ברקת מצהיר כי יילחם ברגולציה: "כשר כלכלה אין לי ימי חסד"

שר הכלכלה והתעשייה הנכנס, ניר ברקת: "הרגולציה היא סרטן בגופו של המשק, לא פחות, אנחנו נכנעים לה וזה עלול להרוג אותנו. כל רגולציה חדשה מוסיפה רגולטור, אבל מורידה אלף משרות במשק. אני מתכוון להיאבק במחלה הזו" | את הדברים אמר ברקת בטקס חילופי שרים | "העסקים בישראל דומים לרצי מרתון עם שק חול על הראש, זה אבסורד"

ניר ברקת בטקס כניסתו למשרד הכלכלה | צילום: שלומי אמסלם, לע"מ

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה והתעשייה התקיים היום בירושלים, במעמד שר הכלכלה והתעשייה הנכנס, ח"כ ניר ברקת, והשרה היוצאת,  ח"כ אורנה ברביבאי, בכירי משרד הכלכלה והתעשייה, צמרת התעשייה והמשק הישראלי. בדבריו, אמר שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת, "לצערי, אין לי ימי חסד בתפקיד. גלי הצונמי של המשבר הכלכלי הגלובאלי מתנפצים על החומות שלנו ומאיימים לפגוע בכלכלת ישראל. נהוג לומר שכלכלת ישראל היא אי של יציבות – זה נכון מאוד, אבל גם אי, אם לא מגינים עליו נכון, לא יכול לעמוד בפני צונאמי".

שרת הכלכלה והתעשייה היוצאת, אורנה ברביבאי סיכמה את תפקידה: "בתום שנה וחצי אינטנסיבית של עשיה מרובה לביסוס חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל, הסרת חסמים בתהליכי היבוא, הסכמי סחר כלכליים פורצי דרך, האצת המעבר לתעשייה מתקדמת והתאמת שוק העבודה לאתגרי העתיד העברתי היום את האחריות לשר ניר ברקת מאחלת לו בהצלחה ומקווה שישכיל למנף את הפוטנציאל האנושי והכלכלי של ישראל לפסגות חדשות".

בהמשך דבריו אמר ברקת כי "אפקט הקורונה שמתבטא בשבירת שרשרת הערך הגלובאלית, המלחמה באירופה, הסגרים שבימים אלה שוב סין נכנסת אליהם – מחוללים תמורות אדירות בכלכלות העולם. האינפלציה מרימה ראש, הריבית מטפסת והמשקים בעולם חווים מיתון. זה לא פוסח על אף אחד.

"גם פה בישראל, במשק החזק והטוב שלנו, מרגישים היטב את הצונמי הגלובאלי: התוצאות העסקיות של ספינות דגל רבות במשק נמצאות בהידרדרות והצפי ל-2023 גרוע אף יותר; החברות הללו ממהרות להתאים את מבנה ההוצאות להכנסות ומפטרות המוני עובדים; וזה לא קורה רק בהייטק, אלא בחברות תעשייתיות גדולות ובכל הסקטורים; אלה לא רק עובדים משדרות רוטשילד בתל אביב אלא גם מרהט וגם מקרית שמונה;

"לכולנו כאן במשרד הזה, יש תפקיד מרכזי בבלימת ההאטה והגברת הצמיחה. צריכים להחזיר את החברות למצב שהן מגייסות ולא מפטרות; 

"מעבר להווה המאתגר, אנחנו מחויבים כולנו להסתכל קדימה לעתיד ולהכין את כלכלת ישראל להתמודד עם אחד האתגרים הכי מורכבים מאז הקמתה של המדינה: הכפלת אוכלוסיית ישראל. ישראל הכפילה את האוכלוסייה שלה מאז 1990 וצפויה להכפיל את האוכלוסייה שלה עד 2050. 

"למעשה אנחנו נדרשים לבנות את ישראל מחדש; תוך 25 שנה נידרש לבנות עוד כמות אדירה של דירות, פי 45 מכמות הדירות שיש ברמת גן. נצטרך להתמודד עם עוד 10 מיליון רכבים שיעלו על הכביש; נצטרך להוסיף עוד מאות אלפי מיטות בבתי החולים; נצטרך להכפיל את כושר ייצור החשמל ועוד ועוד.

