ב-21 מיליארד: התכנית השאפתנית שתוציא אתכם מהאוטו

חזות אחרית הימים: מספר גופים שלטוניים (ניחוש: האוצר בחוץ) חברו יחד לפרסום "תכנית אסטרטגית לאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוני" מה בפנים? מה לא: תשתיות אופניים רציפות, היערכות ברחובות לרכב אוטונומי, רשת רחובות ייעודית להולכי רגל, עדיפות להולכי רגל ואופניים על פני כלי רכב ועוד – אך האם זה אפשרי?

הקץ לרכיבה על הכבישים? אופניים בירושלים | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

באופן תמוה ובעיתוי מוזר, בחרו אנשי משרד הבינוי והשיכון, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ, משרד התחבורה, רמ"י ומנהל התכנון להנפיק הבוקר (א) פרסום "תכנית אסטרטגית לאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוני".

בפרטים הקטנים, "תנועה מקיימת", כוללת הליכה ורכיבה על אופניים וקורקינטים, והיא החתיכה המשלימה בפאזל של מעבר אסטרטגי משימוש ברכבים פרטיים לשימוש בתחבורה ציבורית בערים הגדולות.

"הקורקינטים והאופניים החשמליים, ובוודאי הולכי הרגל, אינם הבעיה אלא חלק מהפתרון", מסביר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ׳ אבי שמחון. "אם נשכיל לייצר עבורם את התשתיות הנכונות, נצליח להפחית את השימוש בכלי רכב פרטיים במרחב העירוני, ונביא להגדלת כמות המשתמשים בתחבורה הציבורית. התכנית הזו היא חלק משלים חשוב להתמודדות עם אתגר התחבורה בישראל. יישום התוכנית יאפשר לערי ישראל לצמוח תוך הבטחת איכות חיים לתושביהן והקטנה של הזיהום הנובע מהתחבורה. בשנים הקרובות ממשלת ישראל צפויה להשקיע משאבים אדירים בתשתיות התחבורה במטרופולינים ובשירותי תחבורה חכמה. התוכנית הזו תשלים את התוכניות החשובות של הממשלה ותיתן מענה לאוכלוסיות נוספות במרחב העירוני".

לפי ההודעה, יחד עם הקמת מערך הרכבות הקלות והמטרו, עלה הצורך בפתרונות ל"קילומטר האחרון" – הדרך שעושה הולך הרגל במרחב העירוני בין התחבורה הציבורית למקום מגוריו. התוכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת מהווה את הפתרון המדויק לעניין – היא מעודדת שימוש בתחבורה ציבורית על ידי שינוי המרחב האורבאני והופכת אותו לנגיש ונוח יותר עבור מגוון אוכלוסיות.

"התוכנית האסטרטגית הלאומית לתנועה מקיימת במרחב העירוני" פותחה במטרה להפחית את התלות ברכב הפרטי, ע"י שינוי המרחב האורבני והתאמתו להליכה ברגל ונסיעה באופניים ובכלים ממונעים קלים.

התוכנית מתמקדת במרחבים העירוניים ומציעה כלים אסטרטגיים מגוונים להגדלת השימוש באמצעי תחבורה מקיימים לתנועות קצרות. התוכנית המוצעת יחד עם התוכנית הממשלתית לפיתוח התחבורה הציבורית המבוצעת בימים אלו, מהוות את הפתרון השלם להפחתת התלות ברכב פרטי.

התכנית האסטרטגית שהובילו משרד הבינוי והשיכון, המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, רמ"י, מנהל התכנון ומשרד התחבורה מציגה עשרה צעדים להפחתת התלות ברכב הפרטי על ידי שינוי המרחב האורבני, אשר צפויים לשפר בצורה משמעותית את איכות החיים בעיר.

מימוש הצעדים המוצעים צפוי ליצור מרחב ציבורי תוסס, לתרום לשיפור איכות הסביבה ולהפחית את עלויות התחבורה ואת הגודש בדרכים. כמו כן, יישום הצעדים המוצעים צפוי להגדיל את השימוש בתחבורה ציבורית, לתרום לפיתוח הכלכלה המקומית, וכן להביא לשיפור הבטיחות בדרכים.

