בנק ישראל עלה מדרגה

על רקע הפסימיות לגבי הצמיחה בישראל השנה, והאיטיות של ההרחבה הפיסקלית, בנק ישראל עלה מדרגה בהפעלת כלים מוניטאריים מרחיבים • הבוקר פרסמו ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי יחד עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון את סקירתם השבועית של התפתחויות מקרו כלכליות ושוקי הריביות והאג"ח, כולל המלצות לפעילות

בנק ישראל, ירושלים | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

על רקע הפסימיות לגבי הצמיחה בישראל השנה, והאיטיות של ההרחבה הפיסקלית, בנק ישראל עלה מדרגה בהפעלת כלים מוניטאריים מרחיבים. נראה שגם בהמשך ייתן הבנק עדיפות לשימוש בכלים מוניטאריים כמותיים, שמיועדים להקל על תנאים האשראי והגדלת זמינות האשראי, זאת על פני שימוש בכלי הריבית.

אחת הדוגמאות הינה תכנית הרכישות באפיק קונצרני; שוק האג"ח הקונצרני נסחר במגמה חיובית, על רקע השקת תכנית הרכישות של בנק ישראל באפיק הקונצרני. במסגרת הצעדים המוניטאריים הנוספים שהוכרזו השבוע, בנק ישראל יתחיל לרכוש אג"ח קונצרני בשוק המשני. בהודעה מיוחדת נאמר כי מטרת התכנית הינה להבטיח את המשך פעולתו התקינה של שוק זה. מדובר בצעד שננקט על ידי בנקים מרכזיים אחרים בעולם. במקרה של ישראל, מדובר בפעילות רק בשוק המשני לעת עתה ולא פעילות בשוק הראשוני כפי שהושקה לאחרונה על ידי הבנק הפדרלי של ארה"ב. באמצעות מהלך זה, בנק ישראל יישא בחלק מן הסיכון שבשוק האג"ח הקונצרני והתקווה שמהלך זה, והשפעותיו בשוק, יתועלו באופן ברור לטובת ייצוב הסקטור העסקי הישראלי בתקופה מאתגרת זו.

יש לציין כי ההתערבות של בנק ישראל בשוק האג"ח הקונצרני באה למרות שאין כשל שוק בשוק הקונצרני שדורש התערבות בנק ישראל. ההתערבות בשוק זה באה לשם סיוע למשק ובכדי לתמוך במתן האשראי לענפים השונים אשר מתממנים בשוק האג"ח הקונצרני. המהלך מיועד להגדיל את מעורבות המוסדיים בשוק, תוך משיכתם אל השוק ובכך להגדיל את זמינות המימון.

לסיכום המעורבות של בנק ישראל בשוק האג"ח הקונצרני בהחלט צפויה לספק רשת ביטחון לפחות בטווח הקצר. נראה כי רמת המרווחים צפויה להתייצב ואולי אף להמשיך ולרדת. עם זאת נראה כי בטווח בינוני מגמת המסחר בשוק הקונצרני תושפע בעיקר מהתפתחות התנאים הריאליים של הכלכלה המקומית.

בנוסף יצויין כי, בנק ישראל ממשיך להתערב בשוק המט"ח, כשרכש בחודש יוני 1.445 מיליארד דולר, וקרב ל כ-11.5 מיליארד דולר מראשית 2020. עקב כך, היקף יתרות המט"ח של בנק ישראל הגיע לשיא של כ-147 מיליארד דולר, שהם כ-36.7% תוצר.

בגזרת המקרו העולמי יש להתייחס לפתיחה מחדש של הכלכלה האמריקאית למרות המשך העלייה במספר הנדבקים. הירידה במספר דורשי אבטלה בארה"ב נמשכת כאשר השבוע 1.3 מיליון אנשים נמנו כדורשי אבטלה חדשים. מדובר בירידה מרמות השיא של סוף חודש מרץ וראשית חודש אפריל עת עמד המספר על כ 6.7 מיליון דורשי אבטלה בשבוע. הירידה במספר דורשי אבטלה נותנת ביטוי לפתיחה מחדש של הכלכלה האמריקאית למרות המשך העלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורונה. עם זאת ניכרת בשבועות האחרונים האטה בקצב הירידה של דורשי אבטלה כאשר החשש הינו כי בסופו של דבר יתייצב המשק בארה"ב עם רמת דורשי אבטלה גבוהה בהרבה מהרמה טרום המשבר של כ 200 אלף דורשי אבטלה לשבוע.

בגוש האירו גם כן מצוינת התאוששות כלכלית. השבוע החולף הביא ראיות נוספות להתאוששות הכלכלית בגוש האירו שמתחילה להיראות כהתאוששות V. אמנם, נתוני הייצור התעשייתי עבור גרמניה הראו התאוששות חלשה מהצפוי בחודש מאי, אך הנתונים התעשייתיים עבור צרפת ואיטליה שפורסמו היו הרבה יותר טובים מהצפוי.

לאחרונה היו כמה התפרצויות וירוס, מקומיות, במספר מדינות. בגרמניה ובאוסטריה נאלצו לבצע סגר בחלק מהאזורים הסמוכים לגבול המשותף שלהם. גם בספרד יושמו סגרים מקומיים. באיטליה וביוון פורסמו התראות לגבי כוונה להטיל הגבלות מסוימות בשבוע הבא. באופן די מעודד נראה שמדובר במהלכים מקומיים בלבד אשר מוכיחים את עצמם ואינם מכבידים על התאוששות הפעילות הכלכלית.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של לאומי והסקירה נכתבה יחד עם דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון

כתיבת תגובה