האינטרנט של הדברים: לא צריך משרתים כדי שהכל ייעשה בעבורנו

האם העציץ בסלון יבקש מאתנו לשתות, או שפשוט יבקש מהברז לשלוח לו קצת מים? איך מתקשרת לנמען חבילה שנשלחה מסין ומודיעה לו שהגיעה לנקודת המסירה? האם האוטומציה המתקדמת בכל תחום בחיינו, תשנה עבורנו את גדרי ההלכה בשמירת השבת? כל זה ועוד, בכתבת ביזנעסופ"ש נרחבת על IoT – ה'אינטרנט של הדברים'

האינטרנט של הדברים | אילוסטרציה: מאת Wilgengebroed on Flickr - Cropped and sign removed from Internet of things signed by the author.jpg, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32745645

השעה חמש אחרי הצהרים. אתם לקראת סיום יום העבודה, יש לכם מחר הגשה ואתם מקלידים ומדפיסים בלחץ, כשמפעם לפעם קופצת התרעה על המסך שהטונר עומד להתרוקן לגמרי. אתם מתעלמים אבל אז יש דפיקות בדלת.

עם אוף ארוך אתם ניגשים לדלת שם ממתינה לכם הפתעה. שליח עומד בפתח ומגיש לכם טונר חדש ומלא: "המדפסת הזמינה לך בדחיפות, תאמר כאן שאתה מאשר".

הדלת נסגרת אחרי השליח, המדפסת מוציאה עוד ארבעה דפים נעצרת ומבקשת את הטונר החדש. אתם מבצעים את ההחלפה בקלות והמדפסת ממשיכה להדפיס מבלי שאפילו דף אחד ייצא בהיר מדי.

ברוכים הבאים לאינטרנט של הדברים – Internet of Things או בקיצורIoT . המהפכה השלישית של האינטרנט לאחר שבשלב הראשון הוא נכנס לחיינו ובשלב השני אל הכיס הקטן.

האינטרנט של הדברים מאפשר למכשירים לתקשר ביניהם והחוצה ללא צורך בעזרת אדם המשתמש בהם. למעשה, הבית החכם קיים כבר שנים לא מעטות ובשוק נמכרים כיום מערכות בית חכם, כשהשליטה הדיגיטלית על המכשירים בבית נעשית באמצעות הסמארטפון.

כך למשל, עוד לפני שקמים מהמיטה ניתן להורות למכונת הקפה להכין את המשקה האהוב עלינו או אפילו לבקש מהקומקום 'לשים מים לקפה'.

בדרך חזור מיום עבודה אפשר להתקשר אל הדוד החשמלי שיחמם לנו את המים למקלחת, להדליק את המזגן, להצל את הבית בעזרת התריס החשמלי, להפעיל את תאורת החניה ולפתוח את השער ברגע הנכון. (על הבית החכם בהלכה, ראו בהמשך).

מדוע שהם לא יעשו זאת לבד?

באינטרנט של הדברים בתוספת מנה קטנה של בינה מלאכותית, הדברים אמורים להתרחש לבד. בסיום יום העבודה אנחנו נכנסים לרכב שכמובן מדליק את עצמו לבד ומכוון את המזגן לטמפרטורה הרצויה לנו וכשאנחנו אומרים למחשב הרכב "הביתה", הדברים מתנהלים לבד בתקשורת עצמאית.

ה'וייז' משדר את המיקום המדויק שלנו בכל רגע אל המכשירים הביתיים, כך המזגן והדוד נדלקים בדיוק ברגע הנכון. תאורת החניה והשער, לא מפעילים את עצמם רגע מיותר קודם לכן והתאורה בבית חוסכת חשמל עד הרגע שאחרי האחרון.

מומחים מעריכים כי עד שנת 2025, יהיו בעולם 50 ביליון חיישנים שיתקשרו ביניהם. אנחנו נהיה מיותרים עבורם. בעזרת חיישנים, אינטרנט וטכנולוגיות נוספות, תיהפך רשת החפצים המדברים ביניהם, מיכולת פוטנציאלית רדומה לשיח ער, תמידי ומואץ.

והדברים כמובן לא ייעצרו בבית הקטן והחכם שלנו. בכתבות האחרונות עסקנו בנושא העיר החכמה ותהליכי הניהול הדיגיטלי המשתלטים על העיר ומקנים יכולות ניהול מדויקות ורחבות יותר בזמן אמת.

