דוח מצב האינטרנט: כמה זמן החרדים מול המסכים?

המהפכה הדיגיטלית בציבור החרדי על פי דוח בזק: 80% מהמגזר החרדי מחובר לדיגיטל, מתוכם 54% מחוברים לוואטסאפ, 46% רוכשים ברשת, 21% צורכים חדשות דרך האינטרנט | הנתונים הכלליים בסקר לא מעודדים: העיניים של הישראלים מול מסכים יותר שעות ביממה (12.4) מאשר בלעדיהם | 83% מרגישים שהם חייבים לקרוא הודעות וואטסאפ מייד כשהן מתקבלות | וכמה מנסים להילחם בהתמכרות למסך?

מחשבים בכיתת לימוד | אילוסטרציה. צילום: אברהם חסידה

בזק פרסמה היום את היום הדוח התשיעי למצב האינטרנט בישראל לסיכום שנת 2022. הדו"ח, אשר סוקר את הרגלי השימוש וההתנהגות של הישראלים בעידן הדיגיטלי, מבוסס על מחקר מעמיק שערכה החברה על דפוסי השימוש באינטרנט בישראל, המגמות השולטות בו ושימושיו השונים, וכן על נתונים מפעילות החברה ומערכותיה. השנה בוצע הדוח פוסט הקורונה שגרמה לכולנו להיות מחוברים מתמיד ובמקביל האיצה תהליכי דיגיטציה בקרב כלל המגזרים והגילאים.

לצורך הדוח, נערך בין השאר סקר בשיתוף מכון המחקר TNS-KANTAR. הסקר בוצע בקרב מדגם 4,500 מרואיינים הכולל מדגם ארצי ומייצג (גילאי 18+), מדגם בני נוער (גילאי 13-18), מדגם ילדים (גילאי 8-12) ולראשונה כולל הדוח גם מדגם מהמגזר החרדי.

הסקר ונתוני התשתיות שנאספו ממערכות בזק בצרוף אנליזה של נתוני השוק, כוללים קטגוריות שונות המשקפות את תמונת המצב של החיים בישראל בעידן הדיגיטלי לשנת 2022.

מהדוח עולה כי בסוף שנת 2022 מספר הגולשים באינטרנט בישראל עומד על כ-6.7 מיליון איש, המהווים כ- 73.6% ממשקי הבית בישראל. הגולש הממוצע מוריד כיום קבצים בנפח של כ-15 גיגה בממוצע ביום, עלייה של כ-17%, לעומת השנה שעברה.

לפני שנגיע לנתונים על הציבור החרדי, כמה נתונים על המגזר הכללי.

יותר זמן מול מסכים

זוכרים איך נראים שמש ועננים? אולי רק אם הם בתמונת הטפט שלכם בנייד. זמן המסכים שלנו חצה ב-2022 לראשונה את הזמן ביממה שבו אנחנו לא מול מסכים עם 12.4 שעות בממוצע שאנחנו מבלים מול מסכים. עליה של 0.4 שעות לעומת 2020 ו-2021.

העליות הגדולות ביותר – שוב, בקרב הציבור הכללי – נרשמו בזמנים הממוצעים בהם אנחנו מבלים מול הרשתות החברתיות: 3.4 שעות ביום בממוצע ב-2022 מול 2.6, בשנת 2020, מול הטלוויזיה 3.3 שעות בממוצע בשנת 2022 מול 2.6 שעות ב-2020, מול הגיימינג 2.6 שעות ביום מול 2.1 שעות ומול האינטרנט 2.9 שעות ביום מול 2.5. 

מי שחושב שהוא יכול להפחית בזמן המסכים בכל רגע נתון, כנראה משכנע רק את עצמו: 53% מהציבור מצהיר כי הוא לא שולט בזמן המסך שלו כאשר הוא ברשתות החברתיות. אצל הנוער המצב חמור עוד יותר 74% מבני הנוער לא מצליחים לשלוט בעצמם. גם אצל הילדים המצב בעייתי כאשר 60% מהם לא עוקבים אחרי הזמן כאשר הם בווטסאפ או ברשתות החברתיות.

