בעקבות הקורונה: שורת המלצות לשר הכלכלה

משבר הקורונה הוא משבר בריאותי וכלכלי יוצא דופן שמחייב פעולות יוצאות דופן • מסתמן מחסור שילך ויתרחב למגוון קטגוריות חיוניות למשק ויגרור איתו נזקים משניים ועליית מחירים לאורך כל שרשרת האספקה, כמו גם פגיעה בהכנסות המדינה ממסים ועליה בהוצאות המדינה כתוצאה מצעדי התייעלות צפויים במגזר העסקי ומהוצאות ממשלתיות, במסגרת ההתמודדות עם המשבר • איך מתמודדים? לשכת המסחר הציגה מסמך עמדה לשר הכלכלה

ניר ברקת ועו"ד אוריאל לין | צילום: ליאת מנדל

עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, שלח אתמול (ד) אל ח"כ אלי כהן שר הכלכלה והתעשייה, נייר עמדה מקיף העוסק בהשפעת התפרצות נגיף הקורונה על המשק הישראלי ועל ענפים מרכזיים במשק, והמלצות ראשוניות באשר לשינוי הנחוץ במדיניות הממשלה בהתמודדות עם המצב החדש שנוצר.

המסמך גובש על ידי רז הילמן, סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה, בעקבות דיון שהתקיים בלשכת המסחר עם חברי לשכה פעילים בתחומי היבוא, השילוח והקמעונאות על מנת לקבל תמונת מצב ולמפות קשיים מיוחדים.

בין היתר השתתפו נציגים מענפי החלפים לרכב, הלבשה, הנעלה, בלדרות, סוכני מכס, מזון, צעצועים, מוצרי תינוקות, מוצרי חשמל לבית, כלי בית ועוד.

המסמך מתייחס להתפרצות בסין, כשבימים האחרונים אנו רואים יותר ויותר מדינות שהקורונה מתפשטת אליהם. מובן שככל שההשפעה וההתפרצות באותן מדינות יחריפו, תמונת המצב עשויה להשתנות ולהחמיר בצורה דרמטית.

מהמסמך עולה כי משבר הקורונה הוא משבר בריאותי וכלכלי יוצא דופן שמחייב פעולות יוצאות דופן. מסתמן מחסור, שיילך ויתרחב למגוון קטגוריות חיוניות למשק ושיגרור איתו נזקים משניים ועליית מחירים לאורך כל שרשרת האספקה, כמו גם פגיעה בהכנסות המדינה ממסים ועליה בהוצאות המדינה כתוצאה מצעדי התייעלות צפויים במגזר העסקי ומהוצאות ממשלתיות, במסגרת ההתמודדות עם המשבר.

המסמך מציג שורה של סקטורים בעיתים בולטים: תעשיית ההייטק, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, כלי בית, מוצרי תינוקות, צעצועים ומגוון מוצרי בנייה, ועל כן מציעים באיגוד לשכות המסחר כי הממשלה תרתם בצורה מלאה להתמודד עם הסיכונים ותשקול בין היתר:

  1. יצירת מנגנון שיבחן את השינוי בעלויות ההובלה והחלטה על מקרים ותגובות ובכלל זה השתתפות של המדינה בהוצאות ההובלה העודפות. לחילופין, לכל הפחות, מבוקש להשוות עלויות הובלה לפני פרוץ המגפה לאלו של סוף חודש פברואר 2020 (ולפי הצורך בהמשך למועד מאוחר יותר), ואת ההפרש לא להכליל בערך לצרכי מכס, על מנת להקל על היבואנים ועל הציבור.
  2. דחיית תשלומי מסים – אם המצב מחמיר בעיקר מקדמות מס הכנסה.
  3. ביטול מיידי של הפטור ממע"מ ביבוא אישי – על מנת לצמצם את חוסר ההגינות בתנאי התחרות מצד אתרי מכר מחו"ל בתקופה מורכבת זו ועל מנת להגדיל את הכנסות המדינה.
  4. הארכה מיידית של תוקף הוראות השעה להפחתת מכסים ומסי קניה עד סוף 2021 על מנת: לתת ודאות ויציבות לעוסקים ולצמצם את עליות המחירים הצפויות אם בתוך המשבר, גם המכסים יעלו.
  5. הנחיות משרד הבריאות לגבי תנאי בידוד לישראלים שחוזרים ממגוון מדינות מתרחב ועל המדינה לתת מענה, כך שעלויות היעדרותם מהעבודה בהתאם להנחיות המדינה, לא יושתו על המגזר העסקי.
  6. להיות עם היד על הדופק וככל שהנזקים יצטברו ויחריפו לבחון פיצוי עוסקים על בסיס ירידה במחזורי המכר בדומה לתהליך שנעשה בתקופת מלחמת לבנון השנייה.
  7. פניה לרגולטורים שונים שיכינו חלופות פעולה להקלה זמנית בתהליכי קבלת אישורי היבוא והרישיונות על מנת להקל על מציאת חלופות שימנעו או יצמצמו את החסרים במשק. יש לפעול מול הרגולטורים כך שיתכוננו באופן מיידי כדי שבמידה והמשבר יגיע למקום שיחייב הפעלת תכניות קיצוניות, אלו יהיו מוכנות ומאושרות מהפן המשפטי, כך שניתן יהיה ליישם אותם בצורה מהירה.
  8. הסרה מוחלטת של מגבלות מכסות היבוא מפקיסטן ובנגלדש שמהוות חלופה חשובה לסחורה מסין.
  9. על משרד הכלכלה לפעול להסברה מקצועית שחיונית בתקופה זו למגזר העסקי בנושא התנהלות נבונה, גידור סיכונים וחיפוש חלופות על מנת לצלוח את המשבר הזה עם כמה שפחות עסקים שיקרסו. בדרך זו יצומצמו גם נזקים משניים שעלולים להיגרם מקריסת עסקים גם לספקים שלהם ולעובדים, בפרט במגזר הקמעונאי. דרך פעולה זו כמובן תצמצם גם את הנזק למשק ולהכנסות המדינה מאבדן הכנסות ומעליה בהוצאות. את הפעילות ניתן לנהל במגוון ערוצים – העלאת מידע לאינטרנט, דחיפה באמצעות קמפיין תקשורתי ובאמצעות הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ייזום כנס הסברה נרחב וכו' – והלשכה תשמח לסייע בכך.

כתיבת תגובה