האם הבנק המרכזי של ארה"ב מכין תחליף לביטקוין?

יו"ר הבנק המרכזי, ג'רום פאואל אמר בדיון על בנקאות דיגיטלית כי הביטקוין "הוא נכס יותר ספקולטיבי, שיותר מייצג תחליף לזהב מאשר לדולר" • אולם ציין כי בתום מחקר – שההערכה היא שיארך שנתיים-שלש – ינפיק הבנק המרכזי מטבע דיגיטלי משלו
• "לא התחלנו לעבוד על זה מול הציבור. כל התקדמות בנושא פיתוח מטבע דיגיטלי תיעשה בזהירות ובשקיפות", אמר

ג'רום פאוול | צילום: הפדרל רזרב

ארה"ב תנפיק מטבע וירטואלי בזמן הקרוב? כנראה שלא. אבל חשוב לדעת: התכנית ממש ניצבת על השולחן.

כבר בשימוע שנערך בסנאט האמריקאי בשנת 2017 על אישור מינויו של ג'רום פאואל לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אמר אז פאוול בתשובה לשאלה שהוצגה בפניו, כי "מטבעות קריפטו הן משהו שאחריו אנו עוקבים מקרוב מאוד", ולדבריו, בשלב מסוים מחזורי המסחר שלהם "עשויים להיות בעלי משמעות" מבחינת המדיניות המוניטרית, אולם הדגיש כי עדיין לא זהו המצב.מה נשתנה בארבע השנים האחרונות? המון.

אבל פאואל, לא שינה את עמדתו באופן קוטבי. הוא עדיין סבור, כי הביטקוין הינו נכס תנודתי ולא מטבע המהווה תחליף לדולר. אם כבר, הביטקוין הוא תחליף לזהב. את הדברים אמר יו"ר הפד בדיון על בנקאות דיגיטלית שצוטט ב'כלכליסט'.

מטבעות קריפטו נותרו נכס בלתי יציב והבנק המרכזי לא ממהר להציג מטבע מתחרה משלו, דיווח 'כלכליסט' מהדיון הוירטואלי על בנקאות דיגיטלית שיזם Bank for International Settlements. "הם תנודתיים ביותר ולפיכך אינם באמת נכס שמשמר ערך – והם לא מגובים על ידי אף אחד", אמר יו"ר הפד.

כשהתבקש להגדירו אמר פאואל כי "זהו נכס יותר ספקולטיבי שיותר מייצג תחליף לזהב מאשר לדולר".

בדיווח צוין, כי בשנים האחרונות עובד הפד על פיתוח מערכת תשלומים משלו, בכוונה לייצר אפשרות להעברת כספים מהירה יותר. ההערכה היא כי המוצר הסופי ייחשף בשנתיים הבאות.

כמו כן דיווח 'כלכליסט' כי הפד בוחן גם את נושא הקריפטו ושלוחת הבנק בבוסטון אף נכנסה לפרויקט משותף עם MIT, של מחקר רב שנתי – החוקרים בוחנים בין היתר את כדאיות פיתוח מטבע קריפטו על ידי הבנק, וכי ההערכה היא כי המסקנות של המחקר יתפרסמו רק בעוד שנתיים-שלוש.

בסיום הדיון הדגיש פאואל כי הבנק המרכזי אינו ממהר לשום מקום – ושבכל מקרה כל החלטה תידרש קודם כל אישור וחקיקה של הקונגרס. "כדי לצעוד קדימה אנחנו צריכים לקבל את הפידבק של הקונגרס, של הממשל, של חלקים נרחבים מהציבור. אנחנו כלל לא התחלנו לעבוד על זה מול הציבור. אז אתה יכול לצפות שכל התקדמות בנושא פיתוח מטבע דיגיטלי תיעשה בזהירות ובשקיפות", אמר היו"ר.

כלומר, בינתיים, הפד לא קיבל החלטה להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. אגב, דברים דומים נאמרו גם בכנס של קרן המטבע הבינלאומית על ידי פאוול.

ב-2017 התבטא נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, ויליאם דאדלי: "הייתי נוהג די בזהירות ביחס לביטקוין. אני חושב שהוא אינו מקום יציב לשמירת ערך. בשלב זה, אני די ספקני ביחס לביטקוין. אני חושב שזו יותר פעילות ספקולטיבית".עוד אמר אז, "אני חושב שבשלב זה באמת מאוד מוקדם מדי לדבר על אפשרות שהבנק הפדרלי ישיק מטבעות דיגיטליים משלו, אבל זה משהו שאנחנו מתחילים לחשוב עליו".

המחשבות הללו, ילוו אותנו כנראה עוד זמן מה, אבל כבר עתה ניתן להעריך בוודאות כי לא ירחק היום ונשמע על מטבע וירטואלי מרכזי, יציב ומבוסס, שעלול להכניס את כל משקיעי הביטקוין לסחרחרה כשיכבוש את השוק.

כתיבת תגובה