בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים

אנו מאמינים שהבנק ימשיך ויפעל לרכישת מט"ח על מנת להאט את התחזקות המטבע • הגורמים המאקרו כלכליים ממשיכים לתמוך בהמשך זחילה של מחירי הדירות כלפי מעלה • בעולם: אנו מאמינים שהסיכוי להורדת ריבית בארה"ב במהלך השנה הבאה גבוה ממה שמגולם בשווקים •  מלחמת הסחר לא תסתיים עם חתימת הסכם הביניים (שעדיין לא התממשה) השגת הסכם סופי תהיה קשה בהרבה • בבריטניה: אנו כבר לא מאמינים שהפאונד צריך להתחזק משמעותית

רוכשים מט"ח | צילום: grafnata, שאטרסטוק

העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים נותר מאוד גבוה, על כמעט 4 מיליארד דולר במהלך הרבעון השלישי (על פי נתונים מנוכים עונתיות), בדומה לרבעון הקודם וקרוב ל-3.6 אחוזים מהתוצר במהלך 4 הרבעונים האחרונים. במהלך הרבעון ירידה קלה בעודף בחשבון השירותים, קוזז עם ירידה בגירעון בחשבון הסחורות. גם "תיאבון" המשקיעים הזרים לחברות ישראליות, נותר גבוה מאוד במהלך הרבעון השלישי, עם השקעות ישירות של 3.2 מיליארד דולר וכבר כ-11 מיליארד מתחילת השנה (וזה לפני הרכישה האחרונה של אינטל).

העודף המרשים בחשבון השוטף, לצד המשך זרימת הכספים של משקיעים זרים, ממשיכים להוות את הגורמים הבסיסיים שתומכים בחוזקו של השקל. מכאן, נראה שהאיום המרכזי על השגת יעד האינפלציה של בנק ישראל, ממשיך להיות התחזקותו של השקל. לכן אנו מאמינים שהבנק ימשיך ויפעל לרכישת מט"ח, ואם יהיה צורך בכך גם יפחית את הריבית, במהלך המחצית הראשונה של 2020.

בשוק הדיור, סך המכירות של הדירות החדשות, הגיע לשיא חודשי חדש באוקטובר, עם עלייה של כ-31 אחוזים, בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה, בתמיכת עליית השכר, האבטלה הנמוכה, הריבית הנמוכה והירידה בריבית למשכנתאות. הפעילות הגוברת בענף הדיור, תרמה להמשך עלייה במחירי הדירות ב-0.6 אחוז (בין אמצע ספטמבר לאמצע אוקטובר) וב-2.6 אחוזים, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, הקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים, כאשר הגורמים שציינו, ממשיכים לתמוך בהמשך זחילה של המחירים כלפי מעלה.

בעולם

לאחר 3 הפחתות רצופות, הבנק המרכזי – 'הפד', החליט פה אחד, להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של  1.5-1.75 אחוזים, בהתאם לצפי. על פי תחזית הריבית המעודכנת, נראה שכמעט כל החברים בפד, מאמינים שהריבית לא תשתנה במהלך 2020.

במסיבת העיתונאים ציין נגיד הבנק, שהתחזית שלהם לצמיחה נותרה חיובית, עם התמתנות קלה בלבד בשנים הבאות, אך קרוב לפוטנציאל הצמיחה של המדינה, תוך כדי שיעור אבטלה נמוך. יחד עם זאת, הנגיד הדגיש שרק עלייה משמעותית באינפלציה, תגרום לריבית לעלות. אנו מאמינים שהסיכוי להורדת ריבית במהלך השנה הבאה, גבוה ממה שמגולם בשווקים, בעיקר במחצית השנייה עם התקרבות המועד לבחירות לנשיאות ארה"ב.

זה לא מסתיים עד שזה מסתיים

לאחר כחודשיים וחצי של משא ומתן, לפעמים פומבי ולפעמים חשאי, ארה"ב וסין הגיעו להסכם סחר ראשוני, שמנע את העלאת המכסים הנוספת, שהייתה מתוכננת לאמצע דצמבר. החתימה על ההסכם תתבצע כנראה, רק במהלך ינואר, ואז הציבור (ואנחנו) יהיה חשוף לפרטים המלאים. ע"פ פרסומים – הציוץ של הנשיא, בתמורה לאי‑העלאת המכסים, הסינים הסכימו להגדיל משמעותית את הרכישות של מוצרי חקלאות, תעשייה, אנרגיה ועוד. עוד במסגרת ההסכם, ארה"ב תפחית את המכסים שהוטלו בספטמבר, ל-7.5 אחוזים בסכום של כ-120 מיליארד דולר, כאשר שאר המכסים שהוטלו בעבר, יישארו כרגע על 25 אחוזים, אך אולי ירדו בעתיד במסגרת המשא ומתן על הסכם נוסף.

לאחר שהצדדים יחתמו על ההסכם, הדבר ישיל משקולת משמעותית מהסחר ומהצמיחה הגלובלית, מקטין עוד את הסיכויים למיתון במהלך שנה הבאה, ואף תומך בשיפור בצמיחה בדגש על השווקים המתעוררים ועל אירופה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמלחמת הסחר לא מסתיימת עם חתימת הסכם הביניים ושהשגת הסכם סופי תהיה קשה בהרבה. בנוסף, יש לארה"ב גם סכסוכי סחר עם מדינות נוספות, בהם צרפת ומדינות אירופאיות נוספות.

בבריטניה, מפלגתו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, הציגה הישג כביר עם רוב מוחלט בפרלמנט, הפער הגדול ביותר מאז 1987 ומעבר לתחזיות המוקדמות. תוצאות הבחירות תרמו לעוד ייסוף חד בפאונד, כאשר הסיכויים למימוש הסכם היציאה העקרוני, בין ראש הממשלה לאיחוד האירופי גבר. הירידה באי-הודאות, לצד ההבטחות של ראש הממשלה להרחבה פיסקאלית, תומכים בהתאוששות הצמיחה בבריטניה בשנה הבאה. אך יש לזכור שעצם היציאה של בריטניה מהאיחוד, תהווה עדיין משקולת שלילית על הצמיחה, לפחות עד ששרשראות האספקה יתאימו את עצמן. לכן, אנו כבר לא מאמינים שהפאונד צריך להתחזק משמעותית כפי שראינו בחצי השנה האחרונה.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה