בסדנו || החשד: כספי המשקיעים שימשו לתשלום התשואות שהובטחו

מחלקת החקירות ברשות לניירות ערך סיימה את החקירה בתיק קבוצת בסדנו ותעביר בקרוב את ממצאיה לפרקליטות | בין היתר, על פי החשד, המודל הכלכלי של הקבוצה לא היה ישים ופעילות החברה הייתה הפסדית ובוודאי שלא יכלה לשרת את התשואות הגבוהות שהובטחו למשקיעים | כתוצאה מכך החשד הוא כי כספי המשקיעים עצמם שימשו לתשלום התשואות שהובטחו למשקיעים או החזר חובות הקבוצה למשקיעים אלה | בקבוצת בסדנו הגיבו: "אין בחומר החדש שום חדש תחת השמש, מאז הקמתה של הרשות נפתחו על ידה מאות אם לא אלפי חקירות נגד גורמים שונים כשחלק מהחקירות לא הובילו לכתב אישום. קבוצת בסדנו פועלת בנקיון כפים וממשיכה לקדם את עניינם של המשקיעים, מר גרוס והקבוצה רואים את עצמם שליחי ציבור לטובת הכלל"

יריד בסדנו | צילום (ארכיון): יח"צ

מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך סיימה את החקירה בעניינה של קבוצת החברות והשותפויות בסדנו. התיק צפוי לעבור בקרוב לפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), לצורך בחינת הגשת כתבי אישום כנגד המעורבים בפרשה.

מדובר בחקירה מורכבת ומאומצת שעניינה בחשד לביצוע עבירות של הצעה ומכירה ללא תשקיף לפי חוק ניירות ערך; קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות לפי חוק העונשין וכן, עבירות הלבנת הון לפי חוק איסור הלבנת הון, זאת במהלך התקופה שבין השנים 2022-2019.

לפי החשד שעמד בבסיס החקירה, קבוצת בסדנו עסקה בגיוס כספים ממשקיעים בהיקף של למעלה ממאה מיליון ש"ח בתקופה הרלבנטית, בפרט מהמגזר החרדי, לשם השקעות בארץ ובחו"ל, ותוך כדי כך ביצעה עבירות של הצעה ומכירה לציבור ללא תשקיף. החשוד המרכזי בתיק, ברוך אליעזר גרוס, עומד בראש הקבוצה כבעלים, יו"ר, מנכ"ל, וכן בעל השליטה בחברת פרנסה ניהול בסד בע"מ, שתחתיה קיימות עשרות חברות ושותפויות שונות המגייסות כספים ממשקיעים.

לפי החשד, הקבוצה התנהלה באמצעות מספר רב של חברות כאשר המידע שהוצג למשקיעים הוא כי כל חברה נועדה לפעילות מסוימת ומובחנת. בפועל, החשד הוא כי בניגוד למה שנאמר למשקיעים, הקבוצה ניהלה את כלל הכספים שקיבלה מהמשקיעים כבריכה כספית אחת, שעה שכספי המשקיעים עורבבו בין חברות בקבוצה. כך, לפי החשד כספים שגויסו ממשקיעים לכאורה לטובת פעילות מסוימת שימשו בפועל לפעילויות אחרות ולטובת כלל הקבוצה ומשכך הלכה למעשה שימשו את כלל זרועותיה ובניגוד למה שהוצג למשקיעים.

בנוסף על פי החשד, המודל הכלכלי של הקבוצה לא היה ישים ופעילות החברה הייתה הפסדית ובוודאי שלא יכלה לשרת את התשואות הגבוהות שהובטחו למשקיעים. כתוצאה מכך החשד הוא כי כספי המשקיעים עצמם שימשו לתשלום התשואות שהובטחו למשקיעים או החזר חובות הקבוצה למשקיעים אלה. כן לפי החשד, בסיועם של  נושאי משרה בקבוצה, גרוס ניהל את מערך הקבוצה וכספי המשקיעים כאמור, תוך ניצול מבנים משפטיים המאפשרים גיוס משקיעים נוספים, כחלק מהפרדה מלאכותית בין הישויות המגייסות את הכספים, וללא מסירת מידע מלא וגלוי לציבור המשקיעים, באופן שנועד לעקוף את מגבלת החוק המעוגנת בסעיף 15 לחוק ניירות ערך.

