בקרלין הזהירו את האברכים: אל תיפלו בפח ההשקעות

"הסכנה רלוונטית לגבי כל השקעה, גדולה כקטנה, גם כשהיא מגיעה מאברכים שנפגשים אתם בחיי היום יום וגם כשהיא מגיעה ממי שמתהדר בלבוש של איש עסקים; גם בנדל"ן, גם באפליקציות, גם במיזמים של תרופות ומכשירים המבטיחים אקזיטים – שסופם עגמת נפש" • הקריאה שעוררה הדים רבים בחצר קרלין

החיוך לא מספיק. אילוסטרציה: Photographee.eu | שאטרסטוק

"פראיירים", אומר הפתגם, "רק מתחלפים, לא מתים". לאור המקרים הרבים שבהם אברכים תמימים ננשכים בידי כרישי השקעות בתחומים רבים, אפשר להוסיף שהפראיירים גם מתרבים ולא רק מתחלפים. אל מערכת 'ביזנעס' מגיעות מפעם לפעם תלונות על גופי עסקיים או אנשים פרטיים שעושים סיבוב על אברכים תמימים במגזר החרדי. העצה היחידה היא לבדוק שוב ושוב כל השקעה על ידי אנשים מקצועיים ובלתי תלויים ולא להסתמך על הבטחות שעוד מעט – הנה הנה – יבוא הכסף הגדול.

בחסידות 'קרלין סטולין' יצאו אתמול (ב') באזהרה חשובה בנושא ההשקעות, לאחר שבתקופה האחרונה התרבו מקרים חמורים וכואבים (ההדגשה במקור. ד"ש) בתחום ההתנהלות הכלכלית שלאברכים מאנ"ש. על המכתב חתום הרב בעריש שמעיה, ממנהלי מוסדות קרלין ומנציגי החסידות בעיריית ביתר, המדגיש כי את הדברים הוא כותב בהוראה ובציווי, כשהכוונה ברורה מי המורה ומי המצווה עליו לכתוב את המכתב.

הקריאה אף מפרטת את הפרשיות אך ללא סימני זיהוי. "מקרים חמורים: חברות קש ו/או אברכים המציעים לאברכים צעירים עסקאות מפוקפקות, תוך הבטחות של הרים וגבעות. הניסיון שהם רכשו מלמד אותם כיצד לנצל את החולשה של האברכים הצעירים והתמימים, גורפים מהם הון, שלעיתים נלקח מחסכונות או – חמור מכך – מהלוואות בנקאיות.

"מקרים כואבים: אברכים צעירים שנזכרים להתייעץ עם בעלי ניסיון אובייקטיביים, מומחים חיצוניים, רק לאחר שנפלו כבר בפח. בעיניים בוכיות ומיואשות הם מנסים להציל מעט מהכסף שהשקיעו בתוכניות הגדולות שהובטחו להם על ידי דורשי כספם, והם כבר מבינים היום שהם נפלו ברשת, ואין את האפשרות לעזור להם".

המכתב ששוגר בשליחות האדמו"ר מקרלין באזהרה לחסידים מפני השקעות מפוקפקות

בכאב רב הזועק מכל מילה מתוארת עוגמת הנפש של הנופלים בפח, "כשם שנקל לתאר את תחושת האושר של האברכים בשעה שהם חותמים על העסקאות ומעבירים את הכספים, כך קל שבעתיים לתאר את עגמת הנפש ודאבון לבם של האברכים לאחר שהאמת מתבררת להם, והם מרגישים מנוצלים, במיוחד שהם נושאים מעתה חור כלכלי כבד – והם עודם בתחילת חייהם הכלכליים".

ויש גם פירוט יתר של נקודות הסכנה 'ברחל בתך הקטנה', כדי שאף אחד לא יוכל לומר 'לא אמרו לי': "הסכנה שבדבר אמורה ורלוונטית לגבי כל השקעה, גדולה כקטנה, גם כשהיא מגיעה מאברכים שנפגשים אתם בחיי היום יום בבית הכנסת, ואולי גם בכולל, וגם כשהיא מגיעה ממי שמתהדר בלבוש של איש עסקים. גם בנדל"ן, גם באפליקציות, גם במיזמים של תרופות ומכשירים המבטיחים אקזיטים – שסופם עגמת נפש".

כאן מסיים המכתב בקריאה של חיבה לכל אחד ואחד לבל ייפול ברשת, ואף ראוי להביט סביב ולראות שאף אחד לא עומד ליפול. "הקריאה מופנית לאברכים הצעירים, כמו גם להוריהם ככל שהם מודעים לכך – ובדרך כלל הדברים נעשים בסתר, גם מצד המשקיע הצעיר וגם מצד המשכנע והמוריד לטמיון – להימנע מכל צעד של השקעה בטרם התייעצות עם מומחה חיצוני שאינו קשור לחברה, עם שיקול דעת שיוכל לבחון הדק היטב את ההשקעה המוצעת, הטובה היא אם וכו'".

הדברים כואבים מאוד ומדברים בעד עצמם, ל'ביזנעס' לא נותר אלא להצטרף לדברים ולקרוא לכל אחד ואחד מכל חלקי המגזר החרדי להיזהר מאוד בהשקעות, גם בכאלו הנראות מבטיחות. בטח ובטח בכאלו שיש עליהם שמועות ואזהרות ברחבי הרשת.

כתיבת תגובה