גזר דין בפרשת המעליות: 2.5 חודשי מאסר בעבודות שירות

מנכ"ל Kone (מעליות) לשעבר ירצה 2.5 חודשי מאסר בפועל בעבודות שירות קנס כספי בסך של 50,000 ₪ ומאסר מותנה – בגין הרשעתו בעבירה של אחריות נושא משרה • ביהמ"ש התחשב בחלקו הנמוך יחסית של המנכ"ל בפרשה ובנסיבות מקלות נוספות

חברות המעליות תיאמו מחירים? | איור הדגמה: רשות התחרות

בית המשפט המחוזי מרכז (השופט ד"ר עמי קובו), גזר ביום ה' האחרון (29.4.21) את דינו של גיא קבילי, ששימש החל משנת 2015 כמנכ"ל חברת קונה (Kone) בע"מ. 

בית המשפט אימץ את הסדר הטיעון אליו הגיעו הצדדים עוד בטרם הגשת כתב האישום בפרשה כולה, וגזר על קבילי 2.5 חודשי מאסר בפועל (75 ימים) שירוצו בדרך של עבודות שירות, קנס כספי בסך של 50,000 ₪ ומאסר מותנה.

בית המשפט ציין בגזר דינו כי נתן דעתו להודאת הנאשם באשמה בהזדמנות הראשונה, לנטילת האחריות הניהולית והאישית בכך שסיים תפקידו כמנכ"ל על רקע הפרשה, לחלקו היחסי הנמוך במעשים ביחס לפרשה כולה, ולכך שהנאשם קבע נהלים ראויים וקיים בקרה ותכנית אכיפה בנושא הגבלים עסקיים בחברה. כמו כן נלקחו בחשבון נסיבותיו האישיות של קבילי ותרומתו למדינה במסגרת שירותו הצבאי – קבילי שירת 17 שנים בחיל השריון, ואף נפצע בתפקידו כמג"ד במלחמת לבנון השנייה.  

קבילי הורשע בעבירה לפי חוק התחרות הכלכלית שעניינה אחריותו של נושא משרה בתאגיד, המחויב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירה לפי חוק זה, בידי התאגיד ועובדיו. על פי כתב האישום בו הודה, מאוגוסט 2017 ועד למרץ 2019 הייתה חב' קונה צד להסדר כובל עם חב' על-רד הנדסת מעליות, לפיו שתי החברות לא יתחרו על לקוחות קיימים זו של זו, למעט מכרזי שירות ציבוריים.  

גזר הדין בעניינו של קבילי הוא חלק מפרשה רחבה שעניינה קרטל חברות המעליות, במסגרתה הוגש ביום 11.3.21 כתב אישום על ידי רשות התחרות נגד החברות עלרד, כפיר, אלקטרה, א.צום, קונה, שינדלר נחושתן ונושאי משרה בחברות אלה.

 כתב האישום מייחס לנאשמים (כל אחד לפי חלקו) עבירות של צד להסדר כובל ואחריות נושא משרה, ולחלקם גם עבירות של קבלת דבר במרמה. התיק נמצא בראשיתו ביחס לשאר הנאשמים בפרשה.

התיק נחקר על ידי מחלקת החקירות של רשות התחרות. את הרשות ייצגה עו"ד נורית הרצמן.

כתיבת תגובה