בעקבות היחסים עם סודאן וצ'אד: הדרך לברזיל תקוצר

לאחר הקשר הגלוי עם נשיא צ'אד נחשף: צוותים מיוחדים מטעם מדינת ישראל פועלים לכינון קשרים עם סודאן • המטרה: קיצור נתיבי הטייס מישראל לברזיל שבדרום אמריקה

נתניהו עם נשיא צ'אד | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

האם בקרוב נגיע לברזיל בהרבה פחות זמן מ-18 שעות? עורך חדשות החוץ של חברת החדשות, ערד ניר, דיווח אמש (א) כי צוותים מיוחדים מטעם מדינת ישראל פועלים לכינון קשרים עם סודאן במטרה לקצר נתיבי הטייס מישראל לברזיל.

 'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לסודאן גבול ארוך עם צ'אד, שהקשרים עמה הפכו אתמול גלויים, והדברים פורסמו לאחר פגישה מתוקשרת של נשיא צ'אד עם נתניהו. לצ'אד, מיליוני תושבים מוסלמים אדוקים, והקשרים יתבססו בעיקר על רכש נשק למלחמה בטרור.

לדברי גורם מדיני בכיר המטרה שסימן ראש הממשלה נתניהו היא לאפשר טיסות ישירות וקצרות מעל אפריקה בין ישראל לברזיל שבדרום אמריקה, כאשר הנתיב הקצר מחייב מעבר מעל שתי מדינות שעד היום לישראל לא היו קשרים עמן. לאחר שיחסי ישראל-צ'אד הוסדרו נותר להסדיר את המעבר מעל סודאן, ולפי הדיווח עולה כי הכוונה היא שגם חברת התעופה אל על תוכל לטוס בנתיב הזה, ואולי בקרוב גם מזרחה.

עוד צוטט אותו גורם מדיני בכיר, כי בביקורו בעומאן שמע רה"מ נתניהו מהסולטן קבוס הבטחה שיאפשר את זה.

במהלך הביקור ההיסטורי של נשיא צ'אד נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא הרפובליקה של צ'אד, אידריס דבי לפגישה בארבע עיניים, בלשכת רה"מ בירושלים. "זו הפעם הראשונה שבה נשיא צ'אד מבקר בישראל", ציין נתניהו. "צ'אד היא מדינה חשובה לישראל – למרות הניתוק אף פעם לא הפסקנו את קשרינו. כעת אנחנו מרחיבים את הקשרים, בכל התחומים- לחימה בטרור, ביטחון, והאפשרות להביא לבני עמינו את הדברים שהם צריכים".

עוד אמר נתניהו: "ישראל חוזרת לאפריקה, ואפריקה חוזרת לישראל".

נשיא צ'אד מצדו, הודה לנתניהו ואמר: "זה ביקור היסטורי גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל, שיאפשר לפתוח דף חדש ביחסים בינינו. זוהי הזדמנות טובה לבטא את הערכתי העמוקה למאמצים שאתה עושה לקרב את המדינות שלנו".

"היחסים בינינו נותקו בשנת 1972, אבל הניתוק לא בודד את המדינות זו מזו לחלוטין", מיהר אידריס דבי לציין. "גם אם לא היו יחסים דיפלומטים, היחסים הטובים נמשכו כל העת. הביקור הנוכחי משקף את הכוונה שלנו לקחת את אותם המגעים שהיו ברקע ולתת להם ביטוי בולט יותר. זהו הרצון של שני הצדדים: להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה".

כתיבת תגובה