דָּן אָנֹכִי | דרכו המסתורית של המיליארדר החרדי דן גרטלר

החטיפה, הפריצה לקונגו, הקשרים עם ליברמן, רכש הנפט והירידה ב'פורבס' • עם מי יכול לעבוד והיכן הסתבכו עסקיו? • הסיפור שטרם קראתם על החרדי בעל ההון הגבוה ביותר

דן גרטלר והגרש"ב סורוצקין בשמחה | צילום: באדיבות המצלם

ברגע אחד הכל הסתבך. אבי ספן, עבריין ידוע ואלוף קליעה לשעבר, נחשף על ידי שוטרים של משטרת ישראל ופתח מולם בקרב יריות. שניות אחדות לאחר שפתח באש חיה לעבר השוטרים, הוא נפל ארצה כשגופו מנוקב עם 11 קליעים. בתו של ספן, אז מתחת לגיל 18, הבינה שמשהו השתבש בתוכנית החטיפה של אביה והחליטה לשחרר את החיילת קרן גרטלר שנחטפה על ידה יממה קודם לכן.

משפחת גרטלר נשמה לרווחה.

המקרה התרחש אי שם בפברואר 1995. קרן גרטלר, נכדתו של היהלומן שמואל שניצר, נחטפה על ידי העבריין הידוע אבי ספן ובתו הקטינה. הם החזיקו את גרטלר בדירת מסתור במגדיאל, כאשר במהלך הזמן שהוחזקה שם נחטף גם אביה, אשר גרטלר, ששימש כשוער כדורגל במכבי תל אביב. בתמורה לשחרורם, דרש ספן דמי כופר בהיקף של שני מיליון דולר. הסב, שמואל שניצר, שהה באותה עת באוסטריה ולא ידע דבר עד לאחר שנכדתו שוחררה.

בזמן שהנכדה קרן הוחזקה בדירת מסתור, הסתובב ספן עם אביה ברחובות צפון תל אביב כשהוא חמוש באקדח. התוכנית עמדה להצליח ללא הפרעה, אלמלא תושייתו של אשר גרטלר שהחליט לנגוח את ספן בפניו ולהימלט. ספן התאושש במהירות מהמכה, שלף את אקדחו וירה כדור אחד לעבר גרטלר שנפגע בירכו כתוצאה מהירי. בינתיים הזעיקה חנה גרטלר, אשתו של אשר ואשת עסקים בפני עצמה, את משטרת ישראל. השוטרים הגיעו למקום, זיהו את מכוניתו של ספן ופתחו מולו בקרב יריות שהביא למותו. הסאגה הסתיימה.

מיליארדר נולד

קרן גרטלר, היום בת 43, היא גם אחותו של המיליארדר החרדי דן גרטלר. קשה למצוא חרדים שאינם מכירים אותו, אבל קשה יותר למצוא חרדים שמכירים אותו. מעט מאד ידוע על דן גרטלר, אחד האנשים המפורסמים בישראל ומהמסתוריים שבהם. כולם יודעים שהוא ככל הנראה החרדי עם היקף ההון הגבוה ביותר בעולם, כולם מודעים לעובדה שהוא מחזיק רשת ענפה של כוללים לאברכים מצוינים ואימפריית תורה וחסד ענקית בבני ברק, אולם מעטים האנשים שמכירים את הדמות שאגדות רבות נשזרות עליה בערים החרדיות.

למרות מקרי השוד והחטיפות שחוותה המשפחה, החליט דן גרטלר להעמיק את פעילותו בתחום היהלומים אותם הכיר מגיל צעיר מאד. כבר כשהיה נער צעיר, אפילו צעיר מאד, אהב גרטלר להתעסק עם יהלומים. סבו, משה שניצר, מי שלימים כיהן כנשיא הבורסה הישראלית ליהלומים, הכניס אותו לתחום ולימד אותו את רזי הליטוש, הביקוע והמסחר ביהלומים גולמיים. בגיל 22, אחרי שכבר הכיר היטב את ענף היהלומים, החליט גרטלר הצעיר לעזוב את החממה המשפחתית ולפתוח עסק עצמאי ליהלומים. הוא החליט לקרוא לו DGI – דן גרטלר אינטרנשיונל.

הסב, משה שניצר בתקופת כהונתו כנשיא הבורסה ליהלומים | תמונה: בורסת היהלומים הישראלית

חברתו החלה לסחור ביהלומי גלם ולבצע עסקים שונים ברחבי העולם. תוך שנים ספורות התרחבו עסקי החברה למדינות נוספות כמו רוסיה, אנגולה ואנגליה. אבל הפריצה הגדולה, זו שהובילה אותו להיכנס לאחד המקומות הראשונים ברשימת העשירים של ישראל, התחילה עם כניסת החברה לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בערך בשנת 2000, לאחר שיצר קשרים עם השליט החדש לורן דזירה קבילה, העניק לו האחרון זיכיון בלעדי ליצוא יהלומים תמורת 20 מיליון דולר בלבד.

