלוואות שמשעבדות דירה קיימת אם מטרת ההלוואה היא הון עצמי לרכישת דירה נוספת

משכנתאות | צילום: pixabay

מול שוק המשכנתאות המבעבע, בנק ישראל מנסה לעצור את הסחף: מורה היום לבנקים בטיוטת שו"ת – שלא להעניק הלוואות משכנתא לבעלי דירה קיימת (משכנתא שנייה, משכנתא לכל מטרה) במידה והכסף מיועד לרכישת דירה נוספת, או אפילו כהון עצמי לדירה הנוספת. את הדברים חשפה אתי אפללו ב'גלובס'.

ראשית נציין כי לפי ניתוח שפרסם בנק לאומי, לאורך חודש יוני 2021 נלקחו מהבנקים בישראל משכנתאות בהיקף אדיר של 10.5 מיליארד שקל (מול 9.47 מיליארד שקל בחודש מאי, שבעצמו נחשב לשובר שיאים) לעומת 3.94 מיליארד שקל ביוני 2020. במחצית הראשונה של שנת 2021 עמד היקף המשכנתאות שנלקחו על 53 מיליארד שקל – זינוק של 35% בהשוואה למחצית המקבילה ב-2020.

עתה, לאחר שיוקר המחיה בשוק הדיור ועליית המחירים הנמשכת לא עצרו את הרוכשים, מתברר שבנק ישראל מבקש עתה להטיל פצצה, ולקבוע כי הלקוחות לא יוכלו להשתמש בדירה קיימת כהון עצמי לדירה נוספת. לפי החשיפה של אפללו ב'גלובס', ההוראה מגיעה על רקע העלייה בביקושים לדיור, ובמסגרתה, הבהיר בנק ישראל לבנקים כי אינו מאשר להם להעניק הלוואות שמשעבדות דירה קיימת אם מטרת הלקוח היא לצורך רכישת דירה נוספת.

'גלובס' מציין כי "ההבהרה נמצאת כעת במסגרת טיוטת שאלות ותשובות שנשלחה לבנקים, כמענה לשאלה, בנוסח הזה: "שאלה: האם בנק רשאי להעמיד הלוואה נוספת שתחשב כ'הון עצמי' לעניין חישוב tlv על הדירה הנרכשת? תשובה: לא, תאגיד בנקאי אינו רשאי להעמיד הלוואה נוספת ללווה המיועדת לשמש 'הון עצמי' לצורך רכישת דירה. כל אשראי נוסף שמעמיד התאגיד הבנקאי ללווה, יהיה מנותק מעסקת רכישת הדירה וייבחן על פי הקריטריונים הנהוגים בבנק ביחס לסוג האשראי הנוסף. למען הסר ספק, האמור חל הן על הלוואות צרכניות והן על הלוואות בשיעבוד דירת מגורים אחרת". סוף ציטוט.

אפללו מציינת כי ההוראה באה למנוע מאדם שבבעלותו דירה בת שני מיליון שקלים ללא משכנתא, כאשר עד כה יכול היה בעל הדירה לקחת אשראי כ"משכנתא לכל מטרה" עד 50% משווי הדירה, ובאותם מיליון שקלים יכול היה לרכוש דירה נוספת בסכום של עד שני מיליון שקלים, משום שההלוואה שנלקחה על הדירה הראשונה תשמש כהון עצמי לדירה השנייה – שמיועדת להשקעה (ועליה ניתן לקבל גם כן רק 50% מימון בהלוואת משכנתא).

עוד מציינת אפללו, כי "פרקטיקה זו מקובלת מאוד בשוק, ובנק ישראל ער לה. כך, בשנת הקורונה הוא העניק הקלה ואיפשר לקחת על דירה קיימת משכנתא לכל מטרה של עד 70%, אך הבהיר כי זו לא יכולה לשמש כהון עצמי לרכישת דירה נוספת. כעת, מקשיח בנק ישראל את עמדתו, ומציג התנגדות לפרקטיקה זו גם על משכנתאות לכל מטרה בגובה עד 50%".

5 תגובות ל: "בנק ישראל: דירה קיימת לא תשמש כהון עצמי לדירה נוספת"

  1. במקום לא לאפשר לאזרחים להרויח כסף תוציאו כאן ועכשין עוד קרקעות לבניה והמחירים יפסיקו לעלות

  2. עוד רגולציה סוציאליסטית
    תפסיקו להתערב בניהול הבנקים

  3. מטומטמים, במקום להילחם בבעלי היכולת עם 3-4 דירות ומעלה, הם מונעים מהשכבה התחתונה להתקדם ולצמצם פערים ולהיות בעל 2 דירות.

  4. כל ההגבלות והעצירות לא יוכלו לשלוט על עליות/ירידות מחירים.שחררו הכל בטלו את השבח על מכירת דירה שניה ושלישית ותראו את השוק מוצף בדירות.
    תעלו מס רכישה אבל בטלו את השבח

  5. כל עוד לא יפתרו את הבעיה מהשורש תימשך העליית מחירים,
    צריכים להפשיר עוד שטחים לבניה , לעודד התחדשות עירונית בדגש על פינוי בינוי, לקצר את התהליכים הבירוקרטים לקבלת אישורים בשנים, ולהוריד מיסים על רכישת דירה ראשונה לזוגות צעירים,

כתיבת תגובה