דו"ח אסון: "הבנקים הישראליים יפסידו כ-40 מיליארד שקל"

בנק ישראל פרסם הבוקר את 'סקירת מערכת הבנקאות בישראל לשנת 2015'. מהסקירה עולה כי הבנק בחן תרחישי אימים שעלולים להשפיע על מערכת הבנקאות. בין היתר נבדקו השלכותיו של חרם בינלאומי על ישראל

מחרימים את ישראל. צילום: Miriam Alster / פלאש 90

הבוקר (ב) פרסם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל דוח על מצב המערכת הבנקאית בישראל. הדוח כולל התייחסות למקרים חריגים שעלולים להשפיע על המערכת הבנקאית ועל המשק הישראלי כולו. בין היתר, מתייחס הדוח לחרם על ישראל.

מחברי הדוח בדקו מה יקרה לבנקים הישראליים במידה שישראל תוחרם על ידי מדינות בעולם. מהמחקר עולה כי במצב כזה עלולה כלכלת ישראל להיכנס למיתון קשה ואינפלציה גבוהה, לצד ירידה חדה בערך הנכסים שמחזיקים הבנקים. בפיקוח העריכו כי במקרה כזה (חריג לכל הדעות) יירדו שוויין של המניות ואגרות החוב בעשרות אחוזים. מדד תל-אביב 100 עשוי לרדת בתוך שנתיים בארבעים אחוזים והבנקים יתקשו לגבות את החובות מהציבור.

לפי מחברי הדוח, בשנה הראשונה יצליחו הבנקים לשרוד משום שהם מחזיקים עתודות הון למקרים חריגים. אולם בשנה השנייה וכל-שכן בשלישית יפסידו הבנקים כ-40 מיליארד שקל בסך הכל. בנוסף, בשל העובדה שמיתון יגרום לירידת ערכם של נכסי נדל"ן, יספגו הבנקים הפסד של כ-16 מיליארד שקל בשוויו של תיק המשכנתאות שלהם.

חשוב להבהיר כי החרם על ישראל רק הולך ונחלש לאחרונה וכי עיריות, מדינות וגופים ציבוריים רבים "מחרימים" את החרם וחלקם אף מחוקקים חוקים ותקנות נגדו. בנוסף, תרחיש אימים מסוג זה ואף תרחישים "מינוריים" יותר, המוצגים במחקר, אינם בעלי סיכוי גבוה מלכתחילה.

עם זאת, ההערכה היא שבבנק ישראל רוצים להצדיק את דרישות ההון שהם דורשים מהבנקים ומחברות הביטוח והדוח הזה מוכיח כי ככל שהבנקים יקפידו על מילוי דרישות ההון, יגדלו סיכוייהם לשרוד "קטסטרופה" כזו או אחרת.

כתיבת תגובה