דרעי התעורר: הפעיל את סמכותו לשמירת השבת

סופסוף – חוק המרכולים מיושם בפועל: שר הפנים דרעי הפעיל את סמכותו לפסול חוקי עזר הנוגדים את שמירת השבת ומנוחת העובדים בעסקים הפתוחים בשבת. הבעיה: דרעי התעורר מאוחר מדי, כחלוף 60 יום מאז החקיקה

נזכר מאוחר. שר הפנים, אריה דרעי | צילום: Amit Shabi, פלאש 90

חוק המרכולים – המאשר לשר הפנים פסילת חוקים עירוניים – מיושם לראשונה, זאת למרות שרשויות מסוימות כבר חוקקו חוקי עזר המאשרים ומאפשרים לפתוח עסקים בשבת לפני יותר משישים יום, התקופה המתירה לשר הפנים לפסול אותם.

מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, שלח מכתב לרשויות חולון, גבעתיים, הרצליה, ראשון לציון ומודיעין שחוקקו חוקי עזר המאפשרים פתיחת עסקים בשבת ביום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל, וכתב כי מבקשי חוק העזר לא נימקו את ההכרח לפתיחת החנויות בשבת.

המכתב לעיריית ראשון לציון נשלח לפני כחודש וחצי, ואתמול (א) הצטרפו לדרישה גם גבעתיים וחולון, הרצליה ומודיעין. חוקי העזר נפסלים ע"י שר הפנים בשל אי הנימוק על ההכרח לפתיחת העסקים בשבת, מה תמהיל החנויות והעסקים שייפתחו ואת מי בדיוק ישרתו העסקים שאושרו.

במכתב המנכ"ל נאמר: "מטרתו של חוק העזר שחוקקתם הינה לקבוע בחוק שאותם עסקים שבמשך שנים היו פתוחים בימי מנוחה בניגוד לחוק, ימשיכו להיות פתוחים בימי מנוחה. מדובר בהליכה בדרך שהינה עידוד וקידום העבריינות ופעולה בניגוד לחוק תוך פגיעה בשלטון החוק. משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באיזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר".

ראשון לציון וחולון עתרו לבג"ץ על מנת שהשר דרעי יאשר את חוק העזר העירוני שנחקק אצלם. עיריית ראשון לציון שעתרה נגד משרד הפנים ומשרד המשפטים, ציינה כי סירוב שני המשרדים למתן תוקף רשמי והתייחסות לתיקון לחוק העזר שאישרה מועצת העירייה, מתמיה, כיוון שבעת חיקוק התיקון לחוק העזר העירוני בראשל"צ טרם אושר חוק המרכולים – המאפשר לשר הפנים לפסול חוקים – בכנסת.

במקביל, מרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות הודיעו אף הם על כוונתם לעתור לבג"ץ. "המכתב של משרד הפנים הוא בבחינת פוליטיקה זולה שלפני בחירות כדי לקושש קולות. אין בסמכות השר לפסול את תיקוני החקיקה ואת חוקי העזר, בטח ובטח שהועברו טרם תיקון החקיקה שנעשה בכנסת לפני שבעה חודשים. לפי החוק, לשר היו 60 יום מרגע אישור החוק במועצות הערים להוציא מכתב התנגדות והוא לא עשה כן. יתרה מכך, חלק מהרשויות המקומיות אף פנו לאחר 60 הימים לשר על מנת לקבל את תגובתו ולא נענו כלל. לכן מדובר בניסיון שר הפנים לסחור בשבת כדי לייצר רווח פוליטי מגזרי. אנו נעתור לבג"ץ בנושא על מנת להגן על תושבי מדינת ישראל", אמר יושב ראש מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין ומכבים-רעות, חיים ביבס.

האם המאבק סנטימנטלי או מעשי? סביר להניח כי גם אם דרעי איחר את הרכבת – הרי שיש בכך גורם הרתעתי מול רשויות אחרות שהיו קופצות על עגלת חילולי השבת בחסות החוק, וראשי מועצות אחרים יימנעו מחקיקה במקרה כזה.

בתגובה נמסר מלשכת דרעי: "השר דרעי רואה ערך יהודי, חברתי וסוציאלי לאפשר מנוחה לעובדים ביום השבת. בנוסף, הרשויות שפנו לחוקק חוק עזר עירוני שיאפשר פתיחת עסקים למסחר באופן גורף בשבת לא הוכיחו צורך חיוני בכך, כפי שקובע החוק. יצוין כי האכיפה לגבי עסקים שפועלים בשבת היא בסמכותה הבלעדית של הרשות המקומית. למשרד הפנים אין סמכות ויכולת לאכוף זאת".

 

כתיבת תגובה