למרות הסנקציות: הונו של המיליארדר צמח ב- 679 מיליון $

הונו של האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה מוערך בכ- 3.5 מיליארד דולר, לאחר שהרוויח השנה 679 מיליון דולר מזינוק של 19% במניות קבוצת EN+ שבשליטתו • לאחרונה הודיע הממשל האמריקאי על כוונתו לבטל את הסנקציות נגד חברת האלומיניום שבבעלותו

אולג דריפסקה בכנס הכלכלי השנתי בדאבוס, 2010 | צילום: Michael Wuertenberg, ויקיפדיה

אולג דריפסקה, אחד האוליגרכים העשירים ביותר ברוסיה, שלו השפעה משמעותית במיוחד על החלטות הקרמלין, מסכם שנה מוצלחת במיוחד – חודש בלבד לאחר שהודיע הממשל האמריקאי על כוונתו לבטל את הסנקציות שבבעלותו.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי הדיווח בבלומברג, צמח הונו של המיליארדר בשנת 2018 ב- 679 מיליון דולר. זאת, לאחר שמניות הנכס העיקרי שלו, קבוצת EN+, זינקו השנה ב- 19%. בסך הכל, מסתכם הונו בכ- 3.5 מיליארד דולר.

שמו של דריפסקה עלה לכותרות פעמים רבות בשנת 2018, בשל חקירת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית, שבמסגרתה החליט הממשל להטיל סנקציות נגד החברות שבבעלותו, הנמנות בין חברות האלומיניום הגדולות בעולם. החלטה, שגררה אחריה תנודות חדות בשוקי המתכות הגלובליים.

הצרות של דריפסקה לא הסתכמו בכך שהממשל הטיל סנקציות על אימפריית העסקים שלו, אלא שבשל החקירה, כל החלטה אמריקנית לטובת החברות שבבעלותו הפכה לבעייתית בשל חקירת המעורבות הרוסית בבחירות. כך, מצא את עצמו האיש החזק ברוסיה לפגיע במיוחד – דווקא בשל מעמדו האיתן והמשפיע.

כך למשל, כללה רשימת החברות שבבעלותו ועליהן הוטלו סנקציות בחודש אפריל אשתקד, את יצרנית האלומיניום השנייה בגודלה בעולם, רוסאל.

דריפסקה לא הרים ידיים, ויצא בקמפיין שתדלנות (לובינג ח"מ) עצום ומתוחכם, שעל פי הדיווחים, הושקעו בו מיליוני דולרים, כשהמסר העיקרי הוא כי לסנקציות יהיו השלכות כלכליות שליליות לא מתוכננות על חברות בארה"ב, אירלנד, שוודיה, ג'מייקה, גינאה ובמדינות נוספות, שיכללו בין השאר אובדן משרות. במסגרת הקמפיין, התחייב דריפסקה לוותר על השליטה בחברת ההחזקות השולטת בגרעין השליטה של רוסאל, קבוצת EN+, שכפי שצויין בתחילת הכתבה, נחשבת לאחד הנכסים העיקריים שלו והיא זו שהביאה לצמיחה בהונו השנה.

הקמפיין אכן עשה את שלו, ובחודש דצמבר 2018 הודיע הממשל על כוונתו לבטל את הסנקציות נגד החברות שבבעלותו של המיליארדר המשפיע ברוסיה.

קודם לכן, שיגרה אנדריאה גקי, מנהלת המשרד לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקאי, מכתב לראשי הקונגרס ובו הודיעה כל כוונת הממשל לבטל את הסנקציות נגד אימפריית העסקים של דריפסקה, תוך שהיא מונה את ההשלכות הכלכליות האלה במכתב.

עם זאת, בכוונת הממשל להשאיר את דריפסקה עצמו ברשימת האנשים שמוטלות עליהם הסנקציות. מה שעשוי למנוע ממנו לקבל את הכנסות מכירת מנייותיו בקבוצת EN+, במידה ואכן ימכור אותן, כפי שהתחייב לממשל.

כתיבת תגובה