גוש דן יחולק ל-3 טבעות: פרטי חוק 'מס הגודש' נחשפים

מס הגודש ייכנס לתוקפו בשנת 2024, בדברי ההסבר לחוק צורפה 'מפת טבעות' המחלקת את הגוש ל-3, טבעת חיצונית, אמצעית ופנימית, כאשר ככל ומתקרבים לטבעת הפנימית מס הגודש מתייקר | כניסה לגוש דן בשעת השיא (בשעות הבוקר) ומעבר של 3 הטבעות תחייב את הנכנס ב-25 ₪ | העיר בני ברק יחד עם רמת גן וצפון תל אביב נכללו בטבעת האמצעית

פקקים בכבישים | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

תקציב המדינה מתקדם לקראת אישורו במליאת הכנסת, ועל שולחנה הונחה טיוטת חוק ההסדרים המוצמדת לתקציב. אחד הפרקים הבולטים בו ואשר עורר ויכוח בין משרד התחבורה למשרד האוצר הוא 'מס הגודש' המתוכנן לאזור גוש דן.

בדברי ההסבר לחוק צורפה 'מפת טבעות' המחלקת את הגוש ל-3, טבעת חיצונית, אמצעית ופנימית, כאשר ככל ומתקרבים לטבעת הפנימית מס הגודש מתייקר. כניסה לגוש דן בשעת השיא (בשעות הבוקר) ומעבר של 3 הטבעות תחייב את הנכנס ב-25 ₪.

על פי הסקירה שפורסמה ב'גלובס' בטבעת החיצונית מופיעות הערים: הרצליה, פתח תקוה, קרית אונו, גבעת שמואל, גני תקווה, יהוד מונוסון, אור יהודה, ראשון לציון והמועצה המקומית בית דגן. בטבעת האמצעית מופיעות הערים: בני ברק, רמת גן, גבעתיים, חולון ובת ים וכן המועצה המקומית אזור, וצפון תל אביב. ובטבעת הפנימית מופיעים מרכז ודרום העיר תל אביב.

עוד צוטט לשון החוק כי "אוטובוסים, מוניות שירות ורכבים שניתן לגביהם תג נכה בעבור חניה, יהיו פטורים מתשלום מס גודש", אך מנגד משאיות יחויבו בתעריף כפול, וזאת מ-2 סיבות: התרומה הגדולה שלהם לזיהום האוויר בכבישים, לצד התרומה המכרעת שלהם לגודש בכבישים.

על פי החוק מס הגודש ייכנס לתוקפו בשנת 2024, וליישום החוק תוקם חברה ממונה – ממשלתית או חברת בת ממשלתית – והיא תדאג לתכנון, להקמה, כמו גם לתפעול ולאחזקה של אמצעים נדרשים לגביית המס (אגרת הגודש). החברה תקים מערך מצלמות ברחבי כבישי גוש דן, והיא תצטרך לתעד את הנכנסים והיוצאים ב'שערי הטבעות'. עוד מוצע בחוק כי העל הגביה תופקד רשות המיסים.

בנוסף תוקם וועדה שתפקידה יהיה להמליץ לממשלה על שינויים אפשריים בגבולות הטבעות השונים. היא תורכב מנציגי האוצר, משרד התחבורה ורשות המסים, ובה יהיו שישה חברים.

מפת הטבעות והשערים בגוש דן | צילום מסך חוק ההסדרים

3 תגובות ל: "גוש דן יחולק ל-3 טבעות: פרטי חוק 'מס הגודש' נחשפים"

  1. ועדיין אין ברירה תחבורה ציבורית ראויה פעילה כמערכת הסעה המונית מפותחת .ראוי להפעיל את המס הנוסף רק לאחר שכול המערכת של הסעת המונים תפעל במציאות ולא לפני.
    מי שנותן שירותים בתל אביב יצטרך לשלם 25 ש"ח מס גודש + ממוצא חניה 50 ש"ח בסה"כ 75 ש"ח ,מטורף. המס יגולגל על מקבל השירות ויתייקר מידית בסכום הזה.

  2. אם אני נוסע בכביש 6 דרום לכיוון אלעד
    זה כלול בטבעת?

  3. לא מבין למה משאיות צריכות לשלם מס גודש.. איך יגיע לחם וחלב?? תגיע סחורה לחנויות? חומרי בנין לאתרי בנייה?בתחבורה ציבורית??? ועוד צריכים לשלם מס כפול

כתיבת תגובה