גפני דורש: למחוק כספים קואליציוניים ולתקצב ישירות

ועדת הכספים אישרה את בקשת האוצר לקיצוץ רוחבי בן 4.25 מיליארד שקל. לסכום יצטרפו עוד 1.65 מיליארד ₪ מקופת האוצר (סה"כ כ-5.5 מיליארד ₪) והוא ישמש למימון מגוון תוכניות שבמרכזן העברות חברתיות. במהלך הדיון תקף גפני את שיטת הכספים הקואלציוניים

ח"כ גפני. צילום: יונתן זינדל | פלאש 90

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה היום (ג') את בקשת שר האוצר, משה כחלון לקיצוץ רוחבי גדול בתקציב משרדי הממשלה בסך כ-4.25 מיליארד ₪, כאשר לסכום הקיצוץ יתווספו כ-1.24 מיליארד ₪ מקופת האוצר, והסכום הכולל כ-5.5 מיליארד ₪ יופנה למימון מטרות שונות, חברתיות ברובן.

סך הכל מדובר בקיצוץ של 4.625% מבסיס תקציב משרדי הממשלה, כאשר 1.65 מיליארד ₪ מיועדים להקצאה לתקציב ההתאמות אשר נועד לתת מענה לצרכים העולים במסגרת התקציב הדו שנתי. במהלך הדיון נמתחה ביקורת חוצת מפלגות על עצם הקיצוץ נוכח עודפי הכנסות המדינה ממיסים.

הקיצוץ הינו קיצוץ 'פלאט', בכל תקציבי משרדי הממשלה והעברת הכספים נועדה להוציא אל הפועל סדרה של החלטות ממשלה בנושאים הבאים: כ-2.27 מיליארד ₪ עבור העלאת קצבאות הנכים (תקצוב הפעימה הראשונה בסכום של כ-1.87 מיליארד), הארכת חופשת הלידה, העלאת שעות הסיעוד לקשישים ותוספת ותק בזקנה. בנוסף הועברו תקציבים לפיתוח רכבות, הוצאות מערכת הביטחון, תמיכה בניצולי שואה, בניית כיתות לימוד, מיגון תחבורה ביהודה ושומרון, אבטחה במזרח העיר ירושלים, מערך הסייבר ועוד.

במהלך הדיון עלה כי לצד ההקצבה של 45 מיליון ₪ לצרכי אבטחת תחבורה ציבורית ביהודה ושומרון מושלמים 15 מיליון ₪ נוספים הדרושים באמצעות כסף קואליציוני של מפלגת הבית היהודי. הדבר עורר התרעמות מצד יו"ר הוועדה וחבריה, ח"כ משה גפני שטען כי "אם צריך 60 מיליון למה אתם שמים 45 ועוד מהסכמים קואליציוניים, אנחנו נראים רע בעיני הציבור. אני רוצה למחוק את כל הכספים הקואליציוניים. למה אתם לא שמים בתקציב 60 מיליון, למה 15 מכסף קואליציוני של הבית היהודי? אני רוצה להפסיק עם זה, מגיע אז מבסיס התקציב, לא מגיע אז לא מגיע. אני רוצה תשובה על זה, אקיים על זה דיון".

בנוסף נמתחה ביקורת גם על שיטת הקיצוץ, כאשר עלה במהלך הדיון כי משרד האוצר הוא שמכתיב בפועל למשרדים באילו סעיפים יקוצצו הסכומים השונים אלא אם המשרדים השונים הגיעו עמו להסכמות. "אני לוקח את משרד החינוך כדוגמא, אתה מחליט באיזה סעיפים ונותן לו רשימה, למה? הם אנשי המקצוע בתחום. יש קיצוץ של משרד הרווחה לשירותי קהילה בסך כמה מיליוני שקלים, אתם הכתבתם את זה, למה לא קיצוץ שווה בין הסעיפים כמו שאתם טוענים? זו הפרה של החלטת הממשלה לעמדתכם" אמר גפני.

איליה כץ, מאגף תקציבים במשרד האוצר השיבה לטענות ואמרה כי התקציב אושר במסגרת תקציב דו שנתי, מאז החליטה הממשלה על שינויים בסדרי עדיפות וצעדים שברובם אושרו בכנסת, זה כולל תוכנית לנכים, תוכנית לסיעוד ושורה ארוכה של תוכניות נוספות, התקציב נותר בסכום המקורי, היו שינויים לשימושים והם מגיעים מתוך הפחתה רשמית במשרדים.

בתום הדיון אושר כאמור התקציב ברוב של ברוב של 9 נגד 7 ח"כים, קואליציה מול אופוזיציה ובעקבות רביזיה שהוגשה אושר הקיצוץ לאחר מכן בשנית ובאופן סופי.

כתיבת תגובה