בשתי פעימות: 3000 עובדים זרים יוקצו לתעשייה 

הצוות הבינמשרדי פרסם המלצותיו להקצאת מכסת עובדים זרים לתעשייה | בימים האחרונים אושרה תכנית תמריצים כדי להחזיר עובדים בחל״ת לעבודה, בדגש על חקלאות ובניין לצד הקצאת עובדים זרים למשרות דחופות ומידיות | עדכון שכר העובדים הזרים, יהיה שווה לשכר הממוצע של העובד הישראלי המקביל, שמועסק באותו משלח יד

מפעלי תעשייה, סין | צילום אילוסטרציה: Zhao jian kang שאטרסטוק

ענף התעשייה  מתמודד עם מחסור מתמשך ועמוק של כוח אדם בכל רמות ההעסקה ומשלחי היד שהתעצם מאוד בימי המלחמה.  מספר המשרות הפנויות בענף התעשייה בישראל, לפני פרוץ המלחמה עמד על כ-11 אלף עובדים, מתוך כך, כ-7300 משרות חסרות של עובדים מקצועיים, מפעילי מכונות ועובדים בלתי מקצועיים.

כמו כן בשל מלחמת חרבות ברזל, הוגבלה משמעותית הכניסה של פלסטיניים למפעלים בישראל וכן לאזורי תעשייה באיו"ש. כתוצאה מכך, הפער שהצטבר בתקופת המלחמה עומד על כ 20,000 משרות חסרות בתעשייה.

המחסור לעובדים בתעשייה גורם לצמצום ודחיית הזמנות, תשלום קנסות לאור אי יכולת לספק מוצרים ודחיית השקעות, סגירת קווי יצור בשל קושי באיתור כוח אדם לצד העברת פעילות לחו"ל.

הצוות הבינמשרדי בראשות משרד העבודה, בשותפות עם משרד הכלכלה והתעשייה, רשות האוכלוסין ומשרד האוצר ובהתייעצות עם התאחדות התעשיינים, פרסם המלצותיו להקצאת מכסת עובדים זרים לתעשייה בשתי פעימות.

הצוות הבינמשרדי, בראשו עמדו מאיר דוד, ראש מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה, ועוז כץ, מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, קבע כי ההקצאה תהיה פתוחה עד ליום 30.11.23.

מהלך ההקצאה של העובדים הזרים הינו מידי, לצד המאמץ הממשלתי להכשרת עובדים ישראלים, והם נועדו לתת מענה לתעשייה ושמירה על רציפות עסקית. בימים האחרונים אישר משרד העבודה תכנית תמריצים עם משרד האוצר ומשרדים נוספים כדי להחזיר עובדים בחל״ת לעבודה, בדגש על חקלאות ובניין לצד הקצאת עובדים זרים למשרות דחופות ומיידיות. במסגרת ההקצאה לתעשייה הוחלט עוד כי עדכון שכר העובדים הזרים, יהיה שווה לשכר הממוצע של העובד הישראלי המקביל, שמועסק באותו משלח יד, זאת על מנת להקל על התעשייה.

שר העבודה יואב בן צור: ״משרד העבודה קשוב לצרכי המשק בשעה זו, בין היתר על ידי השקעת משאבים במגוון פתרונות למצוקת כוח האדם. עבודת הצוות הבינמשרדי תאפשר לענף התעשייה לגייס עובדים במהירות וזאת כדי לתת מענה למחסור בענף ולשמירה על הרציפות התפקודית. אני מודה לכל משרדי הממשלה על ההתגייסות למשימה בטווח זמן קצר ועל עבודה מקצועית ומאומצת לטובת ענף התעשייה".

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: "אני שמח לבשר על תוספת של אלפי עובדים זרים שיחליפו את הפועלים הפלסטינים ויסייעו להמשך התפקוד של התעשייה הישראלית. אסור לנו להיות להפקיד את גלגלי הכלכלה הישראלית בידי הפלסטינים. עלינו לפתח עצמאות באמצעות תוספת של פועלים זרים מהעולם, בצורה מבוקרת ואחראית״.

 רשות האוכלוסין וההגירה תמשיך לנקוט בצעדים נוספים על מנת להקל ולסייע לענף התעשייה, ולקדם הליכים יעילים והוגנים לגיוס עובדים וזאת בין היתר באמצעות חתימה ויישום של הסכמים בילטרליים עם מדינות שונות, אשר יכולות לספק לישראל עובדים זרים מיומנים המתאימים לצורכי התעשייה בישראל.

כתיבת תגובה