האינטרנט של הדברים עתיד להיטמע בכל נקודה בעיר החכמה. החל מרמזורים, ניהול התנועה ומצלמות, תאורת הרחוב, פינוי האשפה, מקומות החנייה, תיקונים ומפגעים ועד לעצים ועציצים שישלחו בקשה למחשב המרכזי "אני צמא".

אולם אנחנו יכולים גם להיתקע. ככל שיותר חפצים ידברו ביניהם, יאספו ויחליפו ביניהם מידע עלולים להיווצר פקקים של תעבורת מידע. לצורך כך יש להרחיב את רוחב הפס ואת מהירות העברת המידע ולטפל בו זמנית בכמויות עצומות של מידע, מה שמכונה 'ביג דאטה'.

בעיה נוספת, היא הצורך להסתמך על כבלים תת ימיים עתידיים. במקום זה חברות מעדיפות להסתמך על שרתים מקומיים. עדיף לטפל כאן בשיפור והאצת תעבורת המידע. בתקופה האחרונה נפוצה שמועה, שחברת אמזון מתכוונת להקים בארץ גם חוות שרתים של שירות ה-WSA שלהם שאמנם לא משמש ישירות את ה-IoT, אבל עשוי לשפר מאוד את תעבורת המידע.

הדור החמישי של הרשתות הסלולריות, נותן מענה בדיוק לנקודה הזאת ולפני כחודש פורסם כבר המכרז להנחת תשתיות לדור 5 בסלולר. כשהתשתיות יתחילו לעבוד הדבר יקפיץ באופן מיידי את תחום האינטרנט של הדברים.

נדלן ממוחשב

קבוצת עזריאלי, אחת מחברות הנדלן המניב הגדולות בארץ החליטה גם היא להיכנס לתחום חוות השרתים ולהקים כמה חוות שכאלה במקומות מרכזיים. השיקול הוא פשוט, בעוד כמה שנים הסביבה שלנו תסתמך יותר ויותר על יכולת חישובית.

הרכב האוטונומי יצטרך לתקשר מול הרמזורים, הרכבות והאנשים. כל המרחב העירוני יהיה מצויד בחיישנים וקישוריות וכל המערכת הזאת תהיה מבוססת על תקשורת בזמן אמת ותצטרך כוח חישובי זמין וקרוב. הפתרון הוא חוות שרתים גדולות חזקות וזמינות מבחינת התעבורה ברשת. שטחי הנדלן שיוקצו להן יניבו תשלום לאו דווקא פר מטר לחודש, אלא פר KW ותזרים המזומנים יגדל בקצב לינארי מהיר.

אם הבנו את הרעיון ואת הפתרונות איך זה יעבוד בפועל, נעלה כאן על קצה המזלג איך הכל התחיל. רגע לפני תחילת המילניום, העלה יזם טכנולוגיה בריטי מצגת שערך בכנס של חברת פרוקטר אנד גמבל. כשהוא סיים את המצגת נולד המושג החדש: 'האינטרנט של הדברים'.

למעשה, כבר בתחילת שנות השמונים הצליחו חוקרים מאוניברסיטת קרגני-מלון שבפנסילבניה לחבר מכונת משקאות לרשת מחשבים וגרמו לה לדווח על חוסרים במלאי ואפילו על טמפרטורת המשקאות. הניסוי נעשה במונחים אנלוגיים יחסית לעולם הדיגיטלי של חיינו, אבל אז הונחה אבן הפינה לתקשורת בין חפצים.

פיתוח שבבי ה-RFID, שהינם תגי זיהוי מבוססים גלי רדיו במקור, ומזעורם, הקפיץ עוד יותר את אפשרות תקשורת החפצים. רשתות בעולם כמו וולמארט, החלו להשתמש בתגים אלה לצורך מעקב אחרי סחורות לאורך כל שרשרת האספקה. החל ממרחבי המחסנים, המשאיות ועד לצרכן הסופי.

הרעיון שמנהל יכול לעקוב אחרי הסחורות בכל רגע נתון בלחיצת כפתור, קסם מאוד לחברות משלוח ואספקה המפעילות מרלו"גים בכל העולם. כאשר הם הכניסו את הטכנולוגיה שהתפתחה בצעדי ענק לשימוש יומיומי, הם הורידו משמעותית את כמות הגניבות והטעויות בשרשרת האספקה.