עם השנים המשיכו עסקיו להסתעף, תוך שהם צולחים מהמורות רבות בדרך. כך, בשנת 2001, לאחר שנרצח שליט קונגו, לורן דזירה קבילה, בנו – ג'וזף קבילה – החליט לשלול מגרטלר את הזיכיון שהעניק לו אביו. תוך זמן קצר הצליח גרטלר לשקם את היחסים עם קבילה הבן ולכונן מחדש את עסקיו ברפובליקה העשירה במרבצי קובלט, נחושת, יהלומים, פח וטנטלום.

בשנת 2009, כאשר ירד ממטוסו הפרטי, הפתיעו אותו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) במטרה לחקור אותו על יחסיו עם שר החוץ דאז אביגדור ליברמן. גרטלר נחקר פעמיים בחשד לנתינת שוחד לידידו ליברמן, אולם יצא נקי ללא רבב מהחקירות. באחת מחקירותיו הודה כי בשנת 1998, מיד לאחר שליברמן פרש מלשכת מנכ"ל משרד ראש המשלה, הוא העסיק אותו תקופה קצרה מאד כיועץ ושילם לו אלפי דולרים.

בשנת 2017 הוקפאו נכסיו של גרטלר הנמצאים בתחום שיפוטה של ארה"ב, זאת כתוצאה מהחלטת ממשלת ארה"ב להטיל סנקציות על חברות שפגעו בזכויות אדם והיו נגועות בשחיתות. במקביל להקפאת נכסיו שבתחום שיפוטה של ארצות הברית, נאסר על אזרחים אמריקנים לקיים עמו יחסי מסחר ומדינות נוספות עוסקות בחקר עסקיו של גרטלר וקשריו עם שליט קונגו. על פי הודעת הבית הלבן, גרטלר עשה את הונו באמצעות עסקאות מושחתות בתחום הכרייה והנפט במדינה, בזכות יחסיו עם הנשיא ג'וזף קבילה.

כתוצאה מהחרם האמריקני על גרטלר, מדינות נוספות כמו שוויץ ובריטניה החלו לחקור את עסקיו והעמיקו את המעקב אחר עסקאות מפוקפקות לכאורה. על פי פרסומים, בשנת 2012, אחת החברות שבבעלותו החזיקה במספר רב של מכרות בקונגו באמצעות כ-60 חברות אחזקות הפועלות במקלטי מס. לאור הסנקציות שהטילה עליו ארה"ב, דווח בתקשורת על קושי ניכר בהמשך כינון עסקיו באפריקה ומחוצה לה. שותפות אסטרטגיות של גרטלר, כמו חברת 'רנדגולד ריסורסס' ותאגיד 'גלנקור' שעבדו עימו רבות, ניתקו את קשריהן העסקיים עם גרטלר והצטרפו למעגל החברות שמנועות לעבוד עמו.

אבל חרף הקשיים הרבים והחקירות שמאיימות על עסקיו, גרטלר הוא עדיין החרדי העשיר ביותר בעולם. ברשימת מאה העשירים של 'פורבס' ישראל, גרטלר ממוקם בשנת 2018 במקום ה-33 עם הון שנאמד בכ-4.4 מיליארד שקלים. החברות בבעלותו חולשות על ענף המתכות, כאשר לטענת מגזין 'בלומברג מרקטס' לגרטלר אחזקות בחברות השולטות בכ-9.6% מהפקת הקובלט בעולם.

ג'וזף קבילה, מנהיג קונגו | צילום: אמנדה לוסידון, הבית הלבן, ויקיפדיה

אחת העסקאות הידועות שלו, בה עשה רווח נקי של 149.5 מיליון דולר, נרכשה על ידו שש שנים קודם לכן בסכום של חצי מיליון דולר בלבד. מדובר ברכישת חברת הנפט הממשלתית 'נסרג'י' מידי ממשלת קונגו בשנת 2006 בסכום מגוחך של חצי מיליון דולר, אותה מכר חזרה לממשלת קונגו בשנת 2013 בסכום של 150 מיליון דולר. את חישוב התשואה על העסקה הזאת נשאיר לכם.      

עם זאת, מעקב אחר דירוג העשירים של 'פורבס' משנים קודמות, מגלה כי במהלך השנים איבד גרטלר נתחים משמעותיים משוויו. בשנת 2015 הוא דורג במקום ה-27 מבין עשירי ישראל עם הום מוערך של 4.9 מיליארד שקלים, אולם בשנת 2014 הוא דורג במקום ה-14 עם הון מוערך של 8.7 מיליארד שקלים. מדובר בירידה של כמעט מחצית מהונו בשנה אחת.    

בצניעות ובהסתרה

מרבית פרקי חייו של גרטלר אינם ידועים. הוא נחשב לקנאי מאד כשזה נוגע לפרטיותו וחייו האישיים. אנשים יודעים לתאר אותו כנחבא אל הכלים, אדם שמתרחק מזרקורי התקשורת וחרד מאד מחשיפה בה. משפחתו נחשבת לשומרת מסורת שהונהגו בה ערכי יהדות. "אני בן אדם מאד מאמין", צוטטה ב'גלובס' אימו של גרטלר, חנה. "תמיד היה אצלי כשר בבית, ועכשיו אני מקפידה יותר בגלל הבן דן, שחזר בתשובה. הוא התחתן עם ענת, גם היא חוזרת בתשובה, ויש להם חמישה ילדים שנולדו אחד אחרי השני (נכון לשנת 2006. י"פ). כשאנחנו אוכלים ארוחת ערב זה צריך להיות גלאט כשר. בהתחלה זה לא היה טבעי, אבל במשך הזמן זה הפך לחלק מהביחד".