ברשות לני"ע ציינו כי הודעה זו מתייחסת להעברת תיק החקירה לפרקליטות, ואין בה כל התייחסות לממצאי החקירה ולמסקנותיה. לפרקליטות מסורה הסמכות להחליט על המשך הטיפול בתיק.

מבסדנו נמסר בתגובה לפניית ביזנעס:

"אין בחומר החדש שום חדש תחת השמש.

"הרשות פתחה בחקירה באוקטובר 22.

"יצויין כי בהתאם לחוק הרשות לניירות ערך הרשות הוקמה על מנת לשמור על עניינו של ציבור המשקיעים, מאז הקמתה של הרשות נפתחו על ידה מאות אם לא אלפי חקירות נגד גורמים שונים כשחלק מהחקירות לא הובילו לכתב אישום.

"בשבועות האחרונים הודיעה לנו הרשות שהחקירה נמצאת בשלבי סיום ושתיק החקירה צפוי לעבור לפרקליטות בחודשים הקרובים לשם קבלת החלטה האם להגיש כתב אישום אם לאו.

"קבוצת בסדנו פועלת בנקיון כפים וממשיכה לקדם את עניינם של המשקיעים וכי מר גרוס והקבוצה רואים את עצמם שליחי ציבור ולטובת הכלל".

3 תגובות ל: "בסדנו || החשד: כספי המשקיעים שימשו לתשלום התשואות שהובטחו"

  1. לא יהיה כלום כי לא היה כלום. היה חשד, היתה חקירה, לא נאמר מה התוצאות. אולי התוצאה תהיה סגירת התיק?! לשון הרע זו עבירה חמורה מאד, בפרט כשמדובר באדם שומר תורה ומצוות. ובכלל העניין של הדלפות של החשד זהו מנהג מגונה ביותר שהגיע הזמן שייפסק, כולם יודעים שאדם בחזקת חפות עד שיוכח אחרת, אז למה מתנהגים כאילו הוא בחזקת אשם עד שיוכח אחרת? זוכרים את ההדלפות על החשדות החמורים ביותר כנגד הרב הבר?! תפסו כותרות הרבה יותר גדולות ממתי שהתברר שאין כלום. מן הראוי שאתר חרדי ישמור על אובייקטיביות מתאימה יותר, ולא נוטה לצד החוקרים כמו שמקובל בשאר מדמנות התקשורת. ומי זוכר בסוף להתנצל?! ומה עם השם שנהרס?!

  2. מה שייך כאן תביעת דיבה. ולשון הרע. זה נמצא באתר של ניירות ערך.
    להזהיר אנשים תמימים מפרסומות שוא זו בעיה?
    ישנם כאלה שמושקעים שם ופשוט מחכים להבא בתור שייפול שם כדי שהם יוכלו להציל את כספם, וגם אותם צריך להוקיע.
    כל אלה שמשתיקים את הפרשה אף אחד מהם לא פועל ממניע של לשון הרע או דיבה. צדיקים כאלה נמצאים עכשיו בבית המדרש ולא כאן.

  3. כל יועץ כלכלי מתחיל וכל רב שקצת הבין בזה אמר כבר לפני שנים להתרחק מזה כמטחווי קשת, כבדהו וחשדהו זה דבר שנאמר גם בהלכות לשון הרע, במיוחד במקרה כזה שלכאורה לא מתחיל פה הדינים האלו כי הכל שקוף או אמור להיות כך ואנחנו החרדים לשמחתנו לא מחוברים למקורות הידע ואפשר להונות אותנו

כתיבת תגובה