גפני: "פתאום ממציאים שחרדים לא רוצים ללמוד ליבה"

לדברי ח"כ משה גפני בכנס 'בוחרים כלכלה': "אנגלית ומתמטיקה לא ירדו מהפרק וכך זה יישאר. זה הסיכום שלנו עם נתניהו" | מרגי: "פקידי האוצר מכרו לנו שנים שאנחנו מדינה עשירה. ראינו בקורונה שמכרו לנו לוקש; מישהו פה יכול להצביע על צעד אחד של הממשלה שסייעה להוריד את יוקר המחיה?" | אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר: "רשות התחרות מתעסקת בשקיקי תה במקום לעסוק בנושאים אמיתיים שהם כוחם של המונופולים ותפוקת נמלי הים שבשעריהם נכנס הרוב המוחלט של היבוא לישראל"

ח"כ מרגי בכנסת בוחרים כלכלה של איגוד לשכות המסחר | צילום: ליאת מנדל

בכנס שהתקיים אתמול במלון דן פנורמה בתל אביב, מטעם איגוד לשכות המסחר, השתתפו נציגי המפלגות. הכנס 'בוחרים כלכלה' עסק במדיניות הכלכלית של המפלגות לקראת הבחירות הקרובות ונערך בהשתתפות נציגי המפלגות השונות ובהנחיית עמליה דואק, מגישה וכתבת של חדשות 12.

את הכנס פתחה שרת הכלכלה, אלופה (מיל') אורנה ברביבאי, ממפלגת יש עתיד, שסומכת ידה על הרפורמה ביבוא שקודמה תחתיה והוסיפה: "ייצבנו את המערכת הכלכלית בישראל. לא היו תוכניות עבודה כי לא היה תקציב. היינו צריכים לצמצם פערים ולהכין תשתית קדימה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין נשא דברים במהלך הכנס ובין היתר אמר: "שיהיה ברור לכולם – הצמיחה תגיע מהמגזר העסקי. העתיד של ישראל הוא המגזר העסקי. המגזר הציבורי צריך לדעת שהוא משרת את המגזר העסקי, הם לא עושים לנו טובה, את זה צריך להחדיר לתודעת המגזר העסקי. מערכת המיסים מכבידה ומסרבלת. מערכת המיסים היא מאיצת אינפלציה ויוקר המחייה."

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ, נשאל על ידי עמליה דואק על היוזמות הכלכליות בגוש נתניהו: ״פחות אוהב את הרעיון של דרעי לחלוקת תלושי מזון. לא שולל הקפאת משכנתאות לתקופה מסוימת" השיב סמוטריץ. 

מיד אחריו עלה לבמה שר הכלכלה לשעבר, ח"כ אלי כהן מהליכוד והטיח בממשלת בנט-לפיד דברים קשים: "הממשלה מדכאת את האזרחים. הכיסים שלה מתמלאים והכיסים שלהם מתרוקנים."

שר החקלאות, עודד פורר, מישראל ביתנו אמר: "אין תחליף לשוק פתוח וחופשי. זה מוריד מחירים ומאפשר לעסקים לצמוח. איפה שהמדינה לא מתערבת אנו רואים שהענף צומח. ראינו את זה בהייטק ונראה את זה גם בחקלאות. אם אני כל הזמן מגן על המשק וסוגר אותו, אני הופך אותו למנוון."

ח"כ משה גפני מיהדות התורה, התייחס לנושא לימודי הליבה בחברה החרדית, נושא שנמצא במחלוקת גדולה בציבוריות הישראלית: "הנושא של אנגלית ומתמטיקה לא עומד לדיון. אני לא קורא לזה ליבה, אני קורא לזה מקצועות חול. ביקשתי מנתניהו לשמור על המצב הקיים בתקצוב מוסדות החינוך, פתאום ממציאים שחרדים לא רוצים ללמוד ליבה."

לאחר הפסקה קצרה, עלתה לשאת דברים ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חברת ועדת הכספים והועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. לזימי ציינה: "משבר הדיור לא מנוהל, למרות שהוא אמור להיות המשבר הכי מנוהל; השכר הקיים אינו תואם את המציאות הכלכלית. אם זה היה תלוי בי הייתי מעלה את שכר המינימום ב-40 אחוז; משרד האוצר היה חסם בכל סוגיה כלכלית חברתית."

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שחזרה רק לאחרונה לזירה הפוליטית, אמרה: "אנחנו ערב הכרעה גורלית בין שתי תפיסות איך צריכה להראות ישראל. האם ישלוט הגוף הדמוקרטי או הגוף הביביסטי. מטרתנו הראשונה היא שתהיה כאן דמוקרטיה. כדי להילחם ביוקר המחיה צריך שתהיה כאן דמוקרטיה, שלא יפגעו בשומרי הסף ויכניסו יועצים משפטיים לכלא. "

סגן השר, יו"ר מפלגת "חופש כלכלי", אביר קארה הגיע במצב רוח לוחמני וטען כי דבריהן של נציגות מפלגות השמאל שנשאו דברים לפניו הם מטורללים והוסיף: "אני יושב בוועדות הכנסת ורבים המקרים שאני מזהה חברי הכנסת מטורללים לחלוטין; ההסתדרות היא המחולל הראשי של יוקר המחיה. "

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון מהמחנה הממלכתי: "גם בכלכלה אין רק ימין ושמאל; אנחנו רחוקים שנות אור משוק חופשי בישראל, בין היתר, כי שלושה בנקים מחזיקים את רוב נתח השוק"

ח"כ יעקב מרגי מש"ס היה אחרון הנואמים. "לומר לכם שיש חשיבה עסקית וכלכלית במדינת ישראל? אין. בהרבה תחומים הממשלה רוכבת על עשייה שבאה מלמטה; פקידי האוצר מכרו לנו שנים שאנחנו מדינה עשירה. ראינו בקורונה שמכרו לנו לוקש; מישהו פה יכול להצביע על צעד אחד של הממשלה שסייעה להוריד את יוקר המחיה?"

 

בכנס "בוחרים כלכלה" של איגוד לשכות המסחר, התבקשו נבחרי הציבור לענות על השאלות הנוגעות למצבה הכלכלי של מדינת ישראל ושל אזרחי ישראל לקראת הבחירות, ביניהן: כיצד תורידו את יוקר המחיה ומהו הצעד הראשון שתעשו כדי להשיג מטרה זאת? כיצד תורידו את מחירי הדיור ותאפשרו לזוגות צעירים לרכוש דירות מגורים בישראל? כיצד תתמודדו עם התגברות עומס הפקקים בתעבורה היבשתית? כיצד תפחיתו את עודף הרגולציה על המגזר העסקי ועל הציבור הרחב? כיצד תשפרו את מערכת החינוך והבריאות? כיצד תצמצמו את העלויות שהמונופולים בבעלות המדינה, כמו נמלי הים, מטילים על המגזר העסקי?

איגוד לשכות המסחר הוקם בשנת 1919 והינו גוף ציבורי, א-פוליטי, בלתי תלוי וללא כוונות רווח, המהווה את ארגון העסקים והמעסיקים הגדול בישראל. האיגוד מסייע בקידום האינטרסים העסקיים של העסקים החברים בו, של מגזר המסחר והשירותים ושל המגזר העסקי כולו. בראש איגוד לשכות המסחר עומד נשיא הארגון, עו"ד אוריאל לין.

כתיבת תגובה