דבורים מסוכרות: סקר בדיקות דבש לקראת ראש השנה

שירות המזון בשיתוף עם מועצת הדבש ערך מבצע בדיקות דבש לקראת ראש השנה | הדוגמאות נבדקו במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים הישראלי ובמעבדת INTERTEK בגרמניה | נמצאו ליקויים בחמשה מקרים של בדיקה מדגמית לצנצנות דבש שנמכרו ברחבי הארץ | ואיך תזהו דבש שאינו בעייתי?

תפוח בדבש | צילום: מנדי הכטמן

כמדי שנה, שירות המזון בשיתוף עם מועצת הדבש ערך מבצע בדיקות דבש לקראת ראש השנה. המשרד ביצע בדיקה מדגמית של 47 דוגמאות דבש שנדגמו מדרכי השיווק ברחבי הארץ. הדוגמאות נבדקו במעבדה לכימיה, בריאות וסביבה במכון התקנים הישראלי ובמעבדת INTERTEK בגרמניה. נבדקו מדדים צרכניים של איכות ושל אותנטיות (מקוריות).

יצוין, כי רמות גבוהות מהתקן של סוכרוז (סוכר) יחד עם רמות נמוכות מהתקן של סך כמות הסוכרים: גלוקוז ופרוקטוז, עשויות להעיד על האכלת הדבורים בסוכר בניגוד לתקינה. כמו כן, חימום יתר או אחסנה ממושכת בתנאים לא מתאימים עלולים לגרום להשחמה המתבטאת גם בעלייה בתכולת ה-HMF (הידרוקסי-מתיל-פורפוראל) וגם לירידה במקדם הדיאסטאז.

ב-5 הדוגמאות הבאות נמצאו חריגות מהתקן הישראלי לדבש (ת"י 373) בשתי המעבדות. להלן פרטי המוצרים בהתאם לסימון שעל גבי האריזה:

במוצר על סימון התווית: "Paradise, לא מחומם, תוקף: 30.4.23, דבש דבורים טהור, משק משפחת פרדייס, חרמש, מיקוד 4489500". נדגם בחנות "רודינה", דרך המכבים 12, ראשון לציון. נמצאה חריגה ברמת הסוכרים. הרמה המרבית ע"פ התקן הישראלי של סוכרוז הינה 5%, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 6%, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 11.5%. כמו כן, הרמה המינימלית של הסוכרים פרוקטוז וגלוקוז ע"פ התקן הישראלי הינה 65%, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 58%, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 54%.

בנוסף, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 5 יחידות Schade, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 4.8 יחידות Schade. המדדים מעידים על אפשרות של האכלת הדבורים בסוכר בניגוד לתקינה. שירות המזון במשרד הבריאות בשיתוף עם מועצת הדבש פתח בחקירת העניין.

כך גם במוצר בעל הסימון התווית: "דבש טהור מפרחי בר, מיוצר ע"י:  עין חרוד מאוחד, מיקוד 1896500 תכולה מוצהרת: 1 ק"ג, עדיף להשתמש לפני: 1/6/23", המוצר נדגם בשופרסל דיל, כורש 5, עפולה. הרמה המרבית של HMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 266 מ"ג/ק"ג, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 146.5 מ"ג/ק"ג.

בנוסף נמצא המוצר בעל סימון התווית: "טעמים, דבש פרחי בר, משקל נקי 1 ק"ג, ג.מ טעם הארץ בע"מ הרב ג'רופי 8 ראשל"צ, מנה 082 עדיף לפני 23/03/23". נדגם בחנות טיב טעם אליהו נאוי 18 באר שבע. במוצר נמצאו חריגות מהתקן בפרמטר של איכות: רמות HMF. הרמה המרבית של HMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 246 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 130.5 מ"ג/ק"ג.

ובמוצר בעל סימון התווית: "צוף, דבש אורגני, ייבוא, דבש אורגני טהור, ארץ מוצא: ארגנטינה נארז ומשווק ע"י צוף, טרה- מאטר נקטר בע"מ". המוצר נדגם בחנות זמורה אורגני – יד חרוצים 5, ירושלים. במוצר נמצאה חריגה מהתקן בפרמטר של איכות: רמת HMF. הרמה המרבית של HMF ע"פ התקן הישראלי לדבש הינה 80 מ"ג/ק"ג, כאשר במכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 174 מ"ג/ק"ג ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 85.7 מ"ג/ק"ג.

החמישי הוא המוצר בעל סימון התווית: "דבש דבורים טבעי 100% טהור,  משקל נקי: 500 גרם, כשר לפסח, יוצר ונארז ע"י מכוורת ברקו חלוצי התעשייה 14, קרית מלאכי , תאריך אחרון לשימוש – 04/03/23." נדגם ב-"גרעיני אורה" – מושב אורה. הרמה המינימלית של הסוכרים פרוקטוז וגלוקוז ע"פ התקן הישראלי הינה 65%, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 58%, ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 58.2%. כמו כן, נמצאה חריגה ברמת האנזים דיאסטאז. הרמה המינימלית ע"פ התקן הישראלי הינה 8 יחידות Schade, כאשר במעבדת מכון התקנים הישראלי נמצאה רמה של 5 יח' Schade , ובמעבדת INTERTEK בגרמניה נמצאה רמה של 4.5 יח' Schade.

לסיכום נאמר כי מאחר שקשה להבחין בין דבש העומד בתקן לבין דבש שאיננו עומד בו. מומלץ לרכוש דבש מעסקי מזון מורשים. כמו כן, מבקשים ב'מועצת הדבש' לעודד רכישת דבש ישראלי תוצרת הארץ, בקנייה ישירה מהדבוראים במכוורותיהם, שעל אריזתו מוטבע סימן תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת מכוורת. שירות המזון ומועצת הדבש ממשיכים בבדיקת התאמת מוצרי דבש לדרישות התקן.

כתיבת תגובה