ללא אינטראקציה אנושית

האינטרנט של הדברים המתייחס לרשת של חפצים פיזיים, שבהם אלקטרוניקה, תוכנה וחיישנים, מאפשרים תקשורת מתקדמת בין חפצים מערכות ויישומים אחרים, קידם בכמה צעדים קדימה את מערכות האספקה הגדולות.

אם הזכרנו את רשת וולמארט, מסתבר שמחשבי הרשת הנפיקו דוח כי בכל מקום בו מתרחשת סופה, יש זינוק במכירת העוגיות והמשקאות האלכוהוליים ונוצרים חוסרים על המדף. בשלב הבא, כאשר המערכת קיבלה התרעת מזג אוויר על סופה קרבה, היא החלה להריץ את המוצרים הללו לאותו אזור, תוך הפעלת כל שרשרת האספקה.

עולם ה-IOT הוא רחב ולא מתמקד רק באספקה. כך למשל, כאן בארץ, הפכה חברת פלאפון את הבניין שלה בגבעתיים לבניין הראשון שכל כולו מחובר ל-IOT.

מאות חיישנים פזורים בבניין ובסביבתו ובמרכז החברה מותקנת מערכת שליטה ובקרה, שקולטת מידע והתראות ממצלמות האבטחה, מעברים, מעליות, חניות, ועד למערכות המיזוג וההשקיה ואפילו נתונים על איכות האוויר בבניין.

בפלאפון לקחו את הנושא עוד צעד קדימה והם מציעים כיום לעסקים את ה-IoT In a Box, סדרת חיישנים מדויקים, המחוברים למכשירים מבוקשי בקרה,  ומאפשרים לבעל העסק לקבל מידע והתראות באופן שוטף.

הרעיון של IOT הוא התפתחות טכנולוגיות אלחוטיות, ומערכות מידע שהופכות לתקשורת בין מכונה למחשב (M2M) ללא אינטראקציה אנושית.

בהמשך, החלה הטכנולוגיה להיכנס גם לתחום המכונות והתעשייה. עצירות ייצור רבות היו יכולים להימנע, אם היינו יודעים על תקלה עוד בטרם היא מתרחשת. הטמעת חיישנים בחלקי המכונות וחיבור התקשורת ביניהם, הביא לעולם מכונות המדווחות על תקלות ואף מסבירות לטכנאי כיצד עליו לתקן.

אם נחזור רגע לבית החכם שלנו, ביום שנחבר את כל מכשירי החשמל לרשת אחת, הם יוכלו לדווח על תקלות אפשריות למרכזי השירות ולהזמין טכנאי ואף לשלוח דוח תיקון לחברה המייצרת אותם. בשלב הבא יוכלו כל מכונות הכביסה לשוחח ביניהם ולהחליף חוויות, או מידע על תקלות אפשריות ובכך לשפר את הייצור.

אם נרצה להרחיב קצת את האופק נצא לשדות הפורחים, גם שם ניתקל באינטרנט של הדברים. הגבות שלכם מתרוממות. האם החיטה תשוחח עם הקישואים או האבטיחים עם הזיתים? לא. עדיין לא. אבל בעזרת הטמעת חיישנים באדמה, הטאבלט של החקלאי יכול לשוחח עם האדמה ולדווח לו על מצב הדשן, אחד הרכיבים היקרים ביותר בעולם החקלאות, הלחות, מזג האוויר, מזיקים, קרינת שמש ורוחות.

שיהיה ברור. אנחנו לא כותבים כאן על טכנולוגיות עתידניות-בדיוניות. חברה ישראלית בשם  קרופקס (CropX), כבר מרוויחה הון בעולם על הטמעת החיישנים הללו בשטחים חקלאים של 50 אלף דונם ומעלה. החיישנים פותחו כאן בישראל על ידי חבר'ה יוצאי יחידות הטכנולוגיה והסייבר.

 

בואו נדבר על בריאות. על פי הנתונים, בכל שניה מתרחשים בעולם יותר מארבעה מפגשי רופא-מטופל. במקביל מתים אנשים ממחלות שלא אובחנו או אובחנו מאוחר. בעידן החדש הדבר יכול להשתנות.

