בעלי י.ח. דמרי נגד כחלון ו"מחיר למשתכן" – יעלמו בקרוב

בפורום שוק החוב של מדרוג אמר יגאל דמרי בעל חברת י.ח. דמרי כי התוכנית רעה לפריפריה, סופה להעלם וכך גם סופו של שר האוצר.

יגאל דמרי - צילום: י.ח דמרי

"בלימת ביקושים זו פסיכולוגיה ועבודה בעיניים", כך הכריז היום יגאל דמרי בנאומו בכנס פורום שוק החוב של מדרג שהתקיים בבורסה בתל אביב. לדבריו הגדלת ההיצע היא הפתרון, הסיפור של תוכנית מע"מ אפס שעצרה את הביקוש הוכיחה שבלימה של הביקוש מתקנת את עצמה והמחירים אף עולים יותר. ובניגוד למחשבה שישנה הוזלה בשוק הדיור, לדעתו תוכנית מחיר למשתכן מעלה מחירים אם כי זה בהסוואה כרגע.

דמרי שהוא הבעלים של חברת י.ח. דמרי הוסיף שכיום חסר הציע של קרקעות בשוק ואף חברה קבלנית גדולה לא הייתה הולכת לבנות בתוכנית אם הייתה יכולה לקנות קרקע מחוץ לתוכנית והחברות הולכות בלית ברירה. גם ההיצע דרך התוכנית לא גדל מספיק. בהגרלות זכו כ40 אלף, כלומר שישנם עוד 80 אלף שאין להם לאן לפנות. כל חודש זה גדל בעוד 6000 מבקשי דיור. כמו כן קצב הפיתוח והבניה לא מניח את הדעת.

הוא נתן כדוגמה את הפרויקט בה בונה חברתו את מחיר למשתכן במודיעין בו זכתה החברה לפני 9 חודשים וההגרלה בוצעה לפני 7 חודשים. לטענתו אין שום תוכנית לבניה כרגע, עד עכשיו לא נפרצה בדרך למשאיות לאתר, והשטח משמש כשטח מרעה לפרות. הפרויקט יהיה שם רק בעוד 5 שנים ועד אז הביקוש רק יגבר. "אני צופה קטסטרופה. כמה אפשר לבלום ביקושים? יש צורך בהגדלת ההיצע".

בנוסף מאשים דמרי את התוכנית בהעדפת המרכז על הפריפריה, כשבעצם היא נותנת תמריצים לאנשים לעזוב את הפריפריה ולעבור למרכז. יש בבאר שבע ובכרמיאל למשל עודף של דירות שנותרות ללא קונים, כאשר אנשים מאותם מרקומות עצמם מעדיפים להתמודד בהגרלות בהרצליה או מודיעין ולהרוויח הנחות משמעותיות יותר. עד היום נתנה המדינה תמריצים לזוגות צעירים לעבור לפריפריה, ובא שר האוצר ואומר את הדבר ההפוך – באו למרכז. הממשלה מעמיקה את הפערים בין הפריפריה למרכז.

דוגמה נוספת הביא דמרי מפרוייקט נוסף שחברתו זכתה בקריית ביאליק שהוא כן בפריפריה. לדבריו את הקרקע הוא יקבל לידיו רק  בעוד 24 חודש כלומר מינימום חמש שנים בהם ישלמו הזוכים שכירות עד שיכנסו לדירה וזאת בתמורה להנחה של 200 אלף שקלים – הנחה לא כדאית.

דמרי סיים את דבריו בהודעה מתריסה "תוכנית מחיר למשתכן לא כדאית והיא תעלם. עם כל הכבוד לשר האוצר ולאמרות שלו כנגד הקבלנים אני יכול להבטיח לו דבר אחד: אני אהיה פה בעתיד, והוא לא".

 

תגובה אחת ל: "בעלי י.ח. דמרי נגד כחלון ו"מחיר למשתכן" – יעלמו בקרוב"

  1. כמה שהאיש צודק.

כתיבת תגובה