'גוגל' 'פייסבוק' ו'אמזון': הח"כים מתמודדים עם הקדמה

עימות סוער בין נשיא לשכות המסחר לממונה על ההגבלים על רקע הזמנת 'אמזון' לישראל • הממונה בתגובה: "אמזון לא מחכה להזמנה. נסתער עליה ראשונים אם תמצל את כוחה לרעה" • במקביל, אישרה הממונה: בוחנים תלונות על התנהלות גוגל בענף הפרסום

התלונות נבדקות. אנדוראיד בחצר גוגל | צילום: Asif Islam, שאטרסטוק

דיון מרתק בועדת הכלכלה: במהלך ישיבה, בה דנו הח"כים ברפורמה בחוק ההגבלים העסקיים, ענתה עו"ד מיכל הלפרין לח"כ נחמיאס ורבין שמילאה את מקום היו"ר, כי "נבדקות תלונות נגד גוגל", במענה לשאלתה על התמודדות הרשות עם גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום; במקביל, האשים נשיא איגוד לשכות המסחר: "הממונה חרגה מסמכותה כשהזמינה את אמזון לישראל"; הלפרין בתגובה: "אמזון לא מחכה להזמנה, כניסתה תהייה ברכה צרכנית אבל אם היא תנצל את כוחה לרעה נהייה הראשונים להסתער עליה".

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הדברים נחשפו במהלך ישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, שהמשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים, לצורך חיזוק האכיפה והקלת נטל האסדרה (רגולציה). התיקון לחוק מבקש לשנות את שמה של הרשות כך שתיקרא "רשות התחרות הכלכלית", בהתאם לכך מוצר למקד את פעילותה בתחומים שטמון בהם נזק פוטנציאלי לתחרות, ומצד שני להקטין את הנטל הבירוקרטי והרגולטורי שמייצרים מנגנוני הפיקוח כיום.

במהלך הדיון בהצעה להרחיב את סמכויות הרשות להגבלים עסקיים, תקף עו"ד אוריאל לין נשיא לשכות המסחר את הממונה על ההגבלים העסקיים: "הממונה כבר הספיקה להוכיח מדוע אסור לה להיות הרשות לקידום התחרות. היא הצהירה באופן פומבי שהיא מזמינה את אמזון להיכנס לישראל בתקופה שבה יש אפליות חמורות לרעת המגזר העסקי בישראל, מבלי שאפילו בדקה מה התוצאות של כניסת אמזון במצב זה. היא חרגה מסמכותה, ופגעה באובייקטיביות שלה לבצע את התפקיד, שכן אם היא מזמינה את אמזון לישראל, ואמזון נכנסת על פי הזמנתה, כיצד היא תוכל בעתיד לבקר את אמזון אם תפגע במגזר העסקי או בהוראות חוק ההגבלים העסקיים? הממונה על הגבלים העסקיים במו ידיה מונעת מעצמה את האובייקטיביות הדרושה, חורגת מסמכותה ובכך תתרום להרס של הרבה מאוד עסקים בארץ".

לדבריו, "הועדה יכולה להוציא תחת ידה חוק חשוב וטוב, אבל אנו מוכרחים לראות את הדברים בראייה קצת יותר רחבה. יש הרבה סעיפים בחוק הזה שפוגעים בעקרונות היסוד של חוק חופש העיסוק. כולנו מבינים שצריך להגן על הצרכן, אך לא ניתן להפוך את המגזר העסקי כולו לחיילים של הרשות להגבלים עסקיים. הדבר סותר את יסודות המשפט של ישראל".

הממונה השיבה לטענות, כי היא "לא הזמינה את אמזון להיכנס לשוק הישראלי ואמזון לא מחכה להזמנה כזו, אבל השקפת העולם של הרשות היא שגורמים שרוצים להיכנס לשוק הישראלי זה ברכה, גם אם זה מקשה על אנשים שהיה להם נוח לחיות פה בלתי מאוימים". עם זאת הוסיפה הלפרין: "אמזון היא גוף גדול וחזק, כמובן שאם היא תנצל את כוחה לרעה, כדי לדחוק עסקים קטנים אנחנו נהיה הראשונים להסתער עליה בעניין הזה, אבל אמזון תביא ברכה צרכנית ואנחנו מאוד היינו רוצים לראות את כניסתה לשוק הזה".

ח"כ נחמיאס ורבין שאלה את הממונה כיצד התמודדה הרשות עם גוגל ופייסבוק בשוק הפרסום. הלפרין השיבה כי הרשות מעולם לא קיבלה תלונה על פייסבוק, בעוד שלגבי גוגל התקבלו תלונות והן נבדקות באופן ענייני במלא הרצינות. "צריך לזכור שכל הגורמים הטכנולוגיים מביאים איתם גם חדשות, גם יצירתיות, גם הרבה דברים מועילים למשק וצריך להיזהר לא להיכנס למצב שבו תוקפים את הגדולים רק כי הם גדולים. אם הגדולים יעשו דברים לדחוק את הקטנים אנחנו נהייה הראשונים להיות שם", אמרה הלפרין.

בשולי הידיעה נציין כי נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, ונשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין נפגשו עם שרת המשפטים איילת שקד, והציגו בפניה את המגמה המתפתחת בהרחבת סמכויות הרשות ההופכות אותה לרשות על-רגולטורית.

כתיבת תגובה