אליה וקוץ בה

חיישנים שיוטמעו בבגדים שנלבש, יזהו וינטרו את המערכות הגופניות שלנו וידווחו לנו ולרופא האישי שלנו על כל שינוי או בעיה. כבר היום ניתן להשיג צמיד כושר או משקל חכם, המאפשרים מעקב שריפת קלוריות ופעילות גופנית נכונה ועקבית. יש אפילו מתקנים ייעודיים לתרופות, המזכירים לגיל הזהב שעליהם לקחת את הכדור האדום לפני הירוק ואת השעה המדויקת.

לסיכום, IoT יכול לייעל לנו את החיים בתחומים רבים: הקטנת תחזוקה על ידי צפי תקלות; ייעול ואוטומציה של הייצור; ניהול הפעילות הקמעונאית, מלאי, עובדים, אספקה; בטיחות הציבור באמצעות איסוף וניתוח מידע על אסונות כמו אש, סערות, מפולות בוץ או שלגים, התפרצויות הר געש ואפילו רעידות אדמה.

אלא שאין טוב ללא רע. החסרונות נחלקים לשלושה תחומים. את השניים הראשונים מסכם אתר וויינט במילים קצרות: "הראשון, הוא אבטחת מידע. החיישנים, השבבים וההתקנים שאוגרים מידע, מחוברים לרשת, ומהווים הלכה למעשה עוד המון נקודות פרצה להתקפות סייבר. התנהלות לא נכונה עשויה לחשוף את המשתמשים למתקפה, שתוצאותיה יכולות לנוע החל מגניבת מידע חיוני, דרך התקפות כופר, ועד גניבת כסף וזהות, משאבים וכדומה.

"החיסרון השני עוסק בפרטיות. בכל מה שקשור למרחבים ציבוריים – בין אם מדובר במפעלים, במרכזי ערים או בעסקים גדולים, העובדה היא שכפרטים החיים בעיר חכמה, עובדים בעסק מרושת או במפעל מנוטר – אנחנו נמצאים תחת פיקוח כל הזמן, כשהאמצעים השונים רק הולכים ומשתכללים. גם שמירה על חיסיון רפואי במערכת בריאות מבוססת IoT, היא אתגר מורכב".

החיסרון השלישי נוגע לנו – המגזר החרדי – העולם הטכנולוגי המתקדם, מהווה אתגר הלכתי לכל שומר תורה ומצוות. הן בפן הטכנולוגי כמו מכשירי הבית החכם ושמירת השבת, והן בפן הווירטואלי כאשר הכל סביבנו מחובר לאינטרנט ולטלפון החכם, כשאנו נאחזים בטלפון הכשר כבקרש הצלה מהרשת הטורפת.

ככל שמהפכת האינטרנט של הדברים תלך תתרחב ותעמיק בחיים שלנו, נצטרך לתת את הדעת גם על ההיבטים האלה.

פשעי סייבר, מאיימים היום יותר מתמיד על הרכוש שלנו. בעשור האחרון נרשמה ירידה משמעותית במספר מעשי השוד בבנקים. הפריצות היום נעשות במרחבי הרשת ומיליונים עוברים בהינף מקלדת מכאן לשם. אם לא די בכך, יש את תוכנות הכופר המופצות היום בהשכרה להאקרים, שסוחטים באמצעות התוכנות מאות אלפי דולרים.

במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם, פשעי הסייבר לא נעצרים במרחבים הפיננסים. לא בכדי הוקם בישראל מערך הסייבר הלאומי, האמון על הגנת הסייבר מול גורמים איסלאמיים או אנרכיסטים.

מומחים בעולם אומרים, שההתגוננות נגד הפריצה למערכות IoT לשמירה על הרכוש והפרטיות, תאט ככל הנראה את הפריצה הגדולה של הטכנולוגיה לחיינו, אולם המהפכה כבר החלה ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור אלא להתקדם עם הזרם ולהגן על עצמינו בכל מחיר.

את החיסרון השלישי אנחנו ניאלץ לפתור בעצמינו, רוב החברות בעולם כלל לא יבינו על מה אנחנו מדברים. הפולמוס שהתעורר בנוגע למדי מים אלקטרוניים המשדרים אוטומטית את נתוני הצריכה הדגיש את הצורך במציאת פתרונות המיושמים כיום בשטח.