כמות נפח הגלישה הממוצעת שאנחנו צורכים על פי נתוני בזק תומכת בנתוני הסקר כאשר צריכת הג'יגה הממוצעת ביום עלתה מ-12GB ב-2021 ל-15 גיגה. כשהולכים כמעט עשור אחורה רואים זינוק עצום: ב-2013 צרכנו רק 1.5GB בממוצע ביום. 

לא תוכל להתעלם

82% מהציבור בישראל מתעצבן שעושים לו – Phubbing (התעלמות מהסביבה לטובת התרכזות במסך הסמארטפון) אבל גם 82% טוענים שהם מנסים לעשות את זה כמה שפחות ו-52% טוענים שקשה להם להפסיק. המצב אצל דור ההמשך (לא בציבור החרדי, למזלנו) לא יותר מזהיר – ל-61% מהילדים קשה להפסיק עם ה-Phubbing ו-34% מהם עושים את זה רוב הזמן כשהם עם משפחה או חברים. זה גם לא יעזור אם תצעקו כי 46% מבני הנוער ו- 43% מהילדים מסתובבים בבית עם אוזניות לפחות מחצית מהזמן. 

ההתנהגות המנוכרת והלא ממש מנומסת הזאת נתמכת בהרגלים שפיתחנו בשנים האחרונות וגורמים לנו פשוט להתעלם מהסביבה שלנו: 83% מרגישים שהם צריכים לקרוא הודעות וואטסאפ מייד לאחר שהן מתקבלות ו-63% מאמינים שמצפים מהם לענות מייד להודעות ווטסאפ. בנוסף 70% מעידים כשאפילו שכשהם מבצעים פעולות בנייד, דעתם מוסחת על ידי הודעות בווטסאפ או הרשתות החברתיות.  

ויש גם חדשות טובות חלקית. בניסיון להשתלט על ההתמכרות ולהפחית את הניכור שהיא גורמת 83% מהציבור לא משתמשים בנייד בזמן ארוחה, 67% מתחילים את הבוקר בלעדיו, 55% מוציאים את הסמארטפון מחדר השינה – לעומת רק 38% שעשו זאת ב-2021 ו-38% לא משתמשים בנייד בשבת שלא מטעמי דת לעומת רק 29% שעשו זאת בשנת 2021.

עוד סימנים מעודדים למלחמה בהתמכרות ובניכור הם כיבוי התראות: 73% מהציבור מכבה או משתיק קבלת הודעות מווטסאפ או מרשתות חברתיות אחרות. 19% ביטלו את אישור הקריאה בווטסאפ (2 וויים כחולים). 37% הגדילו לעשות ומחקו אפליקציות שגזלו מהם יותר מדי זמן (3.5 אפליקציות בממוצע), 33% מכירים מישהו שכבר לקח הפסקה מהרשתות החברתיות ו-37% מעידים שיש סיכוי שישקלו לקחת פסק זמן מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל.

אצל בני הנוער המחזיקים במכשירים חכמים, המצב טוב יותר, לפחות לפי מה שבני הנוער מעידים על עצמם: 55% מחקו אפליקציות גוזלות זמן, 56% מכירים מישהו שלקח הפסקה מהרשתות החברתיות ו-51% שוקלים לקחת הפסקה מאחת הרשתות החברתיות ולסגור את הפרופיל.

מושפעים מהוואטסאפ 

המהפכה הדיגיטלית לא פוסחת גם על המגזר החרדי. 80% מהמגזר החרדי מחובר לאינטרנט, מתוכם 54% מהציבור החרדי משתמש באפליקציית ווטסאפ, כאשר עבור 72% מהמשתמשים הוא מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים ועבור 69% הוא מהווה כלי להתעדכנות וקבלת מידע בנושאים שונים ולא רק אמצעי תקשורת עם משפחה וחברים.

