בעוד ארבע שנים גם אתם תוכלו להקים בנק מסחרי בישראל

בישיבת הממשלה שנערכה היום הציג שר האוצר את עיקרי מסקנותיה של ועדת שטרום להגברת התחרות בענף הבנקאות. שני הבנקים הגדולים ייאלצו להיפרד מחברות האשראי שלהם ותינתן אפשרות להקים בנקים נוספים בישראל

משרדי מנורה בתל-אביב. צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

הנה זה קורה. לראשונה מזה עשרות שנים, בנק ישראל יאפשר להקים בנקים מסחריים נוספים. כך אמר היום (ב) שר האוצר, חה"כ משה כחלון, בישיבת הממשלה השבועית.

כחלון הציג בפני השרים את עיקרי מסקנותיה של ועדת שטרום ששקדה על יצירת תחרות בענף הבנקאות. הוא אמר כי "היום אפשר לבשר שאחרי 47 שנים בהן לא קם בנק חדש בישראל, נסללה הדרך להקמת בנקים חדשים. ההסכמות אליהן הגענו בימים האחרונים עם בנק ישראל מאפשרות תקדימים היסטוריים.

"כל הועדות שטיפלו בנושא עד היום לא טיפלו במעמד הביניים, בשכבות החלשות ובעסקים הקטנים והבינוניים שנאנקו תחת נטל הריכוזית. ההסכמות אליהן הגענו יאפשרו להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ולאלה להפוך לבנקים חדשים שיתחרו בבנקים הקיימים. המלצות הועדה מורידות באופן דרמטי את הדרישות הקיימות להקמת בנק חדש."

מנכ"ל האוצר שי באב"ד, התייחס אף הוא למסקנות הוועדה ואמר כי "המהפכה שמתחילה היום בענף הפיננסי מהווה בשורה גדולה לעסקים הקטנים ולמשקי הבית, שייהנו כתוצאה מהרפורמה מירידת מחירי האשראי. מעתה, בדומה לשוק המשכנתאות, גם בשוק הבנקאות ניתן יהיה להחזיק חשבון בבנק אחד ולקבל אשראי מחברה אחרת".

חשוב לציין כי הצעד המרכזי אינו זה שיאפשר לבנקים חדשים לקום בישראל. שכן על מנת להקים בנק יש צורך במשאבים אדירים וקשה להאמין שיהיו רבים שיקפצו על ההזדמנות הזו. מאידך, אחת ממסקנות הוועדה עשויה ליצור תחרות של ממש.

הוועדה קבעה כי שני הבנקים הגדולים יידרשו להיפרד מחברות האשראי שבבעלותן וכל הבנקים שיבקשו להנפיק כרטיסי אשראי יידרשו לעבוד עם שתי חברות אשראי לפחות, גם אם הן נמנות על החברות הקטנות שאמורות להתחרות בשוק האשראי לאחר פתיחתו לתחרות.

כאמור, בנק ישראל יאפשר הקמת בנקים מסחריים חדשים, ואף יקל מעליהם את דרישות הפיקוח בשנים הראשונות ההון הראשוני הדרוש יֵרֶד מרמה של 400 מיליון שקל לרמה של 50 מיליון בלבד ויחס הלימות ההון יופחת משמעותית. באוצר אמרו כי ההקלות אלה ייוחדו לבנקים שיעסקו בתחום משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים, כלומר המגזר הקמעונאי.

תגובה אחת ל: "בעוד ארבע שנים גם אתם תוכלו להקים בנק מסחרי בישראל"

  1. הכי אהבתי את המילים שצוטטו מפי השר ברדיו: "לפרק את המונופול של הבנקים בתחום האשראי ולפתיחת התחרות בשוק הפיננסי לאחר 47 שנה". הוא צוחק או שמצחיקים אותו? איזה בנק ייתן לו לעשות את זה. למה הוא חושב שבנקים זה חברות סלולר?! יש להם מספיק כסף בשביל לסדר לו וילה מול אולמרט בתנאים פחות טובים. זה משחק באש זה.

כתיבת תגובה