בשולי ה-G20: 'וואווי' תחזור לשוק האמריקני

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין מצטננת ומי שיוצא ממנה בינתיים, כמנצח, הוא נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ • חברת 'וואווי' תקבל הסרת החרם בהדרגה מצד ארה"ב

פאבלט של 'וואווי' | צילומסך מתוך אתר Huawei

סין כורעת ברך בפני טראמפ. כך עולה מהדברים שאמר נשיא סין שי ג'ינפינג לפני הפגישה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באוסקה, יפן, בשולי פסגת מדינות ה-G20. שי אמר לפני הפגישה כי הוא נכון לשנות את דעתו גם בנושאים מהותיים. לדבריו, "הרבה דברים השתנו בזירה הבינלאומית ב-40 השנים האחרונות וביחסי ארה"ב-סין. אבל דבר אחד נותר ללא שינוי: העובדה כי ארה"ב וסין מרוויחות משיתוף פעולה, ומפסידות מעימות ביניהן".

אם נסנן את דברי הפרשנות האנטי טראמפית בעולם נבין, כי המרוויחה הגדולה מ'מלחמת הסחר' בין שתי הענקיות היא ארה"ב, שנשיאה הבטיח ומקיים לעשות אותה גדולה שוב. מיליארדי דולרים נכנסו לקופת ארה"ב בעקבות הטלת המכסים ובמקביל עלו המכירות הפנימיות בארה"ב.

טראמפ היה מרוצה מהפגישה עם עמיתו הסיני ואמר קודם לכן: "אני סבור שהיינו מאוד קרובים, ואז קרה משהו וזה השתבש מעט. כעת התקרבנו מעט. הסכם הוגן יהיה היסטורי. אנחנו מוכנים לכך". הפגישה בין שני הנשיאים ארכה כ-80 דקות, ובסיומה אמר הנשיא האמריקני כי "שיחות הסחר שבו למסלול". לדבריו, "היתה לנו פגישה טובה מאוד. הייתי אומר אפילו מצויינת".

זרקור מיוחד הוטל בפגישה על חברת 'וואווי' הסינית, שלפני מספר חודשים נפגעה כתוצאה מהצו של הממשל האמריקאי שאוסר למכור טכנולוגיה אמריקאית לחברות סיניות. טראמפ אמר לאחר הפגישה כי 'וואווי' תוכל להמשיך לרכוש ציוד מתוצרת אמריקנית, למרות החרם שהוטל עליה, וזאת בתנאי שהדבר לא יהווה איום על הביטחון הלאומי. ניתן להבין מן הדברים ש'וואווי' תזכה להקלה מסוימת בחרם, אך עדיין לא ברור באיזה היקף או כיצד הדבר יתבטא בפועל.

בהמשך לדבריו של טראמפ הודיע משרד המסחר האמריקני כי הוא יבדוק בימים הקרובים אילו מוצרים ניתן יהיה למכור לוואווי. בחודשים האחרונים ספגה 'וואווי' ביקורת קשה מגופי מודיעין בעולם שרמזו על פריצות ובעיות רבות בציוד של החברה  וסוכנויות הביון הבריטיות אף יצאו בהכרזה לגבי הסיכון הכרוך בשימוש בציוד של החברה. אם כי ניתן לציין כי דבריהם נאמרו בזהירות והם לא הודו במפורש שהיו ניסיונות להחדיר באופן יזום אמצעי האזנה או 'דלתות אחוריות' במכשירים או בציוד של החברה.

גם סוכנויות הביון האמריקאיות התהלכו במקרה של 'וואווי' על קצה אצבעות ועד כה לא אף לא אחת מהן הציגה הוכחות חותכות למעורבות ישירה של הממשל הסיני בהטמעה של ציוד ריגול במוצרי החברה. טראמפ אמר כי לביון האמריקני יש מידע רגיש על וואווי, מידע שלדבריו "אינו יכול לשוחח עליו בציבור" – אולם הוא גם לא אמר שיש לו 'הוכחות' כלשהן. 

על הטכנולוגיה האמורה להימכר ל'וואווי' אמר טראמפ, שבכל מקרה לא מדובר במוצרים העשויים להוות איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב וכי בכל מקרה ההקלות במצבה של 'וואווי' כלפי ארה"ב קשורות לסיכומים גלובליים ולפתרון מקיף בנושא הסחר בין המדינות.

טראמפ מצדו העדיף להשאיר ערפל סביב חברת 'וואווי' וסירב לחשוף אם החברה תוסר מרשימת החברות המוחרמות. "אנו עוקבים אחר וואווי בעניין רב", אמר טראמפ, "וואווי בהחלט נמצאת בבדיקה מעמיקה על ידינו וקהילת הביון שלנו". הוא הוסיף במתכוון עוד ערפל ואמר, כי "אנחנו יודעים הרבה מאוד על וואווי, אך איני רוצה להתייחס לזה כרגע, אני חושב זה לא יהיה נכון. אבל אנחנו לא נעשה מזה נושא גדול", והשאיר גם פתח לטוב או לרע: "אנו שומרים זאת להמשך".

סוכנות הידיעות הרשמית של סין, שינחואה, שחררה הודעה ולפיה ארה"ב מסכימה שלא להטיל מכסים נוספים על סחורות סיניות, וכי הצדדים החליטו לחדש את המו"מ ביניהם על בסיס של "שוויון וכבוד הדדי".

כתיבת תגובה