בעקבות ביטול ההיתר: הכללים החדשים שמטלטלים את הוועדות

בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל היתר בנייה, לבניין ההולך ונבנה בבני ברק ע"י חברת זוהר ל.י. חברה לבניין ויזמות בע"מ, בשל פגמים חמורים שנפלו בהליך הרישוי ומתן היתר הבניה, וקבע בעקבות כל כללים ברורים וחדשים למתן התרי בניה

היתר בניה | צילום: shutterstock

בפסק הדין בו בית המשפט המחוזי ביטל היתר בנייה של עיריית בני ברק, נקבעו מספר קביעות עקרוניות הנוגעות להליך הרישוי ככלל, ולא רק לבניין האמור. להלן שלושת הכללים שעושים לחולל מהפך בכל מה שקשור להנפקת היתרי בנייה

מתן הקלות

השופטת אגמון גונן  קבעה בנוגע להקלות – ראשית, בנוגע להודעה על בקשה להקלה -כי כאשר מדביקים הודעה על בקשה להקלה בסביבת המקום המיועד לבנייה, יש להמציא תצהיר של תולה המודעות לא רק בנוגע למועד בו ניתלו המודעות, אלא גם על כך, שהמודעות נותרו במקומן במהלך כל התקופה הקבועה להתנגדויות. עוד קבעה כי כאשר יש לשלוח הודעות על הקלות למענם הידוע של בעלי נכסים גובלים, הכוונה אינה לכתובת הנכס הגובל, אלא לכתובת בעלי הזכויות בנכס הגובל במרשם האוכלוסין.

חובה לנמק אישור הקלות  

נקבע כי על הועדה המקומית, בבואה לאשר הקלות, לדון ולנמק את הצורך באישור. כך נקבע בפסק הדין: "הקלה כשמה כן היא, הקלה ממה שנקבע בתכנית, היינו סטייה מתכנית. כפי שנקבע כבר בפסיקה, הקלה אינה בגדר זכות מוקנית בידי המבקש, ועל הועדה לנמק את הסיבה בשלה היא סבורה כי יש מקום לתת את ההקלה

"….ההנחה העומדת בבסיס החוק, ובבסיס ההליך הנדרש לעניין ההקלות, הינה שהתכנית נותנת ביטוי לאיזון שערכו רשויות התכנון בין הזכויות הקנייניות של בעלי הזכויות באזור, לבין צרכי הציבור, ובכלל זה בעלי זכויות במגרשים הגובלים.

"כפי שציינתי בפתח הדברים – התכניות קובעות את הזכויות היחסיות והליך מתן ההיתר הוא ההליך למימושן. במקרה של הקלה ניתנות זכויות יתר למבקשי ההיתר. סטייה מהאיזון שנקבע בתכנית, לטובת מבקשי ההיתר, מחייבת הנמקה."

הבניין שבוטל לו היתר הבנייה

הצגת חומר תכנוני לחברי ועדה מקומית

השופטת אגמון גונן הוסיפה וקבעה כי כאשר מדובר בועדה מקומית שאינה כוללת אנשי מקצוע בתחום התכנון והבנייה, יש להציג לחברי הועדה, מעבר לחומר הפורמלי הכולל מפות, תכניות ושרטוטים גם את מהות התכניות כך שיוכלו לערוך דיון מושכל בבקשות המונחות לפתחם. בפסק הדין נקבע:

"ברצוני להדגיש, בהקשר של תכנון ובנייה כי ועדות התכנון בחלקן כוללות אנשי מקצוע בתחום התכנון (דוגמת הועדות המחוזיות) ואחרות כוללות את נבחרי העיר, אנשי ציבור, שאינם אנשי מקצוע בתחום התכנון, כמו הועדות המקומיות. אני סבורה שכאשר בית המשפט מעביר את ההחלטות ביקורת שיפוטית יש לתת את הדעת להבחנה זו …. כוונתי להבחנה בין יכולתם של חברי הועדה המקומית לנתח מסמכים תכנוניים כמו מפות ותכניות המופיעות בשרטוטים…..

"מכאן נובע, שכאשר על ועדה מקומית לקבל החלטה, כבענייננו, בשאלות תכנוניות, על בסיס מידע תכנוני, ובו מפות ותכניות, והחברים בה אינם אנשי מקצוע מתחום התכנון וההנדסה, יש לוודא כי בסיס הנתונים העובדתי-תכנוני הוצג לה כראוי על ידי אנשי מקצוע, ואין להסתפק בהנחת החומר הגולמי, כגון מפות ושרטוטים, לפני חברי הוועדה. דבר זה צריך לבוא לידי ביטוי בפרוטוקול."

כתיבת תגובה