לא בטוח שהבן קיבל את דעותיו של אמו, אבל היא ציינה כי היא ימנית בדעותיה ועם שאיפות גדולות מאד. "אני תמיד רוצה להיות ראשונה", אמרה. כנראה שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ. אביו, אשר גרטלר, צוטט בעיתון 'הארץ' עם משפט שמתייחס לתקופה שבנו החליט לצאת לדרך עצמאית. "הוא תמיד היה אינדיווידואליסט ומאד אנרגטי ולכן לא ניסינו לעצור בעדו", אמר האב. "גם אם היינו מנסים להשפיע עליו זה לא היה עוזר".

אבל לא רק בעסקים נמנעו בני המשפחה להתערב בהחלטותיו. גם כשהחליט בגיל צעיר מאד לחזור בתשובה ולהתחזק, הסביבה הקרובה ידעה שאין טעם לנסות לעצור אותו. הוא החליט. תהליך ההתחזקות שלו החל כבר מבר-המצווה, אז שמר על קשר עם הרב שלימד אותו את ההפטרה וברכותיה. עם השנים, ככל שרגלו דרכה בעולם העסקים, העמיק גרטלר את קשריו המקבילים עם העולם התורני. כדרכו, גם התהליך הזה עבר עליו בשקט ובלי רעשי רקע מיותרים.

גרטלר מתגורר בבית פרטי ומוקף מאבטחים בשיכון ג' בבני ברק, שם הוא מגדל, בין נסיעותיו התכופות, את שניים עשר ילדיו שמקבלים חינוך חרדי לכל דבר. את המגרש ברחוב דניאל שעליו ממוקמת וילת הענק של כ-1,000 מ"ר בנויים ועל שטחם של שני מגרשים, רכש גרטלר בכ-17 מיליון שקלים. הבית שמתפרש על פני שלש קומות מאכלס גם את משרדי החברה שלו, את מגורי המשפחה, בית כנסת, אולפן הקלטות ואפילו מקווה טהרה בקומת המרתף.

דן גרטלר | צילום: באדיבות 'בחדרי חרדים'

פעילותו הפילנתרופית חובקת עולם, אולם מה שידוע ממנה הן התרומות לחולים במחלות קשות, לרשת החינוך "מגדל אור", לארגוני חב"ד ולארגון "מאורות הדף היומי". במקביל, גרטלר נחשב למקורבם של אדמו"רים ורבנים מכל קצוות הקשת החרדית, ביניהם ידועה קרבתו לאדמו"ר מנדבורנא, לרבי דוד אבוחצירא, לאדמו"ר מפרמישלאן ורבנים נוספים. בימי חייו של המנהיג הליטאי, נחשב גרטלר גם למקורבו של הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל.    

עם המעט הזה שידוע על הילד התל אביבי, בנם של משפחה מסורתית אמידה שחוותה מקרי שוד וחטיפה, שהפך ברבות הימים לטייקון חרדי המתגורר בבני ברק עם 12 ילדיו – מחזיק גרטלר את האימפריה התורנית הגדולה של העיר בני ברק ומגוון מוסדות חסד הפועלים ברחבי הארץ.

9 תגובות ל: "דָּן אָנֹכִי | דרכו המסתורית של המיליארדר החרדי דן גרטלר"

  1. כתבה טובה. התוכן האיכותי עולה על הכל.
    באופן כללי הציבור אוהב את הנושאים האלו ואת התכנים מהסוג הזה. הגיע הזמן שהעיתונות המגזרית תשקיע יותר בתכנים מסוג זה.

  2. כתבה מאוד יפה.
    אבל יש סתירה בכתבה פעם אחד כתוב 5 ילדים ולאחר מכן כבר כתוב 12 ילדים.
    אז כמה ילדים יש לו?

  3. יעקב פלבינסקי! כמה זמן לקח ליחצ"ן של דן גרטלר הלא הוא מיודענו יוסי אליטוב
    להצליח לשכנע אותך לעשות כתבה כזו? כמה יוסי שילם?

  4. מדהים מכירים מקרוב

  5. יש לי הצעה בשבילך. דניאל בגוב האריות.

  6. ממישהו שהיה אצלו בבית לא 1000 מטר וילה ולא אולפן הקלטות

  7. יש לו 12 ילדים
    גם הייתי אצלו לא פעם בבי וכן יש אולפני הקלטות כי ילדיו מוזיקליים
    כתבה מדהימה!

  8. אני שכנה שלו
    חברה של הבת שלו
    אחלה משפחה שבעולם

  9. הלואי ויהיה פתרון לעזרה לזוגות שעובדים ולומדים לרכישת דירה

כתיבת תגובה