גוף ציבורי יוכל לפרוס חובות לנזקקים ללא תוספת ריבית

ח"כ לוי אבקסיס: "הצעת החוק שלי מדברת על חברת החשמל. כאשר מדובר באוכלוסיות המוחלשות, שרוצים לשלם את החוב לחברת החשמל אבל החברה אומרת או שתשלמו במזומן ואם אתם רוצים לפרוס את החוב בתשלומים בריבית מטורפת.

אילוסטרציה. צילום: david156, שאטרסטוק

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק חובת תשלום בשוברים, התשע"ז-2016 של חבר הכנסת איתן כבל, אליה הוצמדה הצעה דומה של חברי הכנסת אורלי לוי אבקסיס ומיכאל מלכיאלי.
מוצע לקבוע כי גוף ציבורי כפי שהוגדר בהצעה, יאפשר ליחיד המבקש לפרוס את חובו לשלם באמצעות שוברי תשלום. על עצם הפריסה לא תתווסף ריבית או אגרה.
בדברי ההסבר נכתב: "כיום, קיימים גופים ציבוריים רבים כגון חברות ממשלתיות, נותני שירותים חיוניים וכדו', אשר אינם מאפשרים תשלום חוב בשיעורין, למעט באמצעות כרטיס אשראי, בתוספת ריבית. התשלום באמצעות כרטיס אשראי בקרדיט מוסיף ריביות נוספות על הריביות הקבועות בחוק שיכולים חלק מהגופים הציבוריים לגבות על תשלום החובות.

המצב הנוכחי מהווה פגיעה חמורה ביותר באוכלוסיות המוחלשות אשר הן דווקא הנדרשות לרוב לפריסת חובותיהם. זאת משני טעמים, ראשית מדובר בהוספת סכום לתשלום החודשי אשר עלול להקשות על החייבים; ושנית מדובר באוכלוסיות אשר לעיתים קרובות ביותר אין בידיהן כלל כרטיס אשראי. במצב זה הדרישה לתשלום אך ורק באמצעות כרטיס אשראי מהווה חסם בפני אנשים אלו בדרך לפירעון החוב ולמעשה מובילה אותם למצב של אין ברירה כאשר הם אינם יכולים לשלם את החוב בעודו בר פירעון בתשלומים והם נאלצים לצבור את חובותיהם כאשר הם תופחים וצוברים הוצאות גבייה ואכיפה, עד להגעה להליכים חמורים ביותר."

ח"כ כבל: "יש למעלה ממיליון אזרחים במדינת ישראל שאין להם חשבונות בנק ואין להם יכולת לשלם חובות. אותם אזרחים שבאמת רוצים לשלם מוצאים את עצמם בתוך לופ שאין ממנו מוצא."
ח"כ לוי אבקסיס: "הצעת החוק שלי מדברת על חברת החשמל שזו חברה ממשלתית ציבורית והיא מונופול, זה לא שיש לנו אפשרות בחירה. זה הולך ומתחדד כאשר מדובר באוכלוסיות המוחלשות, שרוצים לשלם את החוב לחברת החשמל אבל החברה אומרת או שתשלמו במזומן ואם אתם רוצים לפרוס את החוב בתשלומים אז מענישים אותם בריבית מטורפת."

38 תמכו ללא מתנגדים וההצעות יעברו לוועדת הכלכלה

כתיבת תגובה