בשם הפחתת יוקר המחיה: הרס הכשרות הבסיסית בישראל

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הדתות מתן כהנא מקדמים תכנית רוחבית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות והורדת המונופול מהרבנות הראשית • על פי האוצר, התכנית צפויה להפחית את הנטל המושת הן על יצרני מזון מקומיים והן על בתי עסק המספקים שירותי הסעדה – בתי המלון, מסעדות ובתי הקפה בישראל • מועצת הרה"ר: תכנית שדינה להתבטל • דרעי: מי יגלה עפר מעיני הראי"ה קוק, שיסד את הרבנות הראשית

תעודת כשרות, אילוסטרציה | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

משרד האוצר ומשרד הדתות מקדמים במסגרת חוק ההסדרים תכנית רוחבית לפתיחת שוק הכשרות לתחרות לשם הפחתת יוקר המחיה והיקף ההוצאה הפרטית על צריכת המזון בישראל.

צעד זה, לדברי האוצר, יביא לביטול המונופול הקיים כיום וייצר תחרות שתביא הן להוזלת המוצר באופן ישיר והן לשיפור השירות הניתן לבתי העסק הכשרים בישראל.

במסגרת התכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, וללא מגבלה וזאת לעומת המצב הקיים בו הרבנים המקומיים הם בעלי הסמכות הבלעדית למתן תעודת הכשר. גופי הכשרות הפרטיים יקבלו רישיון הפעלה מהשר לשירותי דת ולאחר קבלת אישור זה, יפעלו באופן חופשי ברחבי הארץ.

הרבנות הראשית תהיה אמונה על קביעת סטנדרטים הלכתיים בסיסיים, אך גופי הכשרות יוכלו להרחיב עליהם. בנוסף, יינתן מענה לגופי כשרות שיבקשו לקבוע סטנדרטים ייחודיים שיוכלו גם לפעול ולתת תעודות הכשר.

התכנית עתידה להתחיל לפעול בתוך כשנה ועד להפעלת התכנית באופן מלא, תיקבע הוראת מעבר שתיצור רכיב ראשוני בצעד לקידום התחרות, זאת באמצעות פתיחת אזורי הכשרות לתחרות, כך שכל רב מקומי יהיה רשאי לתת אישור כשרות גם מחוץ לתחום אחריותו.

לדברי משרד האוצר, התכנית עתידה להביא בשורה למיליוני צרכני שירותי ומוצרי הכשרות במדינת ישראל, מכלל הזרמים, דתיים, חרדים, מסורתיים וחילונים ולאפשר לכל אחד ואחת לצרוך מוצר כשר בהתאם להשקפת עולמו ובמחיר נמוך יותר.

הרבנות תפקח מלמעלה

השר לשירותי דת, מתן כהנא הציג את התכנית המלאה לכתבים, וציין כי הרבנות הראשית תפקח כגוף עליון בלבד, וכל בד"ץ או כשרות מקומית שבראשה יעמוד רב עם כושר לרבנות עיר יוכל להעניק כשרות בכל מקום בארץ. במקרה של חילוקי דעות או פסילה על ידי הרבנות הראשית, שלושה רבני ערים יוכלו לאשר כשרות בסיסית לאותו גוף.

לפי התכנית, תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית – יוכלו להעניק תעודות כשרות. גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד כאמור רב, בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד.

יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו.

כאמור, תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

ממועצת הרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה כי היא "דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות בישראל, ה'תוכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת – הרס וחורבן הכשרות".

"זוהי חלק ממגמה כללית של מלחמה בשירותי הדת שמטרתה הסופית היא ביטול זהותה היהודית של מדינת ישראל. עם ישראל המקפיד ברובו על כשרות כהלכה מצביע ברגליים ונותן אמון מלא ברבנות הראשית, לפיכך יוזמות מסוכנות אלה דינן להתבטל".

היכן הרב קוק

יו״ר ש"ס אריה דרעי אמר בתגובה לרפורמה: "רפורמת הכשרות של כהנא כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל בגיורים בכשרות בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה וריסוק הזהות היהודית של המדינה".

"אין ספק לצערנו שהמטרה המרכזית שלהם היא הכרה בגופי כשרות רפורמים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך רק יצר הרס והשחתה. נתנגד בכל תוקף לתהליך ההרסני הזה שפוגע ברוב אזרחי ישראל המסורתיים שומרי הכשרות.

הכשרות הקיימת כיום ע"י הרבנות מאפשרת בדיקת כשרות באפליקציה | צילומסך מאתר משרד שירותי הדת

מי יגלה עפר מעיניך מרן הראי"ה קוק זצ"ל לראות מה שבנט כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל מאה שנים אחרי שייסדת אותו".

ח"כ אורי מקלב על 'רפורמת הכשרות': "זה שגופים פרטיים ולא רבניים יעניקו כשרות על פי סטנדרטים אחידים – זו לא רפורמה אלא עקירת הכשרות. בניסיון להגיד 'כשר אני' הם הופכים את עולם הכשרות למשהו טכני וכלכלי ולא הלכתי ומסורתי. הניסיון להפריט את עולם הכשרות היא כמו הפרטת מערכת המשפט והבריאות לפי סטנדרטים – ובעצם לבטל את הכשרות לגמרי. זו רמיסת הכשרות מבלי שום דבר הלכתי מאחוריהם. אנו נעשה הכל כדי שאנשים שהם צרכני הכשרות שאינם רוצים כשרות מזויפת שאין בה ממש ידעו כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור ואחיזת עיניים – אין כשרות ללא הרבנות וההלכה המסורה".

תגובה אחת ל: "בשם הפחתת יוקר המחיה: הרס הכשרות הבסיסית בישראל"

  1. בוקר טוב לנציגינו החרדים בכנסת שמח לקרוא את תגובתיכם
    כבר כמה קדנציות(מ2015 הבג"ץ משגיח מושגח) שנציגי המשגיחים בהסתדרות רודפים אחריכם ואין קול ואין עונה אחרי אין ספור פגישות ואין ספור הבטחות לא זז כלום אם זיכרוני לא מטעה אותי אז היו שרי הדתות "משלנו"

כתיבת תגובה