דרמה בעולם התחבורה: כתב אישום נגד 'אוּבֶּר'

היישומון 'אוּבֶּר' משגע את העולם ומאפשר לקיים תחבורה שיתופית זולה ומהירה – אלא שמשרד התחבורה לא אהב את פעילות החברה בישראל והגיש היום כתבי אישום נגד מנהלה בישראל

אובר, אילוסטרציה | צילום: Mr.Whiskey שאטרסטוק

משרד התחבורה נלחם כבר תקופה ארוכה בתחבורה השיתופית. מדובר באפילקציות שונות המציעות לכם לאתר נהגים הנמצאים בקרבת מקום, כדי שיביאו אתכם למחוז חפצכם, ובמחיר מוזל מאשר מונית.

מי שמובילה את התחום היא 'אוּבֶּר' (Uber) האמריקנית, שפועלת בישראל  "ללא רישיון" ובניגוד לחוק לכאורה – כפי שטוענים במשרד התחבורה.

אז אחרי שבמשרד לא הצליחו לעמוד מול הטכנולוגיה, החליטו לנקוט בצעדים משפטיים:  משרד התחבורה הודיע כי הגיש לבית משפט השלום לתעבורה בתל-אביב כתב אישום כנגד חברת 'אובר' בגין מה שהוא מכנה "הפעלת הסעות בניגוד לחוק".

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

לטענתם, "חברת 'אובר', מנהלה ושישה נהגי רכב פרטיים שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק, מואשמים באי קיום חובת רישיון עיסוק,  אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר. זאת, ללא רישיון.

כתב האישום הוגש בידי יחידת התביעות הארצית של משרד התחבורה, בתום חקירה סמויה בת כמה חודשים שנערכה על ידי חוקרי אגף פיקוח והחקירות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה. במסגרת החקירה, חוקרים של משרד התחבורה התחזו לנוסעים תמימים וביצעו נסיעות בכלי הרכב.

מכתב האישום עולה כי חברת 'אובר' גייסה נהגי רכב פרטיים לצורך הפעלת שירות הסעות פרטיות, ללא רישיון הסעה, תוך שהיא גובה 25% מעלות כל נסיעה בכלי הרכב הפרטיים. הזמנת הנסיעות התבצעה באמצעות אפליקציה מיוחדת.

חברת אובר, מנהלה ונהגי הרכב הפרטי שהסיעו נוסעים בניגוד לחוק מואשמים בשלושה סעיפי אישום מרכזיים, אי קיום חובת רישיון עיסוק,  אי קיום חובת רישיון הפעלה והסעת נוסעים בשכר.

כזכור, ראש-הממשלה נתניהו מתח בנושא ביקורת חריפה על שר התחבורה כץ, ורמז כי כץ מסרב לאפשר את קיום התחבורה השיתופית מטעמים פוליטיים. זאת, בעקבות הלחץ שהפעילו חברי מרכז הליכוד, נהגי מוניות שירות, על השר – בטענה שהדבר יפריע להכנסותיהם.

גם יושב-ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, חבר-הכנסת אורי מקלב מ'יהדות התורה' מתח – לפני כ-8 חודשים – ביקורת בנושא על משרד התחבורה.

"אפשר לשקול מה ואיך, אבל עם ההתקדמות הטכנולוגיה לא ניתן להתעלם מהאפשרויות הנוספות שיכולות לתת לציבור הרבה יותר, להוזיל עבורו עלויות ולתת פתרונות במקומות שהם לא קיימים. התחושה היא שהמשרד לא עושה מספיק. יש פיתוח של תשתיות, אבל בכל הנוגע לתחבורה הציבורית שיחד עם חינוך מהווה את הנושא המרכזי ביותר עבור הציבור – אין תזוזה. אני קורא למשרד התחבורה לשלב ידיים עם הגורמים והפיתוחים השונים בשוק, בנגישות לתחבורה לציבור אנחנו תקועים".

כתיבת תגובה