האם הורה לילד אלרגי ייאלץ לעזוב את עבודתו?

בהיעדר פיקוח רפואי על ילדיהם עשויים הורים לעזוב מקומות עבודתם כדי לשמור על חייהם • מליאת הכנסת קיימה דיון בהצעה דחופה לסדר בנושא סיכון חיי הפעוטות באמצעות ביטול הסייעות לילדים אלרגיים במעונות • את ההצעה יזמו ח"כ שטרית מהליכוד ויו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ יעקב אשר אליהם הצטרפו חכי"ם נוספים • הנושא יעלה לדיון דחוף בוועדת הכספים כבר בשבוע הבא

מעונות יום | אילוסטרציה: veryulissa, שאטרסטוק

השמיכה הקצרה המיועדת לכיסוי ילדי המעונות, נמשכת שוב ומותירה חלקים מסוכנים לא מכוסים. לאחר שבמשרד העבודה והרווחה, עדכנו מעט כלפי מטה את גובה השכר המאפשר קבלת סבסוד למעונות, עתה החליטו לבטל סייעות לפעוטות אלרגיים.

מליאת הכנסת קיימה דיון דחוף בנושא ביטול הסייעות לפעוטות אלרגיים למזון במעונות, דבר שעלול להוביל לסיכון חייהם של ילדים רבים שייחשפו למזון המסוכן לבריאותם.

בדברי ההסבר להצעה הדחופה הודגש כי "עפ"י החלטת מנכ"ל משרד הרווחה החל מתחילת השנה האזרחית אלפיים ועשרים, יבוטלו סייעות במעונות היום לפעוטות בגילאי לידה עד 3 שנים, הסובלים מאלרגיה למזון מסכנת חיים, ביטול הסייעות הרפואיות המשגיחות עליהם מהווה סכנת חיים של ממש עבור אותם הפעוטות. בנוסף, הדבר יוביל לכך שמעונות רבים לא יהיו מוכנים לקחת את האחריות על הפעוטות האלרגיים, והתוצאה תהיה הדרה מוחלטת של הפעוטות האלרגיים ממעונות היום דבר שאינו מתקבל על הדעת".

יוזכר כי ח"כ יעקב אשר, הוביל בשנים האחרונות כחבר בוועדת הכלכלה והפנים ומול משרדי הממשלה, את שיפור התנהלות משרד הרווחה מול הפעוטות האלרגיים ואף התריע רבות על הקיצוץ התקציבי העשוי לסכן חיים של מאות ילדים באופן מעשי, עם זאת, נושא הסייעות ממשיך להיות שנוי במחלוקת תקציבית שאיננה עניינית.

כיום המצב הוא שההחלטה האם לתת לפעוט אלרגי סייעת, נבחנת אל מול צרכי 'ילדי רווחה' ונתון לשיקול הבלעדי של אגף הרווחה ברשות. הורים המבקשים סייעת עבור בנם האלרגי, נדרשים לפתוח תיק ברווחה, לחשוף את מצב חשבון הבנק שלהם, להיות נתונים לתשאול ולמעקב, כאשר אין למעשה שום קשר בין הסייעת הרפואית הנדרשת לילדם, לבין קריטריונים שרלוונטיים ל'משפחות רווחה'.

יתרה מזאת, באם באמת יבוטלו כמתוכנן הסייעות לילדים האלרגיים, צפויות משפחות רבות ששני ההורים עובדים כל היום, להיאלץ לעזוב את מקומות עבודתם, או לחילופין לשלם הון רב לסייעת פרטית, מה שעלול להכניסן לקריטריונים של רווחה.

על כן דורשים חברי הכנסת שטרית, אשר ועוד, לתקן אחת ולתמיד את העיוות הזה ולתקצב בנפרד, בתקציב ייעודי, סייעות לפעוטות אלרגיים – במנותק מתקציב הרווחה.

יצוין כי מדי שנה כ- 400 פעוטות אלרגיים למזון במעונות היום, מקבלים סייעת לשעתיים בזמני הארוחות בלבד וביטול הסייעות לחלוטין, היא סכנת חיים ממשית עבור אותם פעוטות.

בדבריו במליאת הכנסת אמר ח"כ אשר: "מדינת ישראל מימנה במשך שנים סייעות לילדים אלרגיים, דבר שהוא מציל חיים ממש. פקידי משרד הרווחה הציעו בגלל הקיצוצים, תכנית לחסוך בשיבוץ הסייעות ולהכשיר את הצוותים החינוכיים במעונות, כדי שיוכלו להתמודד עם המצוקה של הפעוטות, אבל במפורש סוכם, שזה יהיה רק אחרי שהתכנית תוצג בוועדה ונוכל לבחון את היישום שלה באופן מעשי, ולא באמצעות מחטפים כמו שנעשה עכשיו לקראת השנה האזרחית החדשה שרוצים להוציא את הסייעות בלי פתרון עבור אותם ילדים".

עוד הוסיף אשר פניה נרגשת לרה"מ: "אני פונה מכאן, לשר הרווחה בפועל שהוא ראש הממשלה נתניהו. אנחנו יודעים שאתה פועל במשימות מצילות חיים בצפון ובדרום, ואנחנו מלאי הערכה על כך שהטלפון האדום לא מפסיק לעבוד בימים טרופים אלה, אבל כאן מדובר בהצלת חיים. הסייעות האלה הן הממ"ד של הילדים האלרגיים. מדובר בסכנת חיים אמתית. אי אפשר להפסיק תקציב בלי לראות מה החלופה שתוצג ולהמתין עד שתהיה כאן ממשלה. חייבים לעצור את הקיצוץ הזה, כי הוא לא פחות פיקוח נפש, מטיל שנופל על בית או פיגוע חלילה.

"ראש הממשלה שאני מעריך אותו מאד ואנחנו אפילו חלק מה'בלוק' שלו הוא שר הרווחה והוא חייב לטפל בזה ולומר לנציגי האוצר- אני במשמרת שלי לא אפקיר את הילדים האלה. נקודה"

בהמשך התקיימה הצבעה במליאה על חשיבות הנושא וההצעה אושרה פה אחד להמשך דיון דחוף בוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני.

כתיבת תגובה