האוזר בועידת שוק ההון: אני קורא לשביתת נשק רגולוטורית

יושב ראש הרשות לניירות ערך קורא לכנסת, לממשלה ולרשויות החוק לעצור את "מרוץ החימוש" הרגולטורי בישראל, רואה באופציות בינאריות "יהלומי דמים" ומקווה שמנהלי כספים מתייחסים לכספי המשקיעים ככספם

פרופ' שמואל האוזר (ארכיון). צילום: גיא אסיאג בלום | יח"צ

בועידת שוק ההון של 'גלובס' המתקיימת היום (ג), אמר יושב ראש הרשות לניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, כי השינוי המבני בבורסה מבטל את ההגמוניה של הבנקים בבורסה של תל-אביב. הוא חזר על דבריו כי "יש להתייחס לבורסה כאזור עדיפות לאומי ולתת הקלות מס למשקיעים ולחברות בבורסה. הקלות המס תעודדנה השקעות בבורסה, תתרומנה לצינון שוק הנדל"ן, והן צפויות להגדיל את תקבולי המס מרווחי הון בישראל".

עוד אמר האוזר כי ברשות שוקלים להרחיב את חוק הרישום הכפול בארצות הברית ובריטניה גם לבורסות נוספות בעולם ובהן סינגפור, הונג-קונג וטורונטו. "הרחבת תחולת החוק תאפשר רישום אוטומטי של חברות מהבורסות הללו. כיום, החברות ברישום כפול זוכות לתוספת נזילות בישראל של כ-40% מסך המסחר בהן מחד, והן תורמות כמעט 50% למסחר בבורסה בת"א למרות שמספרן קטן מאידך". סך כל החברות הנסחרות ברישום כפול גם בתל-אביב, עומד על 12% בלבד מכלל החברות הנסחרות בבורסה.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

האוזר התייחס בחריפות רבה לאופציות הבינאריות עליהן קידש מלחמה מזה זמן רב. "האופציות הבינאריות בעיניי הן יהלומי דמים – אלה שבתהליך כרייתם באפריקה, אנשים רבים נוצלו ונפגעו. אנחנו חייבים להרחיב את הסמכויות שלנו בחוק כדי לאפשר לנו למגר את המסחר באופציות בינאריות. הטענה הרווחת אצל עשרות מדינות בעולם היא שהרשויות בישראל עוצמות עין ואינן רוצות לטפל בסוגיה. אני מאמין שהחקיקה תקודם ממש בקרוב".

וכמו תמיד, חזר האוזר על קריאתו לצמצום הרגולציה בישראל. "מרוץ החימוש הרגולטורי מטריד אותי. אני קורא לשביתת נשק רגולטורית לתקופה קצובה של כמה שנים". לסיום התייחס האוזר למנהלי השקעות ואמר: "מטריד אותי אם מנהלי כספים מתייחסים לכספם של המשקיעים כאילו זה כספם, או שמנהלי חברות אינם מתייחסים לציבור המושקע בהן כשותפים. הגישה שלי למנהלי הכספים היא: לכו לעבוד. אבל, אם תעברו על החוק נעמיד אתכם למשפט בכיכר העיר".

כתיבת תגובה