דירוג אנרגטי ובנייה מודולרית: כך ייבנו הדירות החדשות בישראל

 שר הבינוי והשיכון חתם על תקנות חוק המכר המחייבות עדכון רוכשי דירות אודות הדירוג האנרגטי של הדירה | במקביל, משרד הבינוי והשיכון ורשות החדשנות פרסמו קול קורא ראשון מסוגו לשילוב בנייה מודולרית יבשה בתהליכי הבינוי בישראל | הזוכים בתמיכה יקבלו מענקים של  17.5 מיליון ₪ בגובה 30-50% מהוצאות הפיתוח

דירוג אנרגטי למבנים | מקור: pixabay

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין חתם השבוע על תיקון 'צו המכר דירות'. התיקון קובע כי מוכר דירה נדרש להעביר לרוכש את הדירוג האנרגטי של הדירה אותה הוא רכש.

מפרט הדירה אשר נמסר לכל רוכש דירה חדשה בישראל וקבוע בתקנות חוק המכר, מטרתו לספק לרוכש את כלל המידע הרלוונטי אודות הדירה שרכש. בכך מהווה מפרט חוק המכר, בין היתר, הבסיס לקבלת ההחלטות אצל רוכש הדירה בנוגע להשלמת עסקת הרכישה.

תקנות מקורות אנרגיה (הצגת דירוג אנרגטי ליחידת דיור), תש"ף-2020, קובעות את הדרך בה מוכר דירה יכול לבצע דירוג אנרגטי של דירת מגורים. תיקון צו המכר דירות משלים את תקנות משרד האנרגיה וקובע כי מוטלת על המוכר החובה להעביר את הדירוג לרוכש.

זאב אלקין, שר השיכון, הסביר כי המטרה היא "להגן על רוכשי הדירות בדרך של טיפול בחוק המכר בכלל ההיבטים השונים בהם הוא עוסק. שיתוף פעולה עם משרד האנרגיה הביא לתיקון נכון של מפרט חוק המכר אשר יביא לרוכש מידע חשוב אודות הדירה אותה הוא רוכש". לדברי אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד השיכון: "התקנות האלו הן תוצר של שיתוף פעולה יפה בין משרד הבינוי והשיכון, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה. אני מודה לכל גורמי המקצוע שלקחו חלק בתיקון".

במקביל, פרסמו משרד הבינוי והשיכון ורשות החדשנות קול קורא ראשון מסוגו, שנועד לקדם את שיטת הבנייה המודולרית כמרכיב רחב הקף ומשמעותי בתהליכי הבינוי בארץ. הזוכים יקבלו מענק כספי, ששיעורו ינוע בין 30-50% מהוצאות הפיתוח המאושרות על ידי הוועדה.

לקידום מיזם זה שותפים גם משרד הכלכלה, משרד האוצר ולטובת המהלך נרתמו גם המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, קהילת החדשנות לבנייה חכמה קונטק, התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים בוני הארץ.

המיזם החדש קורא לחברות להגיש הצעות לתוכניות פיתוח והדגמה טכנולוגית של הקמת מבנה מגורים בבניה רוויה, המורכב מיחידות מודולריות כאמצעי בנייה מחדש ובעל יתרונות בתחום. לקידום מיזם זה שותפים גם משרד הכלכלה, משרד האוצר ולטובת המהלך נרתמו גם המכון הלאומי לחקר הבנייה בטכניון, קהילת החדשנות לבנייה חכמה קונטק, התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים בוני הארץ.

כחלק מהטמעת תהליכי חדשנות בענף הבנייה, בכוונת הגופים לסייע במתן מענקים לחברות המעוניינות להקים מבני מגורים מיחידות מודולריות בבנייה רוויה, בכדי להדגים את תועלות השיטה המודולרית ולהוכיח היתכנותה בישראל. בשיטה זו, יחידות המגורים הנפחיות מיוצרות במפעל, לרבות עם הגמרים, משונעות לאתר הבנייה ומורכבות באתר עצמו על שלד המבנה.  תהליך הייצור במפעל עתיד להבטיח דיוק ואיכות ברמת הבנייה ותהליך הביצוע יאפשר את קיצור משכי הביצוע ואת שיפור הפריון. שיטה זו נוסתה במספר מדינות בעולם, ולצד מחקרים מובילים, יתרונות השיטה מצביעים על קיצור משך הביצוע בעשרות אחוזים, שיפור פריון העבודה, שיפור הבטיחות באתרים, הגדלת הפוטנציאל להפחתת עלויות הבנייה, שיפור תועלות סביבתיות, ושיפור איכות הבנייה. כמו כן, יישום שיטות חדשניות בענף הבנייה כגון השיטה המודולרית, מוטת תיעוש, יביא לקידום הליכי אוטומציה ורובוטיקה במפעלים בתחום הבנייה.

שני הגופים פועלים מזה כ- 3 שנים לקידום החדשנות הטכנולוגית בענף הבנייה, תוך תמיכה בחברות טכנולוגיה וחברות ייצור מענף הבנייה במענקים לתוכניות מחקר ופיתוח והרצה של טכנולוגיות חדשות בגובה 7.5 מיליון ₪.

הקול הקורא יהיה פתוח להגשה עד ה- 18 באוקטובר ומיועד עבור חברות יזמיות ו/או קבלניות, ו/או חברות תעשיית ייצור בענף הבנייה הרשומות בישראל. הבחירה בזוכים, תעשה על פי אמות מידה המובאות במסמכי הקול קורא ולשיקולה של ועדה משותפת של רשות החדשנות ומשרד הבינוי והשיכון והתמיכה הכספית תינתן לחברות אשר הינן בעלות הקניין הרוחני של הטכנולוגיה המוצעת בפרויקט, ואשר עברו בדיקה מקדימה מטעם היחידה לבדיקה ולאישור שיטות בנייה חדשות בטכניון.

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "משרד הבינוי והשיכון שם לעצמו למטרה להתמודד עם משבר הדיור באמצעות כלים רבים ומגוונים. אחד הכלים המרכזיים הינו הטמעת החדשנות בשוק הבניה הישראלי לעידוד התייעלות, להתפתחות הענף ולהגדלת הפריון לרווחת כלל הציבור. המשרד דוגל בקידום ובהטמעת פתרונות טכנולוגיים חדשניים, כגון הבנייה המודולרית אשר מיושמת ברחבי העולם כשיטה מתועשת המצמצמת את משך הביצוע ובכך משפרת את הפריון להגדלת ההיצע".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "השיטה המודולרית נבחנה לעומק על ידי הגורמים המקצועיים ברשות החדשנות ומשרד הבינוי והשיכון, ונבחרה להדגמה טכנולוגית. אנו מאמינים כי שילוב שיטה זו בענף הבנייה בישראל יוביל הטמעה של טכנולוגיה משנת מציאות, ויקדם פיתוח ענף הייטק חדש של טכנולוגיות בניה בעל ערך כלכלי למדינת ישראל".

כתיבת תגובה