האינפלציה והריבית ימשיכו לעלות

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "מחירי הדירות ממשיכים לעלות- יחד עם זאת, תחילת תהליך העלאת הריבית, הגדלת שיעור המס ועליות המחירים שכבר ראינו צפויים למתן את הביקושים בהמשך השנה"

תחנת דלק, אילוסטרציה | צילום: פלאש 90

ההחלטה להעלות את הריבית התקבלה פה אחד – נוסח סיכום הדיונים בבנק ישראל לא מלמד לדעתנו על קו ניצי במיוחד כרגע.

רגע לפני חג הפסח, מדד המחירים לצרכן במרץ עלה ב-0.6 אחוז, מעט נמוך מהערכות המוקדמות. עלייה עונתית נרשמה בסעיפי הדיור (0.7%), הנופש (3%) וההלבשה (5%) במקביל לעלייה חדה במחירי הדלק בעקבות המלחמה במזרח אירופה. מדד מחירי המזון הפתיע כאשר נותר ללא שינוי, אך להערכתנו הוא יעלה במהירות במדדים הבאים עם סיום המבצעים לאחר פסח והזינוק במחירי התשומות בעולם. על פי האומדנים הראשוניים אנו צופים עלייה של 0.7 אחוז במדד באפריל בשל עלייה עונתית במחירי הנופש לפסח, עלייה במחירי הדלק (לפני הפחתת הבלו) ועלייה במחירי המזון. במדד מאי אנו צופים עלייה של כ-0.5-0.4 אחוז, ירידה במחיר הדלק והחשמל מול עלייה במחירי ההלבשה והמזון.

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותרה ללא שינוי על 3.5 אחוזים אך להערכתנו היא תעלה בחודשים הקרובים ותגיע לסביבות ה-4 אחוזים ותישאר מעבר לגבולות יעד האינפלציה של בנק ישראל גם ב-12 החודשים הבאים. עם זאת, להערכתנו, המדד איננו תומך בתוואי עליית ריבית מהיר על רקע אינפלציית ליבה מתונה יחסית (2.3 אחוז ללא אנרגיה, רכבים ופעולות שיזמה הממשלה) ועל רקע החשש מהתחדשות התחזקות השקל. סיכומי הדיונים להחלטת הריבית של בנק ישראל הראו שכל חברי הוועדה המוניטרית תמכו בהעלאה של רבע נקודת אחוז. עוד צויין שהוועדה תומכת בתהליך הדרגתי של העלאת הריבית ותגיב בהתאם להתפתחויות הנתונים (נוסח סטנדרטי שלא מלמד על קו ניצי). הדברים מאששים את הערכתנו שהריבית בעוד כשנה תהיה גבוהה בכ-1 נקודת אחוז, מעט נמוך מהתוואי שנגזר מהשווקים.

מחירי הדירות ממשיכים לעלות – יחד עם זאת, תחילת תהליך העלאת הריבית, הגדלת שיעור המס ועליות המחירים שכבר ראינו צפויים למתן את הביקושים בהמשך השנה

מדד מחירי הדירות המשיך ועלה ב-1.8 אחוזים (בין אמצע ינואר לאמצע פברואר 2022), כך שב-12 החודשים האחרונים מחירי הדירות זינקו ב-15.2 אחוזים. תרמו לכך גם העלייה במדד תשומות הבנייה שמושפע מהזינוק במחירי הסחורות בעקבות המלחמה במזרח אירופה, עם עלייה של 1 אחוז במרץ ו-6.6 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים.

עם זאת, להערכתנו, תחילת תהליך העלאת הריבית, הגדלת שיעור המס, לצד העלייה החדה בתשואות האג"ח שמתגלגלת לעליית הריביות למשכנתאות ועליות המחירים שכבר ראינו צפויים למתן את הביקושים בהמשך השנה.

 

בעולם

תחזית קרן המטבע לצמיחה העולמית עודכנה כלפי מטה – יצואניות הסחורות דווקא מתחזקות

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה תחזיות הצמיחה מתעדכנות כלפי מטה והאינפלציה כלפי מעלה, כך גם תחזית קרן המטבע הבינלאומית שחוזה צמיחה של 3.6 אחוזים השנה ובשנה הבאה, כנקודת אחוז פחות בהשוואה לתחזית מלפני 3 חודשים. עיקר האשם מגיע מגוש האירו (2.8%) והשווקים המתעוררים (רוסיה) לצד צמיחה נמוכה יותר בסין (4.4%). בלטו לחיוב ארה"ב עם עדכון קל כלפי מטה (3.7%), לצד יצואניות הסחורות כגון ברזילניגריה וערב-הסעודית שמרוויחות מהזינוק במחירי הסחורות. הקרן לא צופה מיתון בכלכלות הגדולות אך הסיכונים מוטים כלפי מטה במקרה שנראה הידוק מוניטרי מהיר של הבנקים המרכזיים כתוצאה מהעלייה באינפלציה.

