גם שטח עירוני יכול להיות שטח ירוק

עירוני זה הירוק החדש: פורום ה-15 משיק את תכנית "ברית ערים לאיכות חיים וסביבה". בתוכנית שורה ארוכה של צעדים שמטרתן לקדם עירוניות, קיימות ואיכות סביבה

עירוניות ירוקה shutterstock

פורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות בישראל) משיק את תכנית "ברית ערים לאיכות חיים וסביבה". העיריות שהצטרפו לתכנית מתחייבות לשורה ארוכה של צעדים שמטרתן לקדם עירוניות, קיימות ואיכות סביבה בששה תחומי פעילות: אנרגיה ובנייה, תחבורה בעיר, פסולת וצריכה, המרחב העירוני, ניהול בר-קיימא של העירייה וכן חיזוק הקהילה והכלכלה המקומית והנעת שינוי בקרב התושבים.

התכנית מבוססת על חזון הקיימות העירונית – קידום איכות החיים והסביבה בעיר, באופן שעונה על צורכי ההווה, בלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם. מטרת התכנית היא להציב סטנדרט אחיד לקידום קיימות עירונית ולספק בידיהן כלים להתמודדות עם מגוון האתגרים הסביבתיים, החברתיים והכלכליים שמציבות בפניהן מגמות גידול האוכלוסייה, העלייה בצפיפות, בגודש ובזיהום האוויר.  התכנית תתרום לטיפוח עירוניות חיה ומשגשגת, שתעצים את הקהילה העירונית ותעודד את התושבים לצאת לרחובות ולגנים, להיפגש אלו עם אלו וליהנות מחיי פנאי איכותיים בעיר.

כחלק ממימוש התכנית יתחייבו העיריות לקדם מדיניות של התייעלות אנרגטית במתקני העירייה, הטמעת בנייה ירוקה בכל המבנים בעיר, הפחתת השימוש ברכב פרטי בעיר ועידוד השימוש באמצעי תחבורה בני-קיימא, צמצום פסולת, עידוד צריכה מקומית, אימוץ עקרונות של תכנון בר-קיימא במרחב העירוני וחיזוק הכלכלה המקומית. במסגרת זו מתחייבות העיריות לקדם מגוון פרויקטים, כגון נטיעת עצים והצללת המרחב הציבורי, שימור וטיפוח הטבע העירוני, הקמת גינות קהילתיות, ייעול השימוש במים וניהול מי הנגר בעיר, סלילת שבילי אופניים, הפקת שווקי יד שנייה, הקמת פלטפורמות עירוניות לשיתוף ושימוש חוזר בחפצים, ייצור אנרגיה בעיר ועוד.

שיקולי סביבה וקיימות יוטמעו גם בעבודת העירייה – דרישות סביבתיות יוטמעו במכרזי העירייה, צי הרכב ישודרג בהדרגה לכלי רכב מעוטי זיהום, מבני העירייה ינוהלו תוך חשיבה סביבתית ועוד. התכנית כוללת גם שיתוף התושבים בפעילות העירונית ובתהליכי קבלת החלטות, כך שיותר ויותר פעולות תכנוניות, תקציביות וביצועיות יתקיימו בשיתוף עם התושבים. הפעולות הכלולות בתכנית צפויות לתרום לחיזוק הרחוב העירוני, העצמת הקהילה בעיר, הקטנת טביעת הרגל האקולוגית של העיר ושיפור החוסן העירוני. כזכור, כבר ב-2008 השיק פורום ה-15 אמנת אקלים במסגרתה חברות הפורום פעלו וממשיכות לפעול להפחתת פליטת גזי חממה וזיהום אוויר בעיר. כחלק מיישום אמנת האקלים על ידי עיריות פורום ה-15, הוקמו מחלקות סביבתיות, אומץ התקן הישראלי לבנייה ירוקה כדרישה מחייבת בהקמת במבנים חדשים, קודמו פרויקטים של מחזור והפרדת פסולת ועוד.

תכנית "ברית ערים לאיכות חיים וסביבה" תושק  באופן רשמי בכנס מיוחד של פורום ה-15 שייערך ב-18.3.18 בת"א ויכלול טקס חתימה חגיגי בהשתתפות ראשי הערים הגדולות בישראל ודברים מפי השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, שר הפנים, אריה דרעי, יו"ר פורום ה-15, רון חולדאי יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס ומכובדים נוספים.

רון חולדאי, יו"ר פורום ה-15 וראש עיריית תל אביב-יפו: "בישראל, בה למעלה מ-90% מהאוכלוסייה מתגוררת ביישובים עירוניים, הערים עומדות בחזית ההתמודדות עם האתגרים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים. אתגרים אלה רק ילכו ויתגברו עם הגידול חסר התקדים באוכלוסיית ישראל, שצפויה להכפיל את עצמה ב-30 השנים הקרובות. לאור זאת, מוטלת על ראשי הערים ומנהלי המנגנון העירוני החובה לפעול ביעילות ובאחריות למען שיפור איכות החיים ואיכות סביבת המגורים של התושבים. זהו החזון של תכנית ברית ערים לאיכות חיים וסביבה של פורום ה-15, שתעמיד את ערי ישראל בשורה אחת עם הערים המובילות בעולם".

עו"ד איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15: "תכנית ברית ערים לאיכות חיים וסביבה תציג סטנדרט אחיד לערים הגדולות בישראל לקידום קיימות עירונית. התכנית תספק בידי העיריות כלים להתמודדות עם מגוון האתגרים הסביבתיים, החברתיים והכלכליים שמציבות בפניהן מגמות גידול האוכלוסייה, העלייה בצפיפות, בגודש ובזיהום האוויר."

כתיבת תגובה