"בשבילנו זה לא יום המורה – זה יום הזיכרון"

נתונים קשים בסקר שמתפרסם ל'יום המורה': 43% מעובדי ההוראה נתקלו באלימות פיזית מצד התלמידים, 48% טענו כי מבחני המיצ"ב לא משקפים את נתוני ביה"ס באופן אמין ו-66% סבורים כי משרד החינוך כלל לא קשוב לצורכי עובדי ההוראה

סקר עגום. נפתלי בנט שר החינוך עם ילדי בית ספר | צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בתוצאות סקר 'יום המורה' 2018 שנערך עבור ארגון 'עובדי הוראה יציגים' עלה, כי 66% מעובדי ההוראה סבורים, כי משאד החינוך כלל אינו קשוב לצרכיהם. ארגון 'עובדי הוראה יציגים' קיים את הסקר בין התאריכים 22.11-24.11 ובו השתתפו 3,429 עובדי הוראה ללא קשר לשיוך ארגוני או וותק בהוראה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בין היתר מציג הסקר תוצאות חמורות למדי. בנושא 'גיוס ומשוב לעובדי הוראה', ציינו 62% כי ציון הפסיכומטרי לא רלוונטי ככלי סינון לקבלה ללימודי הוראה, 82% טענו כי מבחני אישיות דווקא כן רלוונטיים ככלי סינון לקבלה ללימודי הוראה ואילו 61% מהמשתתפים בסקר קבעו כי קבלת משוב למורים באמצעות ציון מהתלמידים לא ישפר את איכות ההוראה.

בנושא הפדגוגיה, 77% מהמורים דיווחו כי הם נדרשים למלא מקום על חשבון שעות פרטניות עם תלמידים, ו-48% אמרו כי מבחני המיצ"ב לא משקפים את נתוני ביה"ס באופן אמין.

בבחינת מידת שביעות הרצון של המורים עלה כי 68% – שקלו בשנה האחרונה לעזוב את תחום ההוראה – מתוכם, 37% בגלל השכר, 40% בגלל סביבה ותנאי העסקה. בנוסף, 47% מהמורים לא היו ממליצים לעובדי הוראה צעירים להצטרף למקצוע ההוראה, 47% – לא היו בוחרים במקצוע ההוראה פעם נוספת, ו-87% מהמשיבים אישרו כי מעמד עובדי ההוראה לא השתפר בשנה האחרונה.

אשר לנושא האלימות במערכת החינוך, הנתונים המשקפים ככל הנראה את כלל המגזרים מלבד המגזר החרדי, מספרים על כי 43% מהמורים נתקלו בגילוי אלימות פיזית מצד התלמידים לפחות פעם אחת במהלך השנה, 67% – נתקלו בגילוי אלימות מילולית מצד התלמידים לפחות פעם אחת במהלך השנה, ו-31% – חוו התעמרות מצד ההנהלה/המעסיק בשנה האחרונה.

בשאלות שהתייחסו לשכר ומענה לצרכים, קבעו 71% מהנשאלים כי אינם מצליחים להבין את תלוש השכר ורכיבי השכר המוצגים בו. 60% ציינו כי נתקלו בטעויות בתלוש השכר שלהם בשנה האחרונה, ל-49% – רפורמת אופק חדש כלל לא שיפרה את מעמד ותנאי העבודה, 49% מהמשיבים ציינו כי לדעתם, ארגוני המורים כלל לא קשובים לצורכי עובדי ההוראה והחמור מכל – 66% סברו כי משרד החינוך כלל לא קשוב לצורכי עובדי ההוראה.

בהמשך לתוצאות הסקר, נמסר מארגון עובדי הוראה יציגים, כי "נתוני הסקר בו השתתפו קרוב ל-3,500 עובדי הוראה מציגים מציאות קשה ועגומה לה אחראים משרד החינוך ביחד עם האגודות העות'מאניות ארגון והסתדרות המורים. מאז הקמנו את ארגון עובדי ההוראה יציגים רק אנחנו מהווים את האלטרנטיבה היחידה להצלת מערכת את החינוך של ישראל.

"בשנתיים האחרונות אנחנו בארגון עובדי ההוראה יציגים מציינים את יום המורה כיום הזיכרון למעמד עובדי ההוראה – אותם אלו שבמשך כל השנים מתעלמים מהמצוקות והקשיים נזכרים יום בשנה כי ישנם כ-200 אלף עובדי הוראה בישראל.

"עובדי הוראה מאסו בחגיגות דורשים ומצפים למעשים שיובילו לשינוי. גם לעובדי ההוראה מגיע לצאת לפנסיה בכבוד, ליהנות מסביבת עבודה מכבדת ולהשתכר בשכר הוגן כראוי לאקדמאים. רק ביום שכל אמא או אבא בישראל יגידו שהחלום שלהם שהילד/ה שלהם יגדלו להיות עובדי הוראה – אז ורק אז נדע שהצלחנו להציל את מערכת החינוך של ישראל".

כתיבת תגובה