בשורה לקבלנים במכרזים החדשים: תשלמו פחות על בטיחות

משרד הבינוי והשיכון מקדם נוסח מכרזים חדש – הפחתת העמסת מרכיב הבטיחות על הצעת המחיר של הקבלן • זאת לאור הנחיית מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס להעברת השתתפות המשרד בהוצאות הבטיחות בבנייה

בני דרייפוס, מנכ"ל משרד השיכון | צילום: לע"מ

בכנס השנתי לתשתיות בשכונות מגורים של משרד הבינוי והשיכון שהתקיים בשבוע שעבר, הציג מנכ"ל המשרד מתווה חדש למכרזי ביצוע תשתיות, לפיו המשרד ישתתף במכרזים בעלות מרכיבי הבטיחות, כאשר לרכיב זה לא יוכל הקבלן לתת הנחה כלשהי.

המשמעות: העברת מסר לקבלני הבניה כי המשרד לא מוכן לזילות בהוצאות הבטיחות ולהפחתה במרכיבי הבטיחות כתלות בתוצאות המכרזים.

משרד הבינוי והשיכון הוא מבין שלושת מזמיני עבודות הבנייה הגדולים בישראל, ומפרסם מכרזי בניית תשתיות, מוסדות ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים, בהיקף של כ- 4 מיליארד ₪ בשנה.  במכרזים המתפרסמים בתחום זה קיים תמיד פרק בטיחות המחויב לפי החוק ודרישות המכרז,  המתבסס על המפרט הכללי לעבודות בנייה (הספר הכחול),  שעודכן לאחרונה ביוזמה משותפת של משרד הבינוי והשיכון, משרד הביטחון, נתיבי ישראל והתאחדות בוני הארץ.

כידוע, האחריות על הבטיחות באתרי הבנייה הינה תחת סמכותו של מנהל הבטיחות במשרד העבודה,  ובסמכות היזם בשטח לדאוג שאתר הבנייה עומד בנספח הבטיחות ובכל הכללים הבטיחות.

עם זאת, לאור סדר היום הציבורי, הוחלט במשרד הבנוי והשיכון בהובלת אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות, אגף בכיר הנדסה ופיתוח ואגף הפעלת הביצוע, לקיים עבודת מטה מקיפה ומעמיקה בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים בהם; משרד הביטחון, נתיבי ישראל, התאחדות בוני הארץ במטרה להציע  פתרון שיבטיח כי מרכיב הבטיחות במכרזים יעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר.

עם סיום עבודת המטה והמחקר המליצו גורמי המקצוע, כי במכרזי בנייה עתידיים שיפרסם משרד הבינוי והשיכון או מי מטעמו, פרק ההשתתפות במרכיב הבטיחות יהיה לא לתמחור, כך שהמחיר הראשוני שנקבע לפרק במכרז יישאר ללא שינוי בהצעת  המחיר שיגיש היזם. ההמלצה זאת תצא לפועל בכפוף לאישור ועדת מכרזים במשרד הבינוי והשיכון.

נציין כי משרד הבינוי והשיכון רואה במהלך זה אבן יסוד בהובלת שמירת הבטיחות באתרי הבנייה, ולכן יבצע מעקב וביקורות בשטח על מנת לוודא כי אכן, התשלום שמועבר ליזם יופנה לבטיחות על פי תנאי המכרז.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס: "אני שמח לבשר כי שוב עבודת מטה משותפת של הממשלה עם התאחדות בוני הארץ מניבה פירות לטובת הציבור כולו.  משרד הבינוי והשיכון הוא אחר ממזמיני עבודות הבניה והתשתית הגדולים בישראל,  וחלה עלינו  האחריות להבטיח רמת בטיחות גבוהה לצד רמת ביצוע מצוינת. מהיום המשרד יגדיר מראש רמת בטיחות נדרשת וישלם עליה ע"פ מחירון קבוע. זאת בהתאם למפרט הכללי לעבודות בנייה, שעודכן לאחרונה על ידנו בשיתוף גופי נוספים".

כזכור, המשרד היה גם החלוץ גם בנושא של שינוי שיטת בחירת קבלן אשר הפחיתה מהותית מתן "הצעות אובדניות" וימשיך לחשוב על פתרונות "מחוץ לקופסה", אשר ישפרו את ענף התשתיות בארץ.

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו מסר בכנס: "שוב מוביל משרד הבינוי והשיכון מהפיכה שתהפוך את ענף הבניה בישראל לענף מקצועי יותר, טוב יותר ובטוח יותר. המשרד היה ראשון להטמיע שיטת מכרזים שמונעת את זכיית ההצעה הזולה ביותר במכרזים ומעדיפה את ההצעה המטיבה ביותר עם המכרז, כלומר את ההצעה שתבטיח שהבניה תבוצע בצורה המקצועית ביותר.

"כעת, כשברקע תאונות עבודה מזעזעות בענף הבניה שבהן מקפחים את חייהם ונפצעים עובדים שלנו, מדובר במהלך קריטי הדרוש להבטיח שההשקעה בתחום מניעת התאונות תתאים לצורך האמיתי בכל פרויקט ופרויקט. אני, בשם קבלני ישראל ו270 אלף העובדים בענף מודים על ההחלטה הזו וכולנו תקווה שהיא תאומץ על ידי כל מזמיני העבודות בענף הבניה הישראלי. מדובר בהחלטה מצילת חיים וחיי כל עובד ועובד, ללא הבדל, הם עולם ומלואו".

כתיבת תגובה