בארה"ב – מתכוונים ללחוץ על הברקס בשתי הרגליים

בארה"ב האינפלציה ממשיכה לעלות ועמדה על 8.5 אחוזים במרץ (שיא של 40 שנה), להערכתנו היא תתמתן בחודשים הבאים, אך היא תישאר מעל ליעד הבנק המרכזי לפחות עד לסוף השנה הבאה. עליות השכר והעובדה שבניגוד לאירופה חלק גדול מהאינפלציה בארה"ב לא מגיע רק ממחירי האנרגיה דוחקת בבנק המרכזי לפעול במהירות. כפי שציינו בעבר אנו צופים עלייה של חצי נקודת אחוז בפגישות הבאות של הועדה המוניטרית תרחיש שכבר בא לידי ביטוי בשווקים, שצופים כעת שהריבית הקצרה תעמוד על כמעט 3 אחוזים בסוף השנה. המהלך יאט את הצמיחה לקראת סוף השנה לאור ההשפעה בפיגור של עליות הריבית על הכלכלה אך מוקדם לדבר על מיתון.

באירופה – כרגע הירידה בתחלואה מפצה על הפגיעה מהמלחמה

למרות המלחמה סנטימנט החברות בגוש האירו נותר איתן באפריל, כך על פי מדד מנהלי הרכש שעלה ל‑55.8 נקודות (אומדן ראשוני). הסרת הגבלות הקורונה הובילה לעלייה בביקושים, בדגש על ענפי התרבות ההארחה והנופש. מנגד, בהעדר גידול בהכנסה הביקושים מגיעים על חשבון צריכת מוצרים ובכך נרשמה ירידה בביקושים בענף התעשייה, שממשיך לסבול גם מהשיבושים באספקה שהוחרפו כתוצאה מהמלחמה במזרח אירופה. הערכות קרן המטבע שאירופה לא תגלוש למיתון לצד אינפלציה גבוהה (7.4% במרץ ו-2.9% ללא אנרגיה ומזון) יובילו להערכתנו את הבנק המרכזי בגוש האירו להעלות את הריבית עוד השנה. הבנק אכן אותת בהחלטת הריבית לפני פסח שהוא צפוי לסיים את תוכנית הרכישות בסביבות הקיץ, ואותת על אפשרות של העלאת ריבית בסמוך לכך. עם זאת, להערכתנו השווקים מתמחרים העלאת ריבית מהירה השנה שלא לוקחת בחשבון את השפעת המלחמה שתבוא לידי ביטוי בהמשך.

בסין – צריך לבחור הגבלות או צמיחה, אי אפשר את שניהם

הצמיחה בסין ברבעון הראשון הייתה טובה מהערכות המוקדמות כאשר התוצר עלה ב-4.8 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. אך חשוב לזכור שהסגרים המחמירים החלו רק בסופו של הרבעון ושההשפעה השלילית רק מתחילה לבוא לידי ביטוי בנתונים. כך לדוגמא המכירות הקמעונאיות במרץ ירדו ב-3.5 אחוזים (בהשוואה למרץ בשנה שעברה). לכן תחזיות הצמיחה לסין (IMF=4.4%) עודכנו כלפי מטה. מלבד הפגיעה בענפי השירותים כתוצאה מהסגרים, ההאטה בשוק הנדל"ן נמשכת כך מכירות הדירות במרץ נמוכות ב-29 אחוזים בהשוואה למרץ בשנה שעברה. הדבר תומך להערכתנו בירידה במחירי חומרי הגלם לתעשייה בהמשך השנה. לאור זאת הבנק המרכזי בסין הפחית את יחס הרזרבה לבנקים ב-0.25 נקודת אחוז (0.5% לבנקים קטנים), המהלך שקול להפחתת ריבית. להערכתנו, כעת כמעט חודש מתחילת הסגר מתגברים גם הסיכויים להפחתה בריבית.

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה