בעוד עשרה ימים: הצו שיוזיל את עלויות יבוא המזגנים

אחרי סבון הכלים, תכשירי הכביסה והילקוטים, מודיעה היום שרת הכלכלה והתעשייה על כוונתה לבטל את התקינה הישראלית הייחודית למזגנים | ביטול השינויים הייחודיים בתקן למזגנים – יפתח את שוק המזגנים ליבוא בהתאם לתקינה הבינלאומית | המשמעות: הוצאת השליטה מידי החברות שמחזיקות בכ-80% מנתח השוק ופתיחת ענף יבוא המזגנים לתחרות משמעותית

תעשיית המזגנים | אילוסטרציה: Baloncici, שאטרסטוק

המזגנים בדרך לרפורמת היבוא: כצעד נוסף להרחבת והגברת התחרות בשוק המוצרים הצרכניים, הוחלט במשרד הכלכלה והתעשייה להוסיף את מזגני האוויר, לרשימת המוצרים שניתן לייבא בהתאם לתקינה בינלאומית.

וועדת התקינה במכון התקנים אומנם אימצה תקן בינלאומי למזגני אוויר, אך הוסיפה לתקן דרישות ייחודיות שלא נהוגות בעולם, בהן דרישת להגנת רכיבי המזגן מפני דליקה, אשר על פי עמדת רשות הכבאות וההצלה אין בה כדי למנוע שרפות ודרישות נוספות שאין בהן בכדי להבטיח הגנה על בטיחות והבריאות הציבור, בהן דרישה למקדם הספק ודרישה להגנה מפני רטיבות, מבלי הבחנה באיזה מקום הותקן המזגן.

הדרישות האלו מנעו עד כה יבוא תחרותי של מזגנים וגרמו לשליטה של 80% מהשוק ע"י מספר מצומצם של חברות.

ביטול הדרישות הייחודיות ואפשרות לייבא מזגני אוויר לפי תקינה בינלאומית, ירחיבו את מגוון המוצרים בשוק, רמת השירות והמחירים וייצרו תחרות.

היום מפרסמת השרה לשימוע ציבורי את כוונתה לעדכון התוספת השלישית לחוק התקנים, כדי להוסיף תקן למזגני אוויר, ת"י 994 חלק 1, לרשימת התקנים לפיהם ניתן לייבא מוצרים על סמך הצהרת התאמה לתקינה בינלאומית ובמקביל, מפורסמת להערות הציבור הכוונה להסיר את הרשמיות מהשינויים הלאומיים שאינם מתחייבים. לאחר השלמת השימוע הציבורי, לקראת ה-10.08.22 תפרסם השרה את הצו עם החלטתה.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: "שוק מזגני האוויר הנו שוק ריכוזי לאורך שנים. התקן הישראלי הקיים חסם יבוא מזגנים המיוצרים לפי תקינה בינלאומית ומנע תחרות. משרד הכלכלה והתעשייה פועל להרחבת רפורמת הייבוא ומוסיף מוצרים נוספים, כמו המזגנים, שיותאמו לתקינה הבינלאומית. נמשיך לעודד תחרות בתחום התקינה, תוך המשך שמירה על בטיחות ובריאות הציבור".

בתגובה להחלטת שרת הכלכלה, אומר מושיק ארדר, מנכ"ל אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה כי "אלקטרה הצביעה בעד הסרת התקן ואנחנו מברכים על החלטת שרת הכלכלה. אנו מקווים שזו תהיה הסנונית הראשונה בדרך לאימוץ מלא של התקינה האירופאית. בימים שבהם מרבים לדבר על יוקר המחייה, אימוץ התקינה האירופאית הוא צעד שיאפשר שיווק של מערכות מיזוג יעילות יותר אנרגטית שיביאו לחיסכון כספי של עשרות אחוזים בחשבון החשמל של הצרכן הנובע משימוש במזגן. מעבר לכך שמדובר גם במערכות מתקדמות יותר וידידותיות יותר לסביבה. כבר היום אלקטרה היא יצואנית משמעותית של מערכות האקלים המתקדמות לשוק האירופאי וכל עוד לא תאומץ התקינה האירופאית במלואה, לא ניתן יהיה לשווק את אותן מערכות בישראל, למרות שהן יעילות יותר לצרכן".

כתיבת תגובה