תחום מזגני האינוורטר, יצר גם הוא בעיה גדולה לשומרי השבת. החיישנים הרבים שפוזרו במזגן מנעו מהחרדים להתקדם עם עולם המזגנים. אולם משנמצא הפתרון אף חברה לא נותרה מאחור וכיום רוב החברות מציעות התקני שבת. הדבר הגיע לידי כך שבחדר קבלת הקהל של הרב קנייבסקי, הותקנו מזגנים מחברה מסוימת, המדגישה בפרסומים במגזר החרדי את שמירת השבת במזגניה.

חשוב לציין שדעות רבות אינן אוסרות שימוש במזגנים, כפי שמרבית האנשים אינם נמנעים מפתיחת מקרר בשבת. את בעיית שמירת השבת במקררים, פתרו באופן פשוט לכאורה. אל המוח של המקרר הוכנס הלוח העברי לעשרות השנים הבאות עם זמני כניסות ויציאות השבת והחג.

מתי אקשטיין, מנכ"ל חברת קומאקס אנרגיה שהתראיין ב'הידברות' לתמר שניידר, הסביר את הדברים. "כאשר נפגשים עם נושא הבית החכם", הוא אומר, "ישנן שתי סוגיות בעלות משמעות עבור שומרי תורה ומצוות. הדבר הראשון הוא נושא הזמנים ההלכתיים, שלא קיים בשאר העולם, וכולל בעיקר את החגים והשבתות, והדבר השני הוא ענין הטלפון הכשר וההימנעות מאינטרנט. לכן פיתחנו מערכת בשם 'צייטק', הנותנת מענה לשאלות אלה. במערכת זו הוספנו את האופציה להשתמש בלוח השנה היהודי, וכן את האפשרות להפעיל מכשירים חשמליים שונים, גם ללא אינטרנט בבית".

פתרונות הלכתיים אפשריים

"כאשר יש לאדם טלפון חכם, הוא יכול להדליק או לכבות מכשירים שונים בביתו, בעזרת תקשורת אינטרנטית. מכיוון שהיה לנו חשוב להנגיש את השירות הזה גם לנושאי טלפון כשר, אשר אין להם אינטרנט, פותחה טכנולוגיה פשוטה למדי המאפשרת זאת. אדם מתקשר ובוחר במענה טלפוני את הערוץ המבוקש עבור המכשיר החשמלי שלו, ואז לוחץ 1 להדלקה ו-2 לכיבוי. כך גם הוא, ללא מכשיר חכם, יכול להפעיל מכשירים חשמליים בביתו מרחוק".

בנוסף, הצירוף של הלוח היהודי אל הבית החכם, יחסכו לנו מראות של ריצה אחרי גוי של שבת או התפוצצות הדוד, במקרים גרועים יותר, בעקבות בוילר שנשאר דלוק. זאת ועוד, אופציית ניתוק מערכות הבית החכם מרשת האינטרנט העולמית, מקטינה עד לאפס אפשרות של פשעי סייבר.

הרחבת פונקציית הבית החכם לבתי כנסת וישיבות, תאפשר למוסדות לחסוך הון רב בחיסכון באנרגיה ובתחזוקה. (שלא לדבר על מעקב אונליין אחרי הבחורים בישיבות).

מעיון בתעודות הכשרות הרבות שניתנו במכון 'צומת' למערכות טכנולוגיות ודיגיטליות מתקדמות, מסתבר שישנם פתרונות רבים בתחום הבית החכם והאינטרנט של הדברים, וברור כי מדובר בנושא שעוד ידונו בו טובי הרבנים ופוסקי ההלכות בארץ ובעולם. הדברים והפתרונות שנכתבו כאן אינם מהווים תחליף לייעוץ הלכתי.

כשהסברתי את נושא האינטרנט של הדברים לידיד רוחני עיניו נדלקו. "תגיד", הוא שאל אותי. "בהמשך, הכל מסביבנו יהיה דיגיטלי ויתרחש לבד בלי העזרה שלנו?" כן. אמרתי לו, לא הבנתי מדוע אינני רואה כל חשש בעיניו.

"מצוין". הוא ממש צהל. "כך נוכל לשבת וללמוד בלי הפסקה". הבנתם ראש של תלמיד חכם?

כתיבת תגובה