בעקבות חשיפת 'ביזנעס': ועדת החינוך תתכנס לדיון במלגת 'טלדור'

סערת מלגות טלדור נמשכת: בעקבות הגילויים על התנהלות הועדה לחלוקת מלגות טלדור תתכנס ביום שני הקרוב ועדת החינוך של הכנסת. ח"כ מיכאל מלכיאלי בפנייה דחופה ליו"ר ועדת החינוך "אבקשך לכנס את הוועדה ולהורות על עצירה מוחלטת של חלוקת מלגת 'טלדור' "

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי ושר החינוך נפתלי בנט בדיון בוועדה. צילום יונתן זונדל פלאש 90.

מאה מיליון ללא קריטריון – עכשיו הדיון בכנסת: לאחר שאמש חשפנו כי מאה מיליון שקלים (לפחות) שועדת טלדור היתה אמורה לחלק מטעם המועצה להשכלה גבוהה ומשרד החינוך, מחולקים ללא קריטריון, ועדת החינוך של הכנסת תתכנס ביום שני הקרוב לדיון דחוף בנושא בהשתתפות כל המי ומי מהמועצה להשכלה גבוהה, הות"ת – ועדת התמיכות של המל"ג, והגורמים הרלוונטיים במשרד החינוך, הגוף המופקד על חלוקת המלגות בפועל.

כזכור, הסטודנטים החרדיים טוענים: אנו מופלים משמעותית. הסיבה: האפליה השנה היכתה בעיקר בבעלי משפחות לעומת תלמידים לא-נשואים. ומה קובעים הקריטריונים? מתברר שהם פשוט נעלמו – או נכון יותר: מעולם לא היו גלויים – ולמרות בקשות לתגובות מצד סטודנטים ואישי ציבור, השקיפות נשארה מאחור.

קחו לדוגמא את ש' מבני ברק, הלומדת לתואר בפסיכולוגיה ומתגוררת בשכונה העונה להגדרה 'שיקום שכונות' בפאתי בני ברק. בעלה לומד אף הוא לתואר אקדמי, השניים חיים בצמצום אדיר, ומגדלים ילדה בת כחצי שנה – אך סורבו להיתמך. סטודנטית אחרת שמתגוררת באותה עיר, אך אינה נשואה – זכתה ללא פחות מ-12,000 שקלים כתמיכה בלימודיה. וזו רק דוגמא אחת המייצגת אלפי קולות של אבות לילדים, אמהות המשלבות ניהול בית ולימודים – שנדחו על הסף באין סיבה מוצדקת לכך.

וכך, מי שעל פניו אינם זכאים למלגות – דוגמת כאלו שמשופעים בכסף, זכו למלגה, ואילו מי שלכאורה אין כל סיבה שלא יקבלו, משום שבשנה שעברה אושרו – לא אושרו ע"י הועדה.

בנוסף, בדיקה משפטית מעלה כי חלוקת המלגות הניתנות מכספי המדינה ומטעמה ללא קריטריונים ברורים או גלויים לציבור, לא תואם את עקרונות המשפט המנהלי והחובה לשקיפות כפי העולה מהחוק לחופש המידע.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%A1%D7%A2%D7%A8%D7%AA-%D7%9E%D7%9C%D7%92%D7%AA-%D7%98%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%A8-%D7%9E%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%91%D7%99%D7%9D-%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%9D/

לאור עובדות אלו, ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) פנה למנכ"ל משרד החינוך בבקשה לקבלת הקריטריונים לקביעת דרגת זכאות, משלא נענה פנה ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי. "הצעקה רבה, השלכות הרוחב איומות עד כדי שקילת לא מעט סטודנטים בפרט בשנה הראשונה להפסיק לימודיהם במידי לאור העלויות, קבלת המלגה אינה חסד אלא זכות בכפוף לעמידה בקריטריונים , דרישה הגיונית פשוטה ומתבקשת מכל רשות מנהלית בטח ובטח שמדובר בסכומים כאמור, לא ברור מדוע הדברים אינם מפורסמים ללא בקשתנו מה שדרוש והכרחי במעונות בארנונה ובכל מקום ראוי במקרה דנן ההרגשה העולה הינה כי בזמן בו אנשים מתייסרים נקבעות עובדות בשטח ומחולקות המלגות, כשללא פעילות מידית לתיקון המצב לא יהיה ניתן להשיב את המצב לקדמותו", כתב ח"כ מלכיאלי.

לדברי לשכת מלכיאלי, מבדיקות שערכו עלה, כי בהגשת הבקשה למלגה, לא נדרשים המגישים להגיש תלושי שכר חוזי שכירות או משכנתא ונתונים קריטיים נוספים, אשר יש בהם כדי להצביע על המצב הכלכלי והאישי של הסטודנט לאשורו, כך שלא ברור על סמך מה נקבעת הזכאות למלגה.

"הנני פונה אליך בדחיפות, לכנס את הוועדה במהירות האפשרית ולזמן את ל הגורמים הנוגעים בדבר לשם דיון בנתונים שהועלו ובצדקתם, מהם הקריטריונים לקביעת דרגת הזכאות על ידי מי נקבעו ועל סמך מה ומדוע אינם מפורסמים כנדרש, עוד אבקש להורות על עצירה מוחלטת של חלוקת המלגות על מנת שלא תשמע הטענה של מעשה עשוי זאת עד שיתקבלו תשובות לשאלות המטרידות", סיים מלכיאלי.

מכתבו של ח"כ מלכיאלי

 

יו"ר ועדת החינוך נענה לבקשתו, וזימן את ועדת החינוך אשר אמורה להתכנס ביום שני הקרוב לישיבה מיוחדת שאליה זומנו כלל הגורמים הנוגעים בדבר, החל מחברי הועדה לחלוקת מלגות טלדור בראשות דוד פילבר ממשרד החינוך, וכלה באנשי המועצה להשכלה גבוהה.

ל'ביזנעס' נודע, כי כבר עתה, ועוד בטרם כונסה הועדה וננקטו צעדים משפטיים או מנהליים בנושא, התקבלה החלטה שקטה במשרד החינוך על עצירת כלל החלוקה עד לבירור העניינים שהעלו הסטודנטים החרדיים.

כזכור, פניות רבות, כולל של כותב השורות לתגובת משרד החינוך – טרם נענו. מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר לכותב השורות בשיחה טלפונית עם דובר המל"ג, כי המועצה אינה אחראית על חלוקת התקציב, שעובר מהות"ת (ועדת התמיכות של המל"ג) הישר לתפעולו של משרד החינוך.

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%AA%D7%97%D7%A7%D7%99%D7%A8-%D7%9E%D7%9C%D7%92%D7%AA-%D7%98%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%A8-100-%D7%9E%D7%9C-%D7%A9%D7%97-%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%9C%D7%9C%D7%90-%D7%A9/

תגובה אחת ל: "בעקבות חשיפת 'ביזנעס': ועדת החינוך תתכנס לדיון במלגת 'טלדור'"

  1. דווקא אני מכיר הרבה מאוד חרדים שכן מקבלים
    וכאילו לא צריך להביא מספיק מסמכים שצריך גם הסכם שכירות או תשלום משכנתא
    ובקשר לתלושי שכר ח"כ מלכיאילי מגלה ברות רבה מכיון שמביאים אישור מעמד לא עובד מהביטוח לאומי
    כל מה שרוצים שהקטריונים היו גלוים זה בשביל ששקרנים ידעו מה לשקר

כתיבת תגובה