ברקע מאבקי התקציב: איטליה ניצלה מהורדת דירוג שנייה

לאחר שסוכנות הדירוג מודיס הורידה את דירוג האשראי של איטליה לרמה אחת מעל זבל, הפתיע S&P כשהורידה את הדירוג ל"שלילית" בלבד • האג"ח האיטלקיות עשויות לקפוץ במסחר ביום שני

רומא, איטליה | צילום: pixabay

לאחר שבוע של התנגשויות בין ממשלת איטליה לנציבות האירופית סביב התקציב השנוי במחלוקת, אותו מבקשת הרפובליקה האיטלקית לאשר ולפיו יעלו ההוצאות הציבוריות והגירעון התקציבי יגדל עוד, אותה דחתה הזרוע המבצעת של האיחוד בצעד תקדימי, ניצלה איטליה ניצלה מהורדת דירוג שנייה בתוך שבוע.

זאת, לאחר שבניגוד לציפיות החליטה סוכנות הדירוג S&P להוריד את דירוג החוב של המדינה ל"שלילית" בלבד והוא עומד על דרגת BBB – שתי דרגות מעל דרגת זבל.

בסקירה שפרסמו כלכלני S&P נכתב, כי "התוכנית הכלכלית של ממשלת איטליה עלולה להקטין את ההשקעות הפרטיות ולהחליש את הצמיחה במדינה. בד בבד, התוכנית מהווה פניית פרסה בתחום הפיסקאלי, ומבטלת חלק מהישגי הרפורמה במערכת הפנסיה שיצאה לדרך לפני כמה שנים".

מאחר וגם S&P וגם מודי'ס שמרו על דירוג ההשקעה שלהן, מה שמבטיח שאיטליה תמשיך להיכלל במדדים הגלובליים, עשויות האג"ח האיטלקיות לקפוץ במסחר ביום שני.

כפי שפורסם בשבוע שעבר ב'ביזנעס', המתח בין איטליה לאיחוד האירופי החמיר לאחרונה והגיע לשיאים חדשים בשל המדיניות הפיסקלית שמנסה הממשלה האיטלקית לאשר במסגרת תקציב 2019.

בשבוע שעבר הודיעה סוכנות הדירוג מודיס על הורדת דירוג החוב של איטליה לרמה אחת מעל זבל. "באיטליה היה שינוי מהותי באסטרטגיה הפיסקלית, עם גירעונות תקציביים גבוהים יותר מתוכננים לשלוש השנים הקרובות", מסרה סוכנות הדירוג מודיס. על פי הסוכנות, גם שיעור החוב הציבורי של המדינה צפוי להישאר בסביבות 130% מהתמ"ג – "רמה שהופכת את איטליה פגיעה לזעזועים עתידיים, במיוחד לצמיחה חלשה".

כתיבת תגובה