"כל זה מתרחש מתחת לאף שלנו. אנחנו שואפים להיות מעצמה, אך עלולים למצוא את עצמנו מדינת עולם שלישי, מבחינת תשתיות משקיות. במשמרת שלי אני לא מתכוון לעצום עין, אני לא מתכוון להתעסק במה שנוח ומהיר לגזור עליו סרט, אני לא מתכוון להתעסק בנושאים שלא יזיזו את המחט; אין לי, אין לכם ואין לעם ישראל את הפריבילגיה להשאיר את כאב הראש הזה לילדים שלנו;

"אנחנו חייבים לפעול היום, כדי שתשתיות המשק לא יקרסו בעוד 30 שנים; אתם חייבים להבין, וההיסטוריה הוכיחה את זה, מדינות נפלו לא רק בגלל הפסד בשדה הקרב; יותר מדינות בהיסטוריה העולמית נמחקו מהמפה בגלל שהכלכלה שלהם קרסה, בגלל שלא השכילו להתאים את המשק שלהם לעתיד; מעצמה צבאית היא קודם כל מעצמה כלכלית; והתפקיד שלנו פה הוא לוודא שכלכלת ישראל תהיה כלכלה עוצמתית, חדשנית וגלובאלית; בשביל זה אנו נדרשים לעשות רפורמות ענק, שינויים מבניים ויותר מכך, שינוי קונספציה".

תכנית ברקת

"לפני שאסיים", אמר ברקת אתן לכם בקצרה את הנושאים הקריטיים בעיניי להשגת מטרות אסטרטגיות, שמן הסתם אציג בהרחבה בשבועות הקרובים:

לצערי, אין לנו ימי חסד. גלי הצונמי של המשבר הכלכלי הגלובאלי מתנפצים על החומות שלנו ומאיימים לפגוע בכלכלת ישראל. נהוג לומר שכלכלת ישראל היא אי של יציבות – זה נכון, אבל גם אי, אם לא מגינים עליו נכון, לא יכול לעמוד בפני צונאמי. גם אפקט הקורונה שמתבטא בשבירת שרשרת הערך הגלובאלית, המלחמה באירופה, הסגרים שבימים אלה שוב סין נכנסת אליהם, מחוללים תמורות אדירות בכלכלות העולם. האינפלציה מרימה ראש, הריבית מטפסת והמשקים בעולם חווים מיתון. זה לא פוסח על אף אחד. גם פה בישראל, במשק החזק והטוב שלנו, מרגישים היטב את הצונמי הגלובאלי: התוצאות העסקיות של ספינות דגל רבות במשק נמצאות בהידרדרות והצפי ל-2023 גרוע אף יותר; החברות הללו ממהרות להתאים את מבנה ההוצאות להכנסות ומפטרות המוני עובדים; וזה לא קורה רק בהייטק, אלא בחברות גדולות ובכל הסקטורים; אלה לא רק עובדים משדרות רוטשילד בתל אביב אלא גם מרהט וגם מקרית שמונה; לכולנו כאן במשרד הזה, יש תפקיד מרכזי בבלימת ההאטה והגברת הצמיחה. 

העומס על העסקים בישראל הוא בלתי נסבל, ואני אומר זאת כמי שהיו לו כמה עסקים גדולים בחייו: אנחנו חייבים להוריד מהגב של בעלי העסקים את האבנים שהעמסנו עליהם. אני מזכיר למי ששכח, העסקים הגדולים ובטח הקטנים, הם גלגלי המשק, הם אלה שמייצרים מקומות תעסוקה, פותחים מפעלים ומשקיעים בציוד, הם אלה שמייצאים ומייבאים, הם אלה שמשלמים מיסים והרבה. העסקים בישראל דומים לרצי מרתון עם שק חול על הראש, זה אבסורד.

הרגולציה, היא סרטן בגופו של המשק, לא פחות, אנחנו נכנעים לה וזה עלול להרוג אותנו. כל רגולציה חדשה מוסיפה רגולטור, אבל מורידה אלף משרות במשק. אני מתכוון להיאבק במחלה הזו.

ההון האנושי הוא קריטי להתאמת המשק לעתיד: חייבים יותר עובדים ועובדות המוכשרים לכלכלת העתיד, יותר גיוון תעסוקתי, יותר שילוב של חרדים וערבים, יותר משק שמשקף ומבטא את הפסיפס הישראלי. לא נוכל להישען על משק צר שעובדיו  משקפים חלק קטן מהחברה בישראל;

יוקר המחיה: הוא נושא שרבים אוהבים לדבר עליו אבל מעטים מאוד אם בכלל טיפלו בו נכון. אני מאמין שרק טיפול מערכתי יוריד את יוקר המחיה. הציבור שבע מהבטחות, הציבור שבע מספינים הוא רוצה להבין מדוע הוא משלם מחיר יקר יותר עבור מוצרים בישראל, כשבחול הם עולים פחות; רק אם נטפל בכל הנושאים שהזכרתי – יוקר המחייה ירד, צריך להבין שיוקר המחייה הוא רק סימפטום למשק שלוקה בריכוזיות, בתחרותיות נמוכה ובחדשנות חלקית.

"אני מאמין שיחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ נצליח להוביל מדיניות כלכלית וליישמה בהצלחה! יש לנו מטרה אחת, לשמור על כלכלה  עוצמתית וישראל חזקה. שיהיה לנו בהצלחה, ועכשיו לעבודה!", אמר ברקת.

כתיבת תגובה