גם נושא המשפיענים (אושיות רשת) הולך וצובר תאוצה במגזר החרדי: 57% מהציבור החרדי עוקב אחרי משפיענים בווטסאפ, כ-8 משפיענים בממוצע, והנושאים שמעניינים במיוחד הם משפיענים שעוסקים באוכל (50%), אופנה ואיפור (50%), משפחה (48%), דת ויהדות (44%), ילדים (35%) וניהול עסק, כלכלה ופרנסה (35%). המשפיענים שזוכים להכי פחות עניין הם אלו שעוסקים בפוליטיקה ואקטואליה, כאשר רק 8% עוקבים אחריהם. 

ועד כמה למשפיענים יש באמת השפעה? 50% מבין אלו שעוקבים אחרי משפיענים מאמינים כי יש נושאים שבהם אפשר ללמוד מהם יותר מאשר, חברי הקהילה. 45% מאמינים שדעתם של משפיענים מספיקה כדי ללמוד על נושא מסויים, 35% נעזרים במשפיענים לקבלת מידע והחלטות ו-33% חושבים שלעיתים אפשר להסתפק במשפיענים במקום לפנות לקהילה.

האינטרנט נוכח בכל תחומי החיים של החברה החרדית: סך הכל 46% רוכשים באונליין, כאשר 31% מהציבור החרדי המחובר לאינטרנט מעיד על עצמו כי ביצע יותר קניות ברשת בשנה האחרונה,   כאשר 82% רוכשים בדיגיטל מחשבים וסלולר, לעומת 77% בכלל האוכלוסייה, 55% רוכשים בגדים ונעליים מול 60% שעושים זאת באוכלוסייה הכללית.

22% מהציבור החרדי משתמש יותר באינטרנט לצרכי עבודה, 20% לחיפוש בגוגל ו-18% ללימודים. כמו כן,  21% מהציבור החרדי צורכים יותר חדשות בדיגיטל, כאשר 40% מתעדכנים דרך אפליקציות או אתרי חדשות המיועדים למגזר כחדרי, 28% דרך אפליקציות או אתרי חדשות המיועדים לציבור הרחב, 24% דרך קבוצות ווטסאפ ו- 10% דרך רשתות חברתיות. 

5 תגובות ל: "דוח מצב האינטרנט: כמה זמן החרדים מול המסכים?"

  1. אינני יודע אם לצחוק או לצחוק
    איך אפשר להגיד ש83% מהחרדים בדיגיטל
    כשכל הסקרים נעשים בדיגיטל
    אינני יודע מה אתכם אני חושב איך אתם מגדירים חרדי אבל במיינסטרים בבני ברק וירושלים
    ל70% אין סמארטפון וגם אם הם צריכים מייל או אינטרנט זה או בעבודה או בחדרי אינטרנט שקיימים היום בכל פינה בעיר
    אין יותר מ30% שמחזיקים אינטרנט בבית הכל שיטות שיווק של בזק כבר שנים הם מפרסמים את הכזב הזה
    נכון בזמן הקורונה היה גל גדול של אנשים שעבדו מהבית חלקם לצערנו נשארו אבל רובם התנתקו כבר

  2. סקר שמן הסתם נעשה דרך האינטרנט לא יכול באמת לשקף את הרגלי הצריכה של הציבור החרדי.
    מכירה ציבורים ענקיים שאינם חשופים לרשת באופן יומיומי, מחזיקים רק טלפונים כשרים, ובטח לא מכורים לוואטסאפ. קשה להאמין שזה רק 20 אחוז מהציבור החרדי.

  3. רציתי להגיב, אבל המגיבים שלפני הקדימו אותי.
    מסכים עם כל מילה.
    בלי קשר, צריך לסגור את החברה היקרנית הזאת.

  4. יש סיכוי ששבעים אחוז מהסקרים לא נכונים …
    זה כמו סקר שמזמינה מפלגה לפני הבחירות והתוצאות בהתאם.

  5. למגיבים תבדקו במשפחה לכמה יש אינטרנט
    תמצאו שבשנתיים האחרונות גם לדוסים הגדולים ביותר יש אינטרנט
    אצלינו משפחה של מינסטרים ל90 אחוז יש וגם משני הצדדים גם מהצד של אשתי

כתיבת תגובה