בתוככי השכונה החרדית: 8 מקוואות טהרה ומערכות מסתור

שבוע לפני חתימת הסכם הגג בבית שמש נחשף כי בתוככי השכונות החדשות בעיר התגלו שרידי יישוב יהודי מימי בית שני בו התגוררו יהודים שהקפידו על הלכות טהרה. בעוד מספר שנים שוב יתגוררו במקום יהודים שומרי תומ"צ

בית שמש. צילום: יעקב לדרמן | פלאש 90

גילוי נדיר של שרידי יישוב יהודי מימי הבית השני התגלו בחודשים האחרונים ברמת בית שמש ד', שם צפויה לקום שכונה חרדית חדשה. במסגרת החפירות שנערכות במימון משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם רשות העתיקות, התגלו במקום מכלול מרשים ונדיר בהיקפו של מקוואות טהרה עתיקים ומחילות מסתור תת קרקעיות.

ביישוב, ששמו הקדום לא ידוע, נתגלו עד כה שמונה מקוואות טהרה וכן בורות מים ומערכות מסתור, ולצידם מתקני תעשייה שנחצבו בסלע. בתי היישוב עצמם לא שרדו, ואבניהם נלקחו לבניית מבנים בתקופות מאוחרות יותר.

לדברי מנהלות החפירה מטעם רשות העתיקות, "ייחודו יוצא הדופן של היישוב הוא במכלול העשיר כל כך של מקוואות טהרה פרטיים, שהיו חלק מבתי המגורים.  לכל משק בית היה מקווה טהרה אחד ובור מים. חלק מהמקוואות שנחשפו פשוטים, וחלקם משוכללים יותר, וכוללים "אוצר"- בור שניקז אליו מי גשמים. מעניין לראות שתושבי המקום הקפידו על הכללי הקשורים בדיני טומאה וטהרה".

מתחת לבתי המגורים ולמתקנים החצובים בסלע, נחשפה תגלית מפתיעה נוספת מתקופת מרד בר כוכבא (מאה 2 לספירה)– סדרה של מערכות מסתור מפותלות, שהתחברו למערכות מורכבות ומשוכללות. בחלק מהמערכות התת-קרקעיות ששימשו את המורדים נפרץ בור, על מנת לאפשר למסתתרים גישה למים. כמו כן, נמצאו באחת מהמערות  קנקני חרס וסירי בישול שלמים, אשר ככל הנראה שימשו את המורדים. ממצאים אלה, מעידים על כך שהיישוב המשיך להתקיים גם אחרי חורבן ירושלים (בשנת 70 לסה"נ).

ד"ר עמית שדמן, ארכיאולוג מחוז יהודה ברשות העתיקות, אמר כי "בעצה אחת עם משרד הבינוי והשיכון,  החלטנו שבתום החפירות האתר ישומר ויפותח כאתר ארכיאולוגי, בליבה של השכונה החדשה.

מקווה לכל בית

השבוע אנחנו מתחילם את ספר ויקרא שם אנו קוראים בתורה, "ורחץ את בשרו במים וטהר" (ויקרא  יד, ט). בתקופה החשמונאית (המאה ה-2 לפני הספירה), גברה מאוד ההקפדה על שמירת הטהרה ("פרצה טהרה בישראל" – תוספתא, מסכת שבת א, יד), והחלה להתגבש מערכת של הלכות מפורטות, שנועדה ליישם את ציווי המקרא בחיי היומיום. בתקופה זו, גם החלו להשתמש לצורך הטבילה במתקן מים מיוחד – מקווה הטהרה.

מקווה טהרה הוא מתקן מים ייחודי לעם ישראל. המקווה חייב להיות חצוב בסלע או מחובר לקרקע,  עליו להיות אטום, כדי שמימיו לא יחלחלו החוצה ורק מי גשם או מי מעיין ראויים למקווה – ולא מים שאובים.

כתיבת תגובה