דרישה משר התחבורה: "מצלמות התחבורה לא עברו תקינה – בטל אותן"

בהמשך למאבקו של עו"ד תומר גונן במצלמות המהירות בעילה שהם לא עברו תקינה של מכון התקנים, מוטי אורנג', עורך-דין ירושלמי, קורא לשר התחבורה כץ להורות למשרדו לחדול מרישום נקודות חובה לנהגים שהורשעו בעבירות מהירות המבוססות על צילומים ממצלמות א'3

מצלמת מהירות, אילוסטרציה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

עורך-הדין מוטי אורנג' מירושלים שיגר היום מכתב לשר התחבורה ישראל כץ – ודרש להפסיק את "המצב השערורייתי" שבו אדם מורשע בסיוע מצלמות שאינם מאושרות בידי מכון התקנים הישראלי (מת"י).

אורנג' כתב כי הוא פונה לשר בשם ציבור הנהגים במדינת ישראל ומסביר במכתבו כי בימים אלה קיים מצב שערורייתי בו אדם מורשע בעבירות מהירות בהתבסס על המידע המתקבל ממצלמות א3 בלבד, וזאת מבלי שהמצלמה המדוברת אושרה על ידי מכון התקנים הישראלי. בהקשר זה יצוין כי סוגיה זו נדונה בימים אלה בבית המשפט השלום לתעבורה בעכו.

כידוע, כותב אורנג' סעיף 56 לפקודת הראיות קובע כי אדם לא יורשע בעבירה פלילית אלא אם כן יש ראיות נוספות שבגינן ניתן להרשיע את הנאשם. ומכיוון שסביר להניח שהרשעות אלה ייפסלו, מאחר והמצלמות לא קיבלו את תו התקן כפי שנדרש בתקנות וכך נוצר מצב בו לכאורה הראיה התקבלה בניגוד לדין. במצב עניינים זה, נגרם לציבור הנהגים המורשעים בעבירה זו נזק בלתי הפיך. שהרי נהג אשר לא היה מורשע לולא ראייה זו, נאלץ להוציא מכיסו סכומים גבוהים על הוצאות משפט, קורס נהיגה מונעת וכיו"ב.

עורך-הדין טען במכתבו כי כמה מלקוחותיו מבקשים לקבל גיליון תעבורה כדי להוציא רישיון נהיגה על אמבולנס, אך מד"א אינו מאפשר זאת "לאור העובדה שגיליון התעבורתי אינו נקי. זה נזק כלכלי".

הוא דרש, לסיום, "להורות למשרדך לחדול מרישום נקודות חובה לנהגים שהורשעו בעבירות מהירות המבוססות על צילומים ממצלמות א'3 וזאת עד קבלת פסק דין בהליך המצוין לעיל וזאת כדי למנוע אי צדק משווע לציבור הנהגים שהורשעו בגין כך".

במכתב הובהר כי הדרישה מתייחסת לנקודות ולא לקנסות עצמם, ואם יימצא בבית המשפט כי הראייה אינה קבילה "הנאשם יהא זכאי לקבל את כספו חזרה".

בשיחה עם ביזנעס מסביר עו"ד אורנג' כי פרט למאבק בחוקיותם של המצלמות עקב אי העברתם תקינה כחוק הוא רואה צורך מיוחד להיאבק בנקודות הנרשמות לנהגים בגין אותם מצלמות. קנסות ניתן להחזיר, זה כסף אפשר לקחת ואפשר להשיב, אולם נקודות גורמות לפסילת רישיונות ונזקים נוספים לנהגים ואם הם לא ניתנות ע"פ חוק לא ניתן יהיה להשיב אותם כשתתוקן העוולה.

 

כתיבת תגובה