"אנו גאים להציג את התכנית האסטרטגית הלאומית, שהינה פרי מאמץ ארוך ומשותף בין גופים רבים בעלי אותה מטרה: ליצור מרחב חיים טוב יותר, מקיים יותר ואיכותי יותר העונה על צרכי האוכלוסייה תוך ראיה אסטרטגית ארוכת טווח. קשה להמעיט בחשיבותה של התכנית אשר עשויה לעצב מחדש את המרחב האורבני בישראל ולשפר את איכות החיים של תושביה", אמר נתנאל לפידות, סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות במשרד הבינוי והשיכון.

ועל דבריו הוסיף מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות ברשות מקרקעי ישראל: "התכנית האסטרטגית הלאומית לתנועה מבטאת ניצול יעיל ונכון יותר של הקרקע בראייה תחבורתית ונדל"נית כאחד. התוכנית מרחיבה את השימוש באמצעים קיימים לצד הגידול המשמעותי בהיצע יחידות הדיור בלב אזורי הביקוש".

התכנית מספקת צעדים וניתוחים במטרה ליצור ניידות אחרת ושינוי אמיתי במרחב. בין היתר התוכנית כוללת הקמה של תשתיות אופניים רציפות ברחובות העורקיים, שיפור הנגישות של הולכי הרגל והרוכבים, היערכות הרחובות לרכב אוטונומי, תכנון רשת רחובות ייעודית להולכי רגל, מתן עדיפות להולכי רגל ואופניים על פני כלי רכב, שילוב מסחר עירוני ברחובות והוספת עצים וצמחייה להגברת הנוחות התרמית.

במסגרת המחקר נמצא כי הרגלי הנסיעה של ישראלים בתחבורה ציבורית נופלים ביחס למדינות מערב אירופה. חלקה של התחבורה הציבורית בישראל נמוך מאוד ומגיעה בערים הגדולות לכ-10%, וזאת לעומת כ30-40% בערים הגדולות במערב אירופה. עוד עולה כי כ-62% מהנוסעים לעבודה עושים זאת ברכבם הפרטי, לעומת כ- 20% בלבד העושים זאת בתחבורה ציבורית.

התוכנית פותחה כחלק מהפעילות של הממשלה להשגת היעד של 40% מהנסיעות בתחבורה ציבורית במטרופולינים. יישום התכנית האסטרטגית לתנועה מקיימת צפוי על פי המודלים התחבורתיים להגדיל באחוזים משמעותיים את שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית ולקרב אותנו אל היעד הנכסף.

"כחלק מחזון משרד הבינוי והשיכון לשיפור איכות החיים בישראל, מושם דגש רב בשנים האחרונות לתכנון המרחב העירוני. הדבר בא לידי ביטוי בהביטי תחבורה, תנועה, הצללה ושיטות בנייה מתקדמות. כתיבתה של התכנית האסטרטגית בשיתוף עם כלל הגורמים, מהווים נדבך נוסף בהסתכלות על האזרח במרכז ופעילות המשרד לשיפור המרחב העירוני בו הוא חי", אמר בני דרייפוס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון.

על פניה, תכנית מעולה. אך מדוע היא מפחידה את יבואני הרכב שחוששים מהרכב האוטונומי והתפתחות התחבורה הציבורית והשיתופית, מניעה באי נוחות את האנשים שמכורים לרכב הפרטי ואולי גם את פקידי האוצר שהתרגלו להכנסות הגבוהות והשוטפות מענף יבוא הרכב ומסי הבלו? וגם המועד של פרסום התכנית תמוה: זו לא תוכל לצאת לדרך בממשלת מעבר בשום צורה, בוודאי לא ערב בחירות.

ואולי בעצם זו הסיבה לפרסום: אין מי שבאמת נבהל מההודעה הנוכחית, כי היא חשובה כתוכנית, אך איש לא מתעתד להוציא אותה אל הפועל בקרוב ממש.

כתיבת תגובה