גל ההתייקרויות: האם תוקם ועדת שרים ליוקר המחיה?

השר לתכנון אסטרטגי, אלי אבידר: להקים באופן מידי ועדת שרים ליוקר המחיה | יו"ר ההסתדרות מאיים: נרתום את כל הכוח של ההסתדרות למחאה נגד גל ההתייקרויות | "אנו חייבים להזכיר לגופים שגורפים רווח גולמי של מאות מיליוני שקלים בשנה, כי יש מדינה בקצה והמחיר על ניצול האזרחים – פשוט לא ישתלם להם", כך כתב הבוקר בר-דוד, לראש הממשלה ולשר האוצר

אלי אבידר | צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

מחר (ד') צפויה להתקיים ישיבת ועדת הכלכלה בנושא יוקר המחיה. אבל יש מי שלוקח את הדברים צעד אחד קדימה – גם אם מעמדו בממשלה ובקואליציה רעוע למדי. השר לתכנון אסטרטגי, אלי אבידר דורש להקים ועדת שרים ליוקר המחיה שתגיש תוך שבועיים שורה של צעדי חקיקה להורדת מיסוי על דלקים, חשמל וארנונה ותחיל חקיקה אגרסיבית נגד ההשתוללות חסרת הרסן במחירי המזון.

במכתב למזכיר הממשלה, שלום שלמה כתב אבידר כי "אנו עומדים בפתחו של צונאמי כלכלי שעשוי למוטט את מעמד הביניים הישראלי. גל ההתייקרויות לא מסתכם רק בעליות מחירים בתחומי המזון ומוצרי הפארם, אלא בהעלאת מחירי החשמל, הדלק, הארנונה ועוד. הקלות הבלתי נסבלת של הכנסת הידיים לכיסם של האזרחים בשנתיים האחרונות חייבת להפסק. היא החלה בארבעה סגרים בתקופת הממשלה הקודמת, נמשכה בהתחלת דצמ' האחרון באפקט הרסני הדומה לסגר בפועל, והמשך שימוש והארכה בלתי נתפסת של התו הירוק, שנמשך עד לרגע זה ופוגע במאות אלפי עסקים, ללא שום הגיון רפואי. הגענו לשיא שלא ידענו כמותו. התוצאה הרסנית: בעלי עסקים שקרסו, ואזרחים עובדים ממעמד הביניים שנופלים בהמוניהם אל מתחת לקו העוני.

"אבקש להביא לסדר יומה של ישיבת הממשלה הקרובה הצעה להקמת וועדת שרים ליוקר המחיה הכוללים את שר האוצר, שרת הכלכלה ושר המשפטים שתגיש תוך שבועיים שורה של צעדי חקיקה להורדת מיסוי בתחום הדלקים, חשמל וארנונה – כמו גם חקיקה אגרסיבית נגד ההשתוללות חסרת הרסן במחירי המזון. מכתבי ההתראה לראשי רשתות השיווק לא יספיקו. הה ודעות המרגיעות של ראשי רשתות השיווק, על כך שלא יעלו מחירים, הן מהלך זמני עד יעבור זעם. רווחיהם בתקופת הקורונה מספרות את המציאות בצורה הברורה ביותר.

"נכבדי, אי הקמת ועדת שרים, ופעולה בצעדים קונקרטיים, יביא לאיבוד אמון נוסף של הציבור, שיגרום למחאה ציבורית קשה ומוצדקת. לטיפולך המהיר אודה", חתם אבידר.

בדרך למחאה מאורגנת?

הבוקר קרא גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לרה"מ במכתב שמוען גם לשר האוצר "לנקוט בצעדים אקטיביים נגד הניצול החזירי של אזרחי המדינה, ולפעול בצורה חסרת פשרות נגד כל גוף מסחרי שמנצל את מעמדו כדי לעשוק את הציבור. יש לכם את הכוח וגם את התמיכה הרחבה מהעם, לא רק להציב תמרורי אזהרה בפני החברות הללו אלא להטות את האמירה הנחרצת בנושא לכדי מעשים".

לדבריו, "גל ההתייקרויות שחונק את אזרחי ישראל הוא לא גזרת גורל. היצרניות הגדולות רושמות אחוזי רווחיות גבוהים, והסיבה העיקרית שהן ממשיכות לעלות את המחירים נעוצה בעובדה אחת – הן פשוט יכולות". עוד הדגיש כי "מדובר במאבק חשוב ביותר שעלינו לנהל כעת כחברה וכמדינה", והתריע: "אפעיל את כל עוצמתה של ההסתדרות כדי לבלום את התופעה הזו ולא נהסס לצאת בצעדי מחאה נרחבים".

בתוך כך, פנה הבוקר בר-דוד במכתב למנכ"לים של החברות הגדולות במשק, כדי לבקש מהם להירתם באופן אישי לבלימת גל עליות המחירים ולהתריע על ההשלכות שיהיו לכל צעד שיכביד על הוצאות הצרכנים. "לא ייתכן כי בשעה שאזרחי המדינה נאנקים תחת עומס כלכלי חסר תקדים, העיקרון המנחה היחיד שימשיך לעמוד לנגד עיני החברות יהיה השאת רווחים. אחרי שנתיים של משבר עמוק, יש לכם אחריות להיות שותפים של הכלכלה הישראלית, ולזכור כי המחיר שישלמו החברות שינצלו את המצב – יהיה גבוה הרבה יותר".

כתיבת תגובה