דמרי: "יש ירידה בקצב המכירות, אבל אין ירידה במחירים"

יגאל דמרי: "אני לא מדבר על ירידה של 1% או 0.5%, אני לא קורא לזה ירידה בכלל, זה כמו בקבוק של קולה שאתה מנער ואז פותח את הפקק – זה פורץ" • וגם: מה חושבים בלאומי על מחירי הדירות

פחות מכירות, אבל המחירים לא יורדים. צילום: 1599686sv | שאטרסטוק

"זה נכון שבשנה האחרונה יש ירידה בקצב המכירות, אבל אין ירידה במחירים ואפילו ההיפך הוא הנכון", אומר יגאל דמרי, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת הנדל"ן י.ח דמרי בראיון ליוסי פינק ב'בזיפורטל'.

"הממשלה עשתה פעולות עם מחיר למשתכן, ויש הרבה מאוד רוכשי דירה ראשונה שממתינים על הגדר ובצדק, כי אם כזוג צעיר אני יכול לקבל הנחה של בין 200 ל-600 אלף שקלים אז שווה לחכות וזה גורם להאטה בשוק. אבל כפי שאני רואה את זה, ככל שיש האטה עכשיו בשוק, בהמשך הביקושים יהיו יותר גדולים. הכל קשור להיצע, ובשטח אין היצע. ההיצע הולך ומתכווץ"

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

לדבריו, "כל מה ששווק מצד הממשלה היה לפרויקטים של מחיר למשתכן, ולא למשפרי הדיור שהם 70% מהשוק. בגלל זה הקרקעות הפרטיות דווקא התייקרו מאוד וזה גורר עליות מחירים. אם תסתכל על פרויקטים שהם קצת יותר יוקרתיים באזורים שאין בהם מחיר למשתכן – המחירים שם ממשיכים לעלות, עובדתית.

דמרי מתייחס לנתוני הלמ"ס שמראים על ירידה ברבעון הראשון של 2017 ואומר, "אני לא מדבר על ירידה של 1% או 0.5%, אני לא קורא לזה ירידה בכלל".

לדברי דמרי, "אין סיכוי לירידת מחירים, אני רואה את הגרף יציב ואפילו נוטה למעלה קצת. אני חושב שהזוגות הצעירים צריכים לנסות לזכות בהגרלות של מחיר למשתכן, אבל כל משפרי הדירות לא יכולים ליהנות מזה והם הרוב הגדול בשוק הזה. ההיגיון אומר שההאטה הזו רק תביא לגידול בביקושים בהמשך. עכשיו אני אומר לך עוד דבר, רוב המכרזים הגדולים שיצאו אלה קרקעות שהקבלנים יקבלו רק אולי בעוד שנתיים, וזה אומר שהבתים יהיו גמורים עוד 6-7 ואפילו 8 שנים.

דמרי גם בטוח שההאטה לא תימשך יותר מידי זמן: "זה כמו בקבוק של קולה שאתה מנער ואז פותח את הפקק – זה פורץ. זה מה קורה היום. אמרתי את זה בזמנו עם לפיד והסיפור של מע"מ 0% וזה מה שקרה".

בטווח הקצר לא צפוי שינוי

לדעה הזו שותפים גם באגף הכלכלה של בנק לאומי שהוציאו השבוע היום את הסקירה השבועית עם התייחסות ספציפית לסוגיית ההאטה בשוק הדיור.

בלאומי מציינים כי לפי הלמ"ס ברבעון הראשון של 2017 נמכרו 6,327 דירות חדשות ושהדבר משקף קצב מכירות שנתי של 25,300 דירות, ירידה של 7% לעומת רבעון קודם וירידה של 16% לעומת רבעון מקביל אשתקד.

"למרות הירידה, יש לציין שהיקף המכירות עדיין גבוה בהשוואה לשנים קודמות, למעט 2016 , וגבוה אף מהממוצע הרב-שנתי מתחילת 2010. משמע, הביקושים לדירות במשק הישראלי עדיין גבוהים בהשוואה לעבר. עוד יש לציין כי נתוני משרד האוצר מלמדים כי מספר העסקאות הכולל בשוק הנדל"ן למגורים נותר סביב 10,000 עסקאות בחודש מאז ראשית 2016, להוציא את חודש אוקטובר 2016 בו הפעילות הייתה חלשה באופן משמעותי עקב ריבוי חגים וחודש פברואר בו יש מעט ימי עסקים ביחס לחודשים אחרים.

"המשמעות של נתון זה היא שהירידה במכירות של דירות חדשות קוזזה, לפחות באופן חלקי, עם עלייה במכירות של דירות יד-שנייה, שמהוות את הנתח המשמעותי מתוך סך עסקאות הנדל"ן למגורים (70%-75%) דהיינו, מבט כולל על שוק הדיור מצביע על ירידה מתונה יותר".

לסיכום כותבים בלאומי כך: "אנו מעריכים כי בטווח הקצר-בינוני (שנה וחצי-שנתיים קדימה), לא צפוי שינוי משמעותי ביחס למגמה של העת האחרונה, כלומר הרמה הגבוהה של הביקושים ביחס לשנים קודמות צפויה להישמר, למרות שחלה התמתנות מסוימת בהשוואה ל-2016, זאת על רקע הערכות ליציבות בסביבה המאקרו כלכלית המקומית. בטווח הארוך יותר, כשתסתיים בנייתן של מרבית הדירות שבבנייה פעילה, שמצויות ברמת שיא בראייה היסטורית (כ-120 אלף דירות), ייתכן שינוי כיוון במחירי הדיור, אך המגמה לא צפויה להיות אחידה בין אזורי הארץ השונים. באזורי הביקוש המובילים, תל אביב והמרכז, הלחצים להמשך עליית מחירים צפויים להישמר, כשהיחלשות הלחצים צפויה להתרחש בעיקר באזורים בהם תהיה עלייה ניכרת בהיצע".

 

כתיבת תגובה