ה'אלפיס' של שוקי ההון

כשמסביב יהום הסער: לצד 'אלפיס', שוקי ההון מתמודדים עם סערה משלהם | האם מדובר במיני סערה כמו אלפיס, או במגה סופה כמו הוריקן קתרינה? האם היא תותיר אחריה נפגעים רבים שילקקו את פצעיהם עוד ימים רבים עם התאוששות ארוכה, או שהנזק יהיה מינימלי עד שלא נזכור אותו כלל בעוד תקופה?

יצחק יוסקוביץ | באדיבות המצלם

מתוך בית המלון הירושלמי המוגן והמבוצר היטב, ניתן לראות את הסופה 'אלפיס' שקפצה לביקור בישראל. פתיתי השלג מסתחררים במהירות מדהימה תוך שהם שואבים את כוחם מהקפאון. הלילה בירושלים נראה, נכון לכתיבת השורות, כמי שערוך ומוכן לכל פגע שלא יבוא.

כדרכן של סערות, גם 'אלפיס' תחלוף עם נזק מינימלי. אחרי הכול לא מדובר בסופת הוריקן כמו 'קתרינה' שפגעה בניו אורלינס בשנת 2005 והותירה אחריה עיי חורבות, אלפי הרוגים ונעדרים, ותחושה מרירה של אזרחי ארצות הברית הגדולה, לאחר שזו שהתגלתה כמדינת עולם שלישי עם היערכות כושלת. אני זוכר היטב את התמונות שהגיעו לכאן משם. יחד עם שאר העולם הבטתי בפליאה במעצמת העל שמקבלת הצעות לסיוע הומניטרי, דבר שנראה עד אז כפריבילגיה השמורה רק לה אל מול מדינות נחותות ממנה.

איך נגדיר אם כן את הסערה החולפת על שוקי ההון בשבועות האחרונים? האם מדובר במיני סערה כמו אלפיס, או במגה סופה כמו הוריקן קתרינה? האם היא תותיר אחריה נפגעים רבים שילקקו את פצעיהם עוד ימים רבים עם התאוששות ארוכה, או שהנזק יהיה מינימלי עד שלא נזכור אותו כלל בעוד תקופה?

אין ספק שלא מדובר ביומם של סוחרי היום והמשקיעים קצרי הטווח. מי שמנסים לתזמן את השוק לפרנסתם ומגלים אחת לתקופה שמדובר ברכבת הרים שטסה למרחקים ארוכים, במהלכם היא אמנם נוסקת לגבהים אבל גם חוצה עמקים. מי שיקפוץ באמצע הנסיעה מסתכן בריסוק איברים.

המשקיעים לטווח ארוך, מבינים זאת היטב. די להביט על ציר הזמן סביבות מרץ 2020. עוד לא חלפו שנתיים מההיסטריה שאחזה אז בשוק ההון, כשמדדים מובילים צנחו בעשרות אחוזים. מדד s&p500 לשם הדוגמא צנח בכ-30%. מי שקפץ – התרסק. מי שנשאר, המריא איתו יחד לתיקון של כ100% במהלך השנה וחצי שלאחר מכן.

עדיין אני זוכר אנשים, רגע לפני פרישה, מחזיקים בחרדה את הדוחות שמראים על הפסדים של מאות אלפי שקלים. מומחי הפרישה ומנהלי קרנות הפנסיה המליצו להם, ובצדק, לדחות את הפרישה במספר חודשים, עדי יעבור זעם. מי שהקשיב, החזיר לעצמו את הכסף.

אז מה אתה מציע לעשות? אני רואה את הקוראים של הטור הזה שואלים. לקחת את הסיכון במסלולי ההשקעה של תכניות החסכון שלנו? בקרנות הפנסיה וקופות הגמל? השאלה מתחדדת ומתעצמת בייחוד לאור העובדה שמה שהיה נראה מבטיח אך לפני תקופה, חווה ימים לא פשוטים.

אבל כדי לענות על השאלה הזו, אנשי המקצוע הפוגשים את לקוחותיהם חייבים בראש ובראשונה להציב בפניהם את התמונה המלאה על שלל התרחישים והאפשרויות. על ציר הזמן – נפילות בשוק ההון, קורות, ואפשר לומר שהן אפילו במידה מסוימת מחויבות המציאות. הגורם האנושי הוא מרכיב חשוב כדי להבין – האם הלקוח הוא הטיפוס שבתזוזה שלילית הכי קלה של הגרף נכנס לחרדות ומסוגל לבצע מהלכים מוטעים? אם כן צריך לשקול ברצינות הכוונה לאפיקים סולידיים יותר.

האם לחילופין הוא הטיפוס שיהדק את החגורה, ויצלול את הירידה לקראת עליה אפשרית? במידה ונעניתם על כך בחיוב, כנראה שבחסכון לטווח ארוך, הלקוח כשיר ליטול יותר סיכונים.

אם אנחנו מדברים על חסכון לטווח ארוך באמצעות קופות הגמל וקרנות הפנסיה, חשוב לומר שיש מגוון מסלולים במבחר של חברות ביטוח ובתי השקעות. בין המסלולים הפופולריים שהושקו לאחרונה בחלק מהחברות הוא מסלול מחקה מדד s&p500 עליו הרחבנו את היריעה בטורים קודמים.

יש לציין כי מספר חברות ביטוח קיבלו בשבועות האחרונים תעודת כשרות של בד"ץ העדה החרדית עבור המסלול, ובכך פתחו עבור ציבור הלקוחות מהקהילה החרדית, ערוץ נוסף של מסלול השקעה כשר הלכתית עם פוטנציאל תשואה גבוה יותר.

בשולי הדברים חשוב להבין כי הליווי המתמשך של איש המקצוע אל מול הלקוח, הינו מרכיב קריטי מאין כמותו. כשללקוח יש אדם קבוע, איש מקצוע שמלווה אותו ברמה האישית, מכיר את הצרכים המשתנים, את המאפיינים הייחודיים ואת המשפחה ויודע לבצע התאמה של המסלולים ולחזור ולבחון אותם שוב במהלך השנים – יש לכך ערך כלכלי עצום. יש דברים שחשוב לעשות רק באמצעות ליווי של איש מקצוע חיצוני ובלתי תלוי שאתם לקוחותיו לאורך שנים, ללא תלות במוקדניות מתחלפות של אף חברה.

הכותב הינו סוכן ביטוח המשווק פוליסות חסכון של חברות ביטוח וקופות גמל להשקעה.

[email protected] 

 

 הכותב מציע נקודת מבט על המתרחש ואין באמור לעיל משום המלצה להשקעה כלשהי.

תגובה אחת ל: "ה'אלפיס' של שוקי ההון"

  1. כתבה מעניינת ומעשירה, יישר כח

כתיבת תגובה