בעוד חודשיים: 42 אופטומטריסטיות חרדיות חדשות בישראל

המחזור הראשון של לימודי אופטומטריה בקמפוס שטראוס החרדי עומד לקראת סיום הלימודים. עשרות הבוגרות לעתיד הציגו באירוע שניתן להגדירו כהיסטורי, את הפרויקטים ועבודות הגמר שלהן. היה מעניין

צילומים: יח"צ

במפגש נדיר של אופטומטריסטים הפועלים בערים החרדיות הוצגו פרויקטים ועבודות גמר של תלמידות החוג לאופטומטריה ב'קמפוס שטראוס', שבעוד כחודשיים יהפכו ל-42 האופטומטריסטיות החרדיות החדשות ואולי גם הראשונות בישראל.

האירוע הוא למעשה פריצת דרך היסטורית בשוק העבודה החרדי והוא מסמל בראש ובראשונה את צמיחתו והתבססותו של הציבור החרדי בישראל, והישענותו על אנשי מקצוע מתוך הקהילה עצמה על ידי הכשרת מומחים שלא רק "מבינים את הצרכים של הציבור החרדי", אלא הם בשר מבשרו ועצם מעצמותיו. הפעם מדובר באנשי מקצוע או נכון לומר נשות מקצוע שאינן צריכות ללמוד את האסור והמותר…

האירוע היה אמנם "הצגת עבודות גמר" אבל מהותו תבוא לידי ביטוי בעוד מספר שבועות, כאשר אל מאגר האופטומטריסטים הפעילים בירושלים ובבני ברק, בבית שמש ובאשדוד, במודיעין עילית ובביתר עילית, באלעד ובכפר חב"ד, יצטרפו בעזרת ה' עוד ארבעים ושתיים אופטומטריסטיות חדשות ומקצועיות. חלקן כבר עובדות בפועל בתחום האופטיקה. הבשורה המרכזית היא שלא ירחק היום, ואופטומטריסטים יבצעו בדיקות ראייה לגברים, ואופטומטריסטיות, חרדיות, תקיימנה בדיקות ראיה לנשים.

באירוע שנערך באולם המינהל הקהילתי בשכונת גאולה, היו שלושה פרקים: התרשמות מעבודות הגמר והמחקר של הבוגרות שהוצגו באולם נפרד; מסכת ברכות ונאומים; והצגת פרויקטים נבחרים על-ידי הבוגרות, האופטומטריסטיות שבדרך.

מסגרת חרדית יחידה

שלא במתכוון, הפך האירוע למפגש נדיר, אולי ראשון מסוגו של בעלי רשתות וחנויות אופטיקה ואופטומטריסטים בכירים, הפעילים בקרב הריכוזים החרדיים, אשר באו גם הם להתרשם מיכולותיהן המקצועיות של בוגרות החוג, הלא הן האופטומטריסטיות החרדיות הראשונות, אלה שבתוך מספר חודשים תצטיידנה בתואר ראשון B. Optom, ותצאנה לשוק העבודה החרדי, כשבאמתחתן ידע מקצועי עדכני ועשיר, כולל ניסיון פרקטי בעבודה במרפאות.

"תהליך הראיה כשלעצמו", מסביר לנו מנכ"ל קמפוס שטראוס, יעקב ירוסלבסקי, "מהווה נושא מרתק ומוקד אטרקטיבי למחקר. אבל הבוגרות לא למדו רק אופטומטריה, אלא גם עסקו בלימודי ביולוגיה; אופטיקה גיאומטרית; אופטיקה תיאורטית; אנטומיה כללית; פיסיקה; ביופיזיקה ונוירופיזיולוגיה; מיקרוביולוגיה ואימונולוגיה; אופטיקה פיסקאלית ואופטיקה ויזואלית; ביוכימיה ופרמקולוגיה – ומה לא?! וכל זה רק בשנה הראשונה בלבד…".

החוג למדעי האופטומטריה של קמפוס שטראוס הוא ככל הנראה המסגרת היחידה בארץ שמאפשרת את לימוד המקצוע באווירה חרדית למהדרין, הקמפוס משמש כשלוחה החרדית של המכללה האקדמית 'הדסה' שבירושלים.

והציונים? נו, בקמפוס שטראוס לא ינפנפנו בכך, אבל לציבור החרדי יש בהחלט במה להתגאות. ההישגים של בוגרי החוגים השונים בקמפוס, לא רק שאינם נופלים משל מקביליהם במכללות הלא-חרדיות, אלא במקרים רבים עולים עליהם. כך כמובן גם הישגי בוגרות החוג הראשון לאופטומטריה שזה עתה הציגו את פרויקטי הגמר שלהן. אולי זה בגלל שהציבור החרדי מורגל-למידה וממוקד-מטרה, אולי בגלל שחרדים תמיד חושבים לטווח רחוק, מי יודע…

42 התלמידות המסיימות עתה את לימודיהן, הן בוגרות המחזור הראשון של החוג לאופטומטריה, והן הנחשוניות מתוך 160 סטודנטיות בשנים א'-ד' ללימודי אופטומטריה בקמפוס שטראוס. בימים אלה נמצא הקמפוס בעיצומו של גל רישום חדש ונוסף לחוג לאופטומטריה ולחוגים נוספים בכלל. הרישום לאופטומטריה הוא פועל-יוצא של הביקוש למקצוענים בתחום, אשר רק הולך וגדל.

אחוז מרכיבי המשקפיים בציבור החרדי, כידוע, גבוה יותר, באופן יחסי לחלקם באוכלוסייה הכללית. בשנים האחרונות מחירם של המשקפיים ועדשות המגע הולך ופוחת. מצד שני גם אורך חייהם של זוגות המשקפיים, הולך ומתקצר, ומצד שלישי, כמעט כל קופות החולים מעניקות לילדי מבוטחיהן סבסוד בשיעור כזה או אחר ברכישת משקפיים – ומכאן, שתדירות בדיקות העיניים, הולכת ונעשית תכופה ומבוקשת יותר ויותר.

זה כנראה ההסבר, שלצד הירידה במחיר המשקפיים, אנו עדים להתחזקותן של רשתות וחנויות האופטיקה בארץ כולה, ובמיוחד בריכוזי הציבור החרדי. יתכן, והתחזקותן נובעת מהגברת קצב החלפת המשקפיים, וממילא גם בעליית תדירות בדיקות העיניים.

זה לא חלום!

מנכ"ל הקמפוס, ירוסלבסקי, מבהיר כי אופטומטריה היא מקצוע פרא-רפואי. כלומר, ענף רפואי שאינו מצריך לימודי רפואה. עם זאת, למרות שאופטומטריסט אינו רופא עיניים, על מנת לעסוק במקצוע המורכב הזה חייבים רישיון של משרד הבריאות. ואופטומטריסט שצבר ותק ומוניטין, יוכל להשתכר שכר נאה ומתגמל במיוחד.

נשיא המכללה האקדמית הדסה, פרופ' ברטולד פרידלנדר שהשתתף באירוע, לא כלא את התרגשותו: "אני מאד מאד מתרגש. לפני ארבע שנים, היו כאלה שהביעו סקפטיות רבה באשר להצלחת שיתוף פעולה שלנו עם קמפוס שטראוס. השבתי להם, שאם בין הצדדים ישרור כבוד הדדי והכל יתנהל לפי שיקול מקצועי, הכל יסתדר, והיום אנו רואים שהגישה הזו צדקה". הוא ביקש מהנוכחים שיספרו לאחרים שהכשרת אופטומטריסטים חרדיים, היא לא חלום…

מרכזת עבודות המחקר, הד"ר עינת שניאור-לביא, הציגה את המחקרים והעבודות של התלמידות. אחת מהן עסקה בתחום מרתק במיוחד – השפעת תנודות הלימוד והתפילה תוך כדי קריאה על אקומודציה (הסתגלות העין לראייה טובה במרחקים שונים). מהבדיקה שערכו התלמידות עולה כי לא נמצא הבדל מיוחד בין קבוצות של בחורי ישיבה למי שאינם כאלה. אולם עם זאת נמצא, שקריאה ממושכת במיוחד של טקסטים, גורמת לעייפות.

ומי שהטיל ספק באשר למידת השפעתן של תכניות מימון או סבסוד משקפיים ובדיקות ראייה על-ידי קופות החולים בישראל על הימצאותם של לקויי ראייה, יוכל עכשיו לקבל תשובה מדעית לתהייתו. צוות של שלוש תלמידות שקיבלו מידע על 2,060 נבדקים ברשת 'עינית"' חציים לפני הטמעת התוכנית וחציים לאחר הטמעתה, גילה הבדלים ניכרים בין שתי התקופות.

5 תגובות ל: "בעוד חודשיים: 42 אופטומטריסטיות חרדיות חדשות בישראל"

  1. ברכות לכל ה-42.
    אתן גאוה גדולה לציבור הישראלי כולו.

  2. לגמרי לא פשוט…!
    אופטומיטרסטיות לנשים. ואופטומיטריסטים לגברים. נורא נוראות ממש אכשר דרא…

    עטיפה יפה למשהו לא כל כך …

  3. זה לא חלום? לי עדיין זה נרה חלום.
    והאם בקרוב נראה גם אונקולוגיים חרדיים, כירורגיים חרדיים, מנתחים חרדיים, לא בעלי תשובה, שלמדו בהרוואד, אלא חרדיים ממאה שערים?

  4. כתבה מעניינת בהחלט.

  5. יום יבוא, וכולנו נבין את הנחיצות שבהכשרת עובדים מתוך הציבור החרדי. ולא רק בגלל צניעות אלא בגלל 7 סיבות נוספות, שאם אפרט אותן כעת, איש לא יבין זאת, למעט אם הוא מנהיג בישראל, שמרחיק ראות.

